کد خبر: ۹۸۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵

"خرید تضمینی"نیاز قطب گیاهان دارویی استان فارس

شهرستان فیروزآباد با تولید سالانه ۳۰ تن گیاه دارویی، قطب گیاهان دارویی در استان فارس است که برای توسعه این نوع کشت به خرید تضمینی و بازارهای هدف نیاز دارد.
به گزارش شیرازه، خشکسالی‌های سال‌های اخیر سبب شده که استان فارس در زمینه تولیدات کشاورزی با مشکلاتی روبه‌رو شود و مسئولان جهاد کشاورزی استان کشت گیاهان دارویی را جایگزین بسیاری از دیگر محصولات آب‌بر کنند.

به گفته مهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خسارت خشکسالی به محصولات کشاورزی سبب پرداخت تسهیلات 400 میلیارد ریالی به کشاورزان این استان شده در صورتی که گیاهان دارویی به اندازه یک چهارم محصولات کشاورزی نیازمند آبیاری است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای دیگر محصولات کشاورزی باشد.

در همین راستا شهرستان فیروزآباد به دلیل اقلیم مناسب به عنوان یکی از مراکز کشت گیاهان دارویی انتخاب شد و در چند سال اخیر 1300 هکتار از سطح زیر کشت این شهرستان به گیاهان دارویی و گل محمدی اختصاص یافت که به گفته ایرج دهقانی، رئیس جهاد کشاورزی این شهرستان یک دهم از کل سطح زیر کشت فیروزآباد را شامل می‌شود.

به گفته ابراهیم استوار میمندی، فرماندارشهرستان فیروزآباد، این شهرستان با تولید سالانه 30 تن گیاهان دارویی و بیش از 5 هزار تن گل محمدی به عنوان قطب گیاهان دارویی استان فارس شناخته شده اما کشاورزان آن با مشکل نبود بازارهای هدف و عدم خرید تضمینی روبه‌رو هستند.

خرید تضمینی نیاز قطب گیاهان دارویی استان فارس

استوار میمندی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: با توجه به اقلیم مناسب این شهرستان و به دلیل کاهش شدید سفره‌های زیرزمینی آب، کشت گیاهان دارویی به کشاورزان پیشنهاد داده شد که این امر سبب شد فیروزآباد با تولید سالانه 30 تن گیاهان دارویی و 5750 تن گل محمدی به عنوان قطب گیاهان دارویی استان فارس مطرح شود. 

نبود بازارهای هدف و عدم خرید تضمینی محصولات از جمله مشکلاتی است که استوار میمندی برای کشت گیاهان دارویی شهرستان فیروزآباد مطرح می‌کند و بر این باور است در صورتی که جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی بتوانند در این زمینه ورود کنند، کشت این نوع گیاهان توسعه می‌یابد.

استوار میمندی از واگذاری زمین‌های شیب‌دار برای کشت گیاهان دارویی به کشاورزان منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به استقبال خوبی که از سوی کشاورزان شده مسئولان شهرستان تلاش می‌کنند که سطح زیرکشت این گیاهان را افزایش دهند.

وی بر این باور است که توسعه کشت گیاهان دارویی در شهرستان فیروزآباد در صورتی که خرید تضمینی وجود داشته باشد ارزش افزوده‌ای بیش از دیگر محصولات را نصیب کشاورزان و شهرستان فیروزآباد می‌کند.

براساس گفته‌های ایرج دهقانی، رئیس جهاد کشاورزی فیروزآباد به طور متوسط از هر کیلو گیاهان دارویی 40 هزار تومان به دست می‌آید که اگر این رقم را در 30 تن محصول سالیانه ضرب کنیم رقمی حدود  12 میلیارد ریال سالانه از فروش محصولات گیاهی به شهرستان فیروزآباد تزریق می‌شود.

به گفته فرماندار فیروزآباد این رقم تنها مختص گیاهان دارویی است که در 50 هکتار از شهرستان کشت می‌شود در صورتی که 1250 هکتار زیر کشت گل محمدی قرار دارد که از هر هکتار به طور متوسط 5 تن محصول به دست می‌آید و هر کیلو برگ گل محمدی 7 هزار تومان فروش می‌رود.

براین اساس از 5750 تن گل محمدی که در شهرستان فیروزآباد تولید می‌شود رقمی حدود بیش از 402 میلیارد ریال به دست می‌آید البته بخش اعظمی از گل محمدی این شهرستان صرف تولید عرقیات می‌شود که به گفته دهقانی سالانه 14 میلیون لیتر انواع عرقیات و گلاب در این شهرستان تولید می‌شود.

اشتغالزایی با کشت گیاهان داوریی 

یکی دیگر از مشکلاتی که به واسطه کشت گیاهان دارویی می‌توان بخشی از آن را برطرف کرد، بیکاری است. به گفته فرماندار فیروزآباد در اردیبهشت امسال، این شهرستان بالاترین نرخ بیکاری را در استان فارس دارد. استوار میمندی به تسنیم گفته است که  در هر هکتار از کشت گیاهان دارویی برای 20 نفر به صورت دائمی و 300 نفر به صورت فصلی شغل ایجاد می‌شود.

 بر این اساس توسعه این کشت می‌تواند بخشی از مشکل بیکاری در این شهرستان را برطرف کند چراکه با توجه به 1300 هکتار سطح زیرکشت این گیاهان در شهرستان فیروزآباد به‌طور متوسط برای 26 هزار نفر شغل ایجاد می‌شود که البته این امر با احتساب سطح زیرکشت گل محمدی است.

نبود صنایع تبدیلی یکی از مشکلاتی است که اغلب کشاورزان با آن روبه‌رو هستند اما به گفته رئیس جهاد کشاورزی فیروزآباد این مشکل در این شهرستان به واسطه وجود دو گلخانه و تعداد 80 واحد عرق‌گیری تا حدودی برطرف شده است. علاوه بر این به گفته فرماندار این شهرستان وجود مرکز تحقیقات فناوری گیاهان دارویی در میمند سبب شده که در زمینه فرآوری گیاهان دارویی شهرستان فیروزآباد در سطح مناسبی باشد.

استوار میمندی می‌گوید: تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که تحقیقات این مرکز بیشتر بر گیاهان وحشی متمرکز شده در صورتی که اگر بخشی از تحقیقات بر گیاهان دارویی کشت شده انجام شود، تاثیر زیادی در فرآوری و صادرات این محصولات دارد.

فیروزآباد از نظر کمیت و کیفیت قطب گیاهان دارویی استان فارس است که با اندکی توجه و حمایت بیشتر می‌تواند سهم قابل توجهی در صادرات به دیگر کشورها داشته باشد و علاوه بر ارزآوری برای استان در حل معضل بیکاری نیز کمک کند.

انتهای پیام/


منبع: تسنیم
نظرات بینندگان