کد خبر: ۹۸۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵
در گزارش از چند هیئت مذهبی در نی ریز؛

هیئت عزاداری در نی ریز با قدمت بیش از 700 سال

در ایام ماه محرم، ایران شکل دیگری به خود می گیرد. در هر نقطه و گوشه ای از این کشور و خصوصا در شهر نی ریز بساط عزاداری برای سومین امام شیعیان برپا است که برخی از این هیئت ها قدمتی بیش از 700 سال دارند.

به گزارش شیرازه به نقل از نبض نی ریز؛  در ایام ماه محرم، ایران شکل دیگری به خود می گیرد. در هر نقطه و گوشه ای از این کشور و خصوصا در شهر نی ریز بساط عزاداری برای سومین امام شیعیان برپاست و مردمی از سنین مختلف در مساجد و حسینیه ها جمع شده و به عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران باوفایش می پردازند. تقدیر این گونه بود که با سه تن از هیئت داران با سابقه و پیرغلامان هم کلام شویم .

طی مصاحبه کوتاهی با سه تن از هئیت داران نی ریزی ، متن خلاصه ای از قدمت و حرف دلشان سخنی برای شما مخابان به سوغات آوردیم که شرح زیر می باشد.

حسینیه مسجد نو

تاسیس حسینیه : قبل از حکومت شاه حسین صفوی
قدیمی ترین حسینیه نی ریز با قدمت بیش از 700 سال

حاج محمود حقیری مسئول هیئت حسینیه مسجد نو یاد آور شد: آیت الله سید محی الدین فال اسیری نام حسینیه را ام الحسینیه در نی ریز نام نهاد.


وی خاطر نشان شد: زمان شاه سلطان حسین به مکان حسینیه ماتم سرا می گفتند و بعد از ماتم سرا به اجاق امام حسین (ع) تبدیل شد.

گفتنی است؛ اعتقاد مردم به شفای درماندگان و ارادتمندان امام حسین (ع) در این مکان سالیان سال است که حاکم است.

شایان ذکر است؛ حاج محمود حقیری ، دایی آقای حقیری، کربلایی امیر افروغی مسئولیت هیئت و حسینیه و مسجد نو را در حال حاضر بر عهده دارند.

حاج محمود حقیری هدف از شعور و شور حسینی را اینگونه مطرح کرد: ؛ کلیه برنامه ها در رابطه با آماده سازی زمینه فراگیری از فرهنگ صحیح عاشورایی امام حسین (ع) در جهت ظهور آقا امام زمان (ع) و سپردن پرچم بزرگ عاشورایی به دست آن حضرت می باشد.

وی درپایان در خصوص نحوه برگزاری برنامه های مرتبط به ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) گفت؛ در برنامه های امام حسین (ع) هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و اگر هم باشد با تمسک به آقا امام حسین (ع) مشکلات رفع می شود.

شایان ذکر است یکی از خادمین این حسینیه در پایان داستان یکی از شفا یافتان همین حسینیه و هیئت را برای ما بازگو کردند که به شرح زیر است:

 فرزندم زمانی که 7 سال بیشتر نداشت در بیمارستان علوی شیراز بستری بود ، یکی از شبهای ماه صفر در همین مسجد حول محور مشکلم صحبت می کردم  و در شیراز تصمیم به نذر دادن کردم، در حال درد و د با یکی از پیر غلامان به نام کربلایی اکبر حقیری بودم که ایشان دو حبه قند به بنده داد تا آن را به فرزندم بدهم ، زمانی که به شیراز بازگشتم و همراه یک لیوان شیر این دو حبه قند را به فرزندم خوراندم ؛ پس از گذشت ساعتی دکتر برای معالجه وی آید که با صحنه ای مواجه می شود و همگان در تعجب بودیم که دکتر گفت که فرزند شما سالم است و باید ترخیص شود.

لطف و کرم اهل بیت از هیچ کس و هیچ چیز دریغ شدنی نیست.

هیئت جواد الائمه : سال تاسیس 1357
مسئول : محمد علی احمد زاده

محمد علی احمد زاده مسئول هیئت جوادالائمه گفت: نکوداشت و زنده نگه داشتن عزای سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و انتقال آن به نسل جوان و انتقال حماسه حسینی به نسل جوان و آینده .

وی در خصوص عشق به اهل بیت و عزاداری سید الشهدا (ع) گفت: شور زائد الوصف اراتمندان امام حسین (ع) و بازتاب آن در محل عزاداری و مشارکت عموم مردم در این برنامه ها را غیر قابل وصف توصیف کرد.

وی در پایان در خصوص مسئله عمده هیئت ها بیان کرد: توجه مسئولین به هیئت ها و ارج نهادن به دسته جات در جهت بهتر انجام شدن اینگونه مراسمات را گامی موثر و اقدامی فرهنگی گونه عنوان کرد.





هیئت رزمندگان اسلام :

قلی پور دبیر اجرایی هیئت رزمندگان اسلام گفت : این هیئت به صورت هیئت امنایی مدیریت می شود .

وی در خصوص ولایت پذیری اظهارداشت : امیدوارم خداوند به همه خادمین هیئت ها ، تکایا و ... کمک کند تا تابع محض ولایت باشند که بار دیگر امام زمانشان با بی بصیرتی و مظلومیت به شهادت نرسد و اهل بیتش به اسارت نرود .

دبیر اجرایی هیئت رزمندگان اسلام در خصوص فضای معنوی مکان هیئت گفت : تنها حضوز شهدا را در این مکان (هیئت) احساس می کنم.

وی در پایان گفت : تمام مسئولین فرهنگی که وظیفه ای به گردن دارند بدانند که فردای قیامت همانند اعضای بدن که شهادت می دهند در خصوص مسئولیتی که در کشور و یا شهرستان دارند باید پاسخگوباسند.

گفتنی است سال تاسیس هیئت به سوم خردادماه سال 72 برمی گردد .

شایان ذکر است : هیئت رزمندگان اسلام نی ریز در مهدیه صاحب الزمان واقع در بلوار سرداران می باشد .





برچسب ها: هیئت ، قدمت ، محرم ، ایران ، مساجد
نظرات بینندگان