کد خبر: ۹۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵

چرخ تولید ایرانی روی خط غرب گرایی/ طرح های ایرانی تابع مد های بیگانه

حال و هوای تولیدی پوشاک در ایران به سمت غرب گرایی گرایش پیدا کرده و در سایه عدم نظارت فرهنگ بومی و اسلامی به فراموشی سپرده شده و لباس های تنگ و کوتاه غربی جولانگاه خیابان های کشور شده است.
به گزارش شیرازه، این روزها بازار پوشاک ایران نه تنها جولانگاه برندهای خارجی شده است بلکه در سایه عدم نظارت ها برخی تولیدکنندگان پوشاک نیز چرخ تولید را روی خط غرب گرایی گذاشته و همچنان می چرخند تا فرهنگ غربی را با برند ایرانی در خیابان های کشور به نمایش بگذارند.

علی ای حال نگاهی به تاریخچه پوشش در ایران نشان می دهد که همیشه سبک و الوب خاصی داشته و به هیچ وجه ایرانیان در برهنگی به سر نمی برده‌اند.
با این وجود ترویج برهنگی تنها در ویترین های کشور نیست که ترویج داده می شود بلکه این روز ها نگاهی به شبکه های مجازی و استفاده از مدل های ایرانی خبر از تاخت و تاز فرهنگ غربیان با برند های ایرانی در بازارهای کشور دارد.

جای خالی نمایشگاه مد ایرانی- اسلامی در کشور
الگوهای نامناسب فرهنگ غربی در بازار پوشاک ایرانی و اسلامی به‌گونه‌ای نمایان است که اصالت و هنر ایرانی بودن را از جوانان این مرز و بوم گرفته و با ظاهری نامناسب در جامعه حضور دارند.
چنین موضوعاتی نشان می‌دهد که در مسیر فرهنگ‌سازی کشور مشکلی وجود داشته، مشکلی که در طول سال‌های اخیر سبب شده است جوانان گرایش به پوشش‌های نامتعارف پیدا کنند.
 
یکی از تولید کنندگان پوشاک با اشاره به جای خالی نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی گفت: طرح‌ها و الگوهای تولید شده پارچه و لباس مبتنی بر نمادهای ایرانی - اسلامی باید سازمان‌دهی شود و برای عرضه طرح‌ها و الگوهای برتر و برگزیده نمایشگاه‌های دائمی پارچه و لباس ایرانی- اسلامی ایجاد شود
وی با بیان اینکه فراهم کردن زمینه حضور فعال و مؤثر طراحان ممتاز و متعهد پارچه و لباس ایرانی و اسلامی برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی امری ضروری است، افزود: حمایت از طراحان موفق لباس‌های اسلامی در امور صنفی جهت رساندن مدل‌های طراحی شده به تولید انبوه و هدایت به بازار در درجه اول حمایت مسئولین و ایجاد بستر مناسب جهت توزیع و فروش و به نمایش گذاشتن الگوها و طرح‌ها در مکانی که عموم مردم دسترسی داشته باشند را می‌طلبد تا بتوان محصولات را عرضه کرد و این ایجاد انگیزه در تولید کنندگان ، یکی از ارکان مهمی است که طراحان و تولیدکنندگان به سمت تولید مد و پوشاک اسلامی سوق پیدا می‌کنند.

صدا و سیما طراحان ایرانی را حمایت کند
تولید کننده دیگری با بیان اینکه عدم حمایت مسئولین سبب می شود که تولید کننده ایرانی به سمت فرهنگ غربی گرایش پیدا کند، خاطر نشان کرد: یکی از پوشش هایی که مدتی است در کشور رواج یافته مانتو های نوشته دار است که در واقع مدل اصلی آن از برند های خارجی گرفته شد و حالا به همت برخی تولید کنندگان و سودجویان در این امر به خودکفایی رسیده ایم.
وی با بیان اینکه سود کلان این لباس ها به جیب مافیان پوشاک می رود و تنها دود آن سهم فرهنگ ایرانی می شود، اظهار داشت: روی بحث پوشاک و تولید کنندگان نظارت هم می شود اما ترویج و تولید انبوه این پوشاک نشان می دهد که تنها در این خصوص نظارت می شود.

یکی از طراحان لباس با بیان اینکه تبلیغات نقش مهمی در ترویج مد ایرانی – اسلامی دارد، افزود: هزینه تبلیغات آن قدر بالاست که خود طراحان با تولید کنندگان از پس آن بر نمی آیند چه اشکالی دارد اگر مسئولین حمایت کنند و صدا و سیما این طرح ها را به صورت رایگان تبلیغ نمایند.
وی با بیان اینکه طراحان آمادگی دارند تا نیاز هنرمندان را نیز به پوشش مناسب پاسخ دهند، ادامه داد: هنرمندان به عنوان گروه های مرجع می توانند موضوع لباس ایرانی اسلامی را توسعه دهند اما برخی از هنرمندان نیز در مراسمات خاص اقدام به پوشش غربی کرده و باز هم جای فرهنگ ایرانی خالی می ماند.

هزینه تبلیغات بالاست 
این طراح لباس عدم آگاهی طراحان از نیاز تولید کننده و مصرف کننده، نبود ارتباط میان طراحان و تولید کنندگان، هزینه بر بودن طراحی، بالابر بودن هزینه تبلیغات را از چالش های این حرفه خواند و گفت: عدم توجه به تولیدات انبوه کارخانه ای و صنعتی و تحمیل مد غربی در نبود جایگزین داخلی سبب شده که دست مافیان پنهان ترویج پوشاک غیر اسلامی باز شود و کارخانه جات نیز برای سود بیشتر به چند برش ساده کفایت کنند.

وی در پایان تصریح کرد: مردم باید از مسئولان مطالبه کنند زیرا برخی هنجارشکنان لباس نامناسب را برای کودکان و نوجوانان تولید می کنند که آسیب های جدی در پی دارد که امیدواریم مسئولان در بنیاد ملی مد و لباس اقدامات خوبی برای جلوگیری از قاچاق پوشاک انجام دهند.

منبع: عصر هامون
نظرات بینندگان