کد خبر: ۹۸۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۳ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵

فروشگاه های زنجیره ای و کلاهی که سر مردم می رود

روزنامه نیم نگاه در شماره 5410 در یادداشتی با عنوان 'فروشگاه های زنجیره ای و کلاه گشادشان بر سر مردم' به نقد فعالیت این مراکز پرداخته است.
به گزارش شیرازه، در این یادداشت به قلم سید محی الدین حسینی ارسنجانی آمده است: حتماً شما هم گیرنده پیامک های تخفیفات 40، 50، 60 و حتی 70 درصدی کالاهای مصرفی فاقد کیفیت و محتوای لازم از سوی برخی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای نو ظهور و نو پدید هستید. آیا تا به حال از خود سؤال کرده اید که مگر می شود کالایی تا 70 درصد تخفیف بخورد؟!
حتماً فکر می کنید که فروشندگان و صاحبان این گونه هایپر مارکت ها و فروشگاه های بزرگ دلشان به حال خریداران می سوزد یا طفلکی ها سود و منفعتی نمی برند و ملتمسانه مردم را برای جذب مشتری این گونه می نوازند! برخی بر این باورند که چون بازار کسب و کار کساد است، آن ها هم مجبورند به نوعی از گردونه تبلیغ کالاهای خود عقب نمانند؛ بنابراین مثل خیلی بنگاه های تهیه و توزیع کالا در این وانفسای اقتصاد، به ارسال پیامک های خیره کننده تخفیف های آنچنانی می پردازند.
آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا کالاهای مرغوب و کمیاب و دارای کیفیت لازم را تبلیغ نمی کنند یا تخفیف های بالا را شاملشان نمی کنند؟ در پیامک های تبلیغاتی فروشگاه های زنجیره ای که هر روز یکی از آنان با نام ها و عناوین مختلف در جای جای این شهر ایجاد می شود به جز روغن، چیپس، پفک، مواد شوینده رو به اضمحلال، غذاهای فست فودی و مواد کنسروی و سایر اغذیه و کالاهای فاقد کیفیت لازم که مصرفش جز ضرر و زیان برای مردم عایدی ندارد چه چیزی دیگری دیده می شود؟ اکثر این کالاها یا در حال گذشتن از تاریخ مصرف اند یا دارای مواد نگهدارنده و مضراتی چون پالم، چربی ها و شیرینی های غیر استاندارد است. بر فرض مثال اینها که عارض شدم صحت نداشته باشد و فروشندگان این گونه مراکز عمده محصولات غذایی، لطف نموده کالاهای درجه یک و مرغوب را تخفیف داده و تبلیغ کنند، در اینجا کلاه بزرگی که بر سر مردم می رود خرید بیش از اندازه و خارج از ضابطه کالاهاست؛ به این نحو جنسی را که قیمت اصلی آن می باید هزار تومان باشد برچسب قیمت دو هزار تومانی زده می شود و اگر با پنجاه درصد هم قیمت تخفیفی آن هزار تومان شود، در واقع مردم جنس گرانی را ارزان نخریده اند؛ بلکه آن را به قیمت اصلی و سودده از صاحبان این گونه مغازه ها خرید کرده اند.
شما می گویید در مقایسه با مغازه ها و سوپری های کوچک محلات این تخفیف ها و ارزان فروشی ها بجا و مناسب است؛ بلکه یک سوپری در یک محله برابر مقدار سرمایه ای که گذاشته خرید می کند و خرید او نیز عمده ای و از مراکز پخش است؛ از این جهت او نیز به حد و اندازه خود جنس خود را ارزان و برابر برچسب قیمت می فروشد. سازمان های حمایت از مصرف کنندگان نیز بی خبر از هر اقدامی، مانع از بروز این نوع رفتارهایی که به تخلفات، وجهه شرعی می دهند، می شوند. گذشته از آن هجوم بی امان مردم، خاصه کارمندان برای بهره مندی از این تخفیفات عالیه (!!!) نیز جای سؤال دارد.
فروشگاه های زنجیره ای حُسن و امتیاز مثبتی که برای مردم دارند این است که وقت مردم در خرید تلف نمی شود و کالاهای متعدد و متنوع با برندهای گوناگون را یک جا جمع آوری می کنند تا مشتریان رضایت بیشتری داشته باشند؛ اما نباید منت ارزانی را بر سر مردم گذاشته و اجناسی را که کیفیت چندانی ندارند به مردم قالب کنند. از مسئولان مربوطه تقاضا می شود با نظارت و دقت بیشتر در عملکرد این گونه فروشگاه ها مانع از انجام شگردهای غیر قانونی و غیرشرعی برای به دست آوری سودهای نامتعارف آنان از جیب مردم شوند.
منبع: نیم نگاه
نظرات بینندگان