کد خبر: ۹۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵

مجوز هایی که در حوزه بهداشت خرمبید هنوز به اقدام و عمل نرسیده است

در سال‌های گذشته مجوزهای مشابهی مانند احداث دانشکده بهداشت دهان ودندان و بیمارستان تخصصی چشم پزشکی اخذ شد، اما هیچ‌گاه این مجوزها از حالت تبلیغاتی به یک برنامه اجرایی تبدیل نشده است و با اضاف شدن کلنگ زنی بیمارستان جدید؛ مجوزی دیگر به مجوز های قبل اضاف شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از بام فارس؛ کلنگ‌زنی احداث بیمارستان 120 تخت خوابی صفاشهر که در تکمیل بیمارستان ولی عصر (عج) ساخته خواهد شد، موفقیت چشم‌گیری در عرصه بهداشت و درمان صفاشهر به شمار می‌رود.

اگر چه در طول سالیان گذشته مجوزهای مشابهی مانند احداث دانشکده توانبخشی، دانشکده بهداشت دهان ودندان، بیمارستان تخصصی چشم پزشکی و درمانگاه تامین اجتماعی اخذ شد، اما به دلایل متعدد هیچگاه این مجوزها از حالت فانتزی و تبلیغاتی خارج نگردید و به یک برنامه اجرایی تبدیل نشد، این در حالی است که شهرستانهای مجاور (اقلید و آباده) موفق راه‌اندازی بیمارستان تخصصی قلب، دانشکده پرستاری و ... از قبل موقعیت‌های مشابه گردیدند.

از این حیث با نگاهی خوشبینانه، می‌توان موفقیت حاضر را نقطه پایانی بر ناکامی‌های گذشته به حساب آورد و از آن به عنوان حرکتی رو به جلو در عرصه بهداشت و درمان صفاشهر یاد کرد،  شاید همین تجربه ناکامی‌های گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز را بر آن داشت تا با اعمال حاکمیت دانشگاه، در تعیین مکان فعلی احداث بیمارستان به بگو مگوهای اجتماعی و کشمکش‌های فرسایشی پایان دهد و مسیر احداث این بیمارستان را هموارتر سازد.


نکته حائز اهمیت آن است که این بیمارستان به‌صورت خیرساز احداث خواهد شد، بدین نحو که احداث ساختمان آن به عهده خیرین و تجهیز آن به عهده وزارت بهداشت می باشد.

با توجه به رکود حاکم بر کشور و حجم اندک بودجه عمرانی و اولویت پروژه‌های عمرانی نیمه تمام، به نظر می‌رسد احداث بیمارستان خیرساز توفیق بیشتری داشته باشد، این توفیق با توجه به توافقات انجام شده درباره تخصیص 6 درصد سهم استانداری از مجتمع معادن سنگ چاه‌مرغی به زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شهرستان خرم‌بید محتمل‌تر به نظر می‌رسد، اگر چه این توافقات مربوط به استاندار سابق فارس بوده و جلب موافقت استاندار فعلی با این موضوع نیازمند تعامل، اندیشیدن تمهیدات و رایزنی صحیح  و همگرایی همه دست‌اندرکاران است.

البته سهم این بیمارستان در توافقات انجام شده درباره مجتمع معادن سنگ چاه‌مرغی محدود به 6 رصد سهم استان نیست و بخشی از  24 درصد سهم شهرستان را می‌توان به این امر اختصاص داد، این موضوع نیز نیازمند اجرای توافقات حاصله است و اجرای این توافقات  نیازمند بسترهایی است که متاسفانه هنوز از طرف دست اندرکاران امر ایجاد نشده است، که صد البته دستگاه‌های حاکمیتی و نظارتی متولی این امر باید جدیت و همت بیشتری به کار برند، همچنین حضور پر رنگ مجمع خیرین تامین سلامت شهرستان در کنار سایر نهادها می‌تواند تسهیل‌کننده امور مربوط به احداث بیمارستان باشد.

به هر تقدیر همه ابزارها برای پیشبرد برنامه‌های حوزه سلامت در شهرستان محروم خرم‌بید مهیاست و امید آن میرود با احداث این بیمارستان بخش اعظم مشکلات بهداشتی و درمانی شهرستان مرتفع شود و پوشش مناسب این بیمارستان در حوادث جاده‌ای شمال استان فارس، خدمت بزرگی به سایر هموطنان نیز به‌شمار آید، لیکن اگر مسئولین امر با همت خود و شهروندان با مطالبه‌گری دست در دست هم ندهند تجربه تلخ گذشته تکرار و یکی بر هزار راه نرفته افزوده خواهد شد.



نظرات بینندگان