کد خبر: ۹۸۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵
افزایش مهاجرت در سایه بی تدبیری؛

سبقت گرفتن جوانان سپیدانی برای فرار از روستا

امروزه مساله مهاجرت روستائیان به شهرها افزایش چشمگیری داشته است، که این موضوع می تواند یکی از عوامل تهدید کننده بسیاری از روستاها باشد.

به گزارش شیرازه به نقل از مارگون  باتوجه به نزدیکی سپیدان به دو مرکز استان مهم کشور و نبود برخی از زیر ساختها وامکانات اولیه در برخی از روستاهای شهرستان؛ جوانان برای فرار از فضای روستا وبرای رسیدن به شهر وامکانات اولیه ان، از همدیگر سبقت می گیرند .

امروزه مساله مهاجرت روستائیان به شهرها افزایش چشمگیری داشته است، که این موضوع می تواند یکی از عوامل تهدید کننده بسیاری از روستاها باشد،  این مطلب، مارا بر آن داشت تا به دنبال علل و عوامل این مساله برویم تا با بررسی این عوامل، قدری با دغدغه ها و مشکلات روستاییان آشنا شویم.

علل مهاجرت روستائیان از روستا به شهر ها را میتوان درموضوعات مختلفی از جمله؛ نبود شغل مناسب، عدم وجود امکانات تفریحی و رفاهی در روستاها ،سختی کار کشاورزی، نبود زیرساختهای مناسب، عنوان کرد.

در میان این عوامل نبود شغل مناسب وامکانات برای جوانان روستایی و به دنبال آن فراهم نبودن شرایط ازدواج؛ انگیزه ماندن در روستا و ادامه دادن پیشه آبا و اجدادی را از جوانان روستایی گرفته است.

جوان روستایی به امید یافتن شغل مناسب سختی جدایی از خانواده را به جان می خرد و راهی شهرهای دور و نزدیک می شود تا رویای زندگی مرفه شهرنشینی و داشتن شغل مناسب برای خود را تحقق بخشد، غافل از اینکه بسیاری از جوانان تحصیل کرده شهرنشین نیز در حال حاضر بابیکاری دست و پنجه نرم میکنند.

یکی از جوانان تحصیل کرده روستایی  علل عمده و اصلی مهاجرت های روستائیان را نبود شغل و امکانات مناسب در روستا دانست و گفت: در بسیاری از روستاها نبود شغل؛ بسیاری از جوانان روستایی را راهی شهرهای مختلف کرده است.

وی از دیگر عوامل مهاجرت روستاییان را نبود امکاناتی از قبیل بانکها ، مدارس راهنمایی و دبیرستان، نبودمراکز تفریحی ، پارکها، عدم وجود راه ارتباطی مناسب با شهر ها دانست و افزود: در حال حاضر بعضی از روستاها هنوز بهره ای از امکاناتی ازجمله گاز رسانی و آب رسانی مناسب نبرده اند و حتی گاهی برای بدست آوردن آب مجبورند  چند کیلومتر راه را طی کنند تا به آب مصرفی و روزانه خود دست یابند.

 وی از دیگر عوامل مهاجرت روستاییان به شهر ها را مکانیزه شدن دستگاههای کشاورزی دانست و بیان کرد: با مکانیزه شدن دستگاههای کشاورزی بسیاری از کارگران در روستاها بیکار شده اند، جوان تحصیل کرده روستایی شرایط گرفتن تسهیلات و وام خوداشتغالی را سخت دانست و از نحوه ی رسیدگی مسئولین  به وضع روستاها به منظور کاهش مهاجرت روستاییان به شهر ابراز نارضایتی کرد.

 یکی دیگر از جوانان روستایی که مدتی است در شهر شاغل شده  علت اصلی مهاجرت روستاییان را نبود شغل در روستا دانست و گفت: نبود شغل و عدم حمایت از کشاورزان از جمله عوامل مؤثر در این خصوص است که متأسفانه هیچ اقدامی از جانب مسئولین در این زمینه انجام نشده است.

 وی بیان داشت: هر ساله نه تنها در امور کشاورزی پیشرفت نداشته‌ایم بلکه شاهد پسرفت در این زمینه بوده‌ایم.

 این جوان روستایی؛ نبود امکانات بهداشتی درمانی و رفاهی، شبکه‌های آب‌رسانی را از دیگر عوامل مؤثر در این خصوص دانست. وی نبود مدارس در تمامی مقاطع و عدم اعزام معلم به روستا را دلیل دیگری برای مهاجرت روستاییان بیان کرد.

مشکل کمبود آب اشامیدنی به‌ویژه در بخش‌های از شهرستان  سپیدان و نداشتن برنامه خاص برای شبکه آب‌رسانی  ویژه را عاملی دیگر اعلام کرد و گفت: کمبود آب به بخش کشاورزی و درآمدزایی روستاییان لطمه خواهد زد.

 وی خاطر نشان کرد: تأمین غلات، گوشت و لبنیات به‌طور کامل از طریق روستاییان انجام می‌گیرد و اگر جلوی مدرنیته شدن روستاها گرفته نشود به‌مرور این تولیدات کم‌تر می‌شود.

 صالحی افزود: لازم است تا مشکلات رفاهی ، بهداشتی روستاییان حل شده و فضاهای درمانی ،بهداشتی و آموزشی مناسب در روستاها ایجاد کنیم.

 وی لزوم قرار دادن تسهیلات مناسب در اختیار روستاییان را در بحث اشتغال‌زایی از عوامل مهم در بحث جلوگیری از مهاجرت روستاییان عنوان کرد.

 اما در پایان می‌توان این‌گونه گفت: در حال حاضر با توجه به عدم‌حمایت صحیح دولت از کشاورزان  و کمبود ظرفیت زمین فعالیت در مشاغل زراعی پاسخگوی اشتغال روستاییان نیست  که در این خصوص  لازم است جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان مسئولان به فکر اشتغال‌زایی از طریق غیر زارعی برای این قشر از جامعه باشند. 

در این خصوص لازم است دولت  با قرار دادن تسهیلات مناسب به حمایت از صنایع کوچک بپردازد و با ترویج فرهنگ خوداشتغالی در روستاها، ایجاد فضای رفاهی، تفریحی، آموزشی ،بهداشتی و درمانی و... انگیزه را برای ماندن در روستا در افراد روستایی تقویت و از این طریق به پابرجا ماندن فرهنگ روستایی در آنجا کمک کند، زیرا مهاجرت روستاییان به شهرها ضمن آنکه اثرات جبران‌ناپذیری را در شهرها و روستاها به‌جا می‌گذارد، اثراتی منفی در اجرای برنامه‌های آتی دولت خواهد داشت.

نظرات بینندگان