کد خبر: ۹۸۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵

سد پارسیان ممسنی قبل از آبگیری، آب رفت

بلاتکلیفی بسیاری از مردم روستای گورک شهرستان ممسنی به واسطه توقف کار سد پارسیان این روزها سبب شده که دست به دامن رسانه‌های محلی و استانی شوند تا صدای خود را به نحوی به گوش مسئولان برسانند.

به گزارش شیرازه به نقل از نور آنلاین ، سد پارسیان که بنا بود با حجم 700 میلیون مترمکعب به احیا و رونق کشاورزی منطقه فهلیان از توابع شهرستان ممسنی کمک کند، بنا به گفته رهام پیکری، فرماندار این شهرستان به دلیل کمبود منابع آبی با ذخیره 400 میلیون مترمکعب نیاز به بازنگری در طرح پیدا کرده است.

پیکری در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: بنا بوده که تخصیص میزان آب این سد در ابتدا 18 تا 22 متر مکعب آب باشد که در حال حاضر به دلیل خشکسالی‌های منطقه و کم‌آبی رودخانه فهلیان به کمتر از 15 مترمکعب رسیده است و همین امر لزوم تغییر در تاج و ارتفاع سد را ایجاب کرده است.

این تغییرات و لزوم بازنگری در طرح سد سبب توقف کار شده علاوه بر مشکلات خشکسالی که روندی ادامه‌دار در استان فارس و ایران است، مشکلات مالی نیز عاملی برای توقف کار سد بوده است.

بلاتکلیفی بسیاری از مردم روستای گورک شهرستان ممسنی به واسطه توقف کار سد پارسیان این روزها سبب شده که دست به دامن رسانه‌های محلی و استانی شوند تا صدای خود را به نحوی به گوش مسئولان برسانند.

به گفته مردم روستای گورک و فرماندار شهرستان ممسنی عملیات ساخت این سد از سال گذشته متوقف شده است. مردم روستای گورک در مصاحبه با یک رسانه محلی گفته‌اند مهم‌ترین مشکل کنونی این روستا این است که پروژه سد پارسیان به حالت تعطیلی در آمده و برخی از زیرساخت‌های آن در حال جمع‌آوری است.

روستائیان می‌گویند با وجود اینکه بارها از مسئولان شهرستانی پیگیری کردند اما از مسئولان سد کسی نیست که جوابگو باشد از طرفی برخی از زمین‌های مردم را خریدند و بسیاری از زمین‌ها در حالت بلاتکلیفی مانده است.

تعطیل شدن سد پارسیان در سیاست دولت نیست!

مسعود گودرزی، نماینده مردم ممسنی در مجلس تاکید می‌کند که تعطیل شدن سد پارسیان در سیاست دولت نیست و هر چند محمدرضا رضازاده، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب وزرات نیرو گفته است که دولت از ابتدای امسال هیچ منابع مالی برای طرح‌های سدسازی تخصیص نداده است؛ اما گودرزی می‌گوید: سد پارسیان کد بودجه دارد و با وزیر نیرو برای تخصیص اعتبار به این سد گفت‌وگو شده است.

به گفته گودرزی توقف کار به معنای تعطیلی نیست و تنها تغییراتی در شرکت پیمانکار رخ می‌دهد، علاوه بر آن گودرزی از بازدید مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب وزارت نیرو و دیگر مسئولان استانی از روند ساخت سد پارسیان و فراهم کردن شرایط برای تسریع ساخت آن خبر داده است.

تاریخچه سد پارسیان به سال 70 – 73 بازمی‌گردد که پس از انجام طرح‌های مطالعاتی بسیار در سال 91 با اعتبار 410 میلیارد ریال ساخت آن آغاز شد و به گفته مسئولان وقت بنا بود در سال 93 عملیات اجرایی فاز اول آن به اتمام برسد و با آغاز سال 97 همزمان این سد به بهره‌برداری برسد.

هدف از اجرای ساخت این سد بنا به گفته ابراهیم شاه قاسمی استاد دانشگاه تهران و از مجریان این سد، تامین آب کشاورزی بخش‌هایی از دشت حاشیه رودخانه فهلیان در شهرستان‌های ممسنی و رستم و تامین نیاز آبی صنایع و تولید انرژی برقابی بود.

«اراضی منطقه فهلیان از مرغوب‌ترین مناطق کشاورزی است و تامین بهنگام آب توسط این سد می‌تواند کشاورزی را در این منطقه رونقی مضاعف دهد» این ضرورتی است که شاه قاسمی در ساخت این سد بیان کرده و گفته بود سد پارسیان با جمع‌آوری و ذخیره کردن سیلاب‌های فصلی و آب‌های سطحی مانع از خسارات خشکسالی به کشاورزان منطقه می‌شود.

تاخیر در ساخت سد پارسیان در کوتاه مدت خسارتی ندارد

نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی نیز با حیاتی خواندن این سد برای کشاورزی منطقه می‌گوید: ساخت این سد فرایندی طولانی مدت را دارد و حتی اگر تصور کنیم که شرایط به طور کامل مهیا شود نزدیک به 5 سال ساخت و بهره‌برداری این سد طول می‌کشد.

در سال 90 پیش از شروع به کار ساخت این سد، نماینده وقت شهرستان ممسنی از خسارت 60 میلیارد تومانی کشاورزان به دلیل تاخیر ساخت سد سخن گفته بود اما گودرزی در این باره می‌گوید: در کوتاه مدت و شرایط کنونی خسارتی به کشاورزان وارد نمی‌شود.

وی بر این باور است که در بلند مدت تاخیر در ساخت و تکمیل این سد به کشاورزان منطقه و دیگر صنایع وابسته به آب خساراتی را وارد می‌کند و می‌گوید: به وزیر نیرو در این باره تذکر داده شده و پیگیری برای تکمیل این سد از سوی نماینده مردم دنبال می‌شود.

رهام پیکری، فرماندار ممسنی نیز در این باره می‌گوید: کانال‌های زهکشی و آبیاری که از کنار این سد برای اراضی کشاورزی در نظر گرفته شده اصل مهمی در ساخت این سد است که باید همزمان با اجرای عملیات اجرایی سد راه‌اندازی شود.

به نظر می‌رسد به دلیل اهمیت سد پارسیان برای کشاورزی شهرستان ممسنی و با توجه به خشکسالی‌های مداوم در استان فارس باید مشکلات موجود برطرف و ساخت سد تسریع شود.

نظرات بینندگان