کد خبر: ۹۸۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵

اهميت صرف صبحانه در دانش آموزان

مطالعات انجام شده نشان از تاثیر بسیار زیاد تغذیه صحیح در میزان قدرت یادگیری افراد، خصوصا دانش‌آموزان و دانشجویان دارد به‌طوریکه کارشناسان و صاحب‌نظران معتقد هستند که نخوردن صبحانه اثرات منفی مشهودی بر میزان یادگیری افراد دارد.
به گزارش شیرازه، در سال‌های اخیر و علی‌رغم کاهش تعداد اعضای خانواده‌ها، به‌دلایل مختلف مانند شاغل بودن پدر و مادر، صبحانه و صرف آن خصوصا در دانش‌آموزان به فراموشی سپرده شده و کمتر به آن توجه می‌شود.

صاحب‌نظران و کارشناسان تاکید دارند که افراد حتما وعده صبحانه را در فضایی آرام و با استفاده از مواد مغذی، صرف کنند تا ضمن کسب انرژی‌ لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه، توانایی‌های مغزی خود را ارتقاء بخشند. یکی از تاثیرات مهم حذف وعده صبحانه یا مصرف دیر هنگام آن، کاهش توان یادگیری در دانش‌آموزان است.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص گفت: در شرايط ناشتايي كوتاه مدت طبيعي، مكانيسم هموستاتيك، گلوكز خون را در سطحي نگاه مي‌دارد كه به عملكرد طبيعي مغز لطمه وارد نشود، اما اگر مدت زمان ناشتايي طولاني‌تر باشد، نگهداري قندخون در سطحي كه مغز قادر به فعاليت طبيعي خود باشد، دشوارتر شده، يادگيري و تمركز حواس مختل مي‌شود.

زینب رشیدی افزود: بررسي‌های انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد كه افزايش نسبي قندخون موجب بهبود عملكرد مغز و يادگيري دانش‌آموزان مي‌شود؛ يكي از دلايل افزايش يادگيري به علت بالا رفتن قندخون، ساخته شدن "استيل كولين" است كه نقش آن در تقويت حافظه، به اثبات رسيده است.

او تداوم در نخوردن صبحانه و تبديل به عادت شدن را موجب كمبود دريافت مواد مغذي روزانه موردنياز فرد دانست و اضافه کرد: صبحانه در وعده‌هاي ديگر جايگزين نمی‌شود و در نتيجه كمبود كالري، ويتامين‌ها و املاح را به همراه دارد.

این کارشناس تغذیه دانشگاه، ادامه داد: مطالعات جديد نشان می‌دهد، دانش آموزاني كه صبحانه نمي‌خورند، بيشتر در معرض اضافه وزن و چاقي قرار دارند؛ نخوردن صبحانه و ناشتايي طولاني مدت موجب افت قندخون شده و در وعده ناهار به علت گرسنگي و اشتهاي زياد، غذاي بيشتري خورده مي‌شود كه در نهايت اضافه وزن و چاقي را به دنبال دارد.

رشیدی افزود: براي اينكه دانش‌آموزان اشتهاي كافي براي خوردن صبحانه داشته باشند، بايد شام را در ساعت‌های ابتداي شب صرف كنند و شب‌ها در ساعت معين بخوابند تا صبح بتوانند زودتر بيدار شوند و وقت كافي براي خوردن صبحانه داشته باشند.

این کارشناس توصیه کرد: اگر والدين صبحانه را به عنوان يك وعده غذايي مهم تلقي كنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشينند، مشوق دانش آموزان براي صرف صبحانه هستند؛ پدر و مادرها بايد سحرخيزي، ورزش و نرمش صبحگاهي و خوردن صبحانه در محيط گرم خانواده را به كودكان خود آموزش دهند.

وی اضافه کرد: غذاهايي مانند فرني، شيربرنج، حليم، عدسي و آش، بیشتر مورد علاقه دانش آموزان هستند و از ارزش غذايي بالايي برخوردارند که می‌توان به عنوان وعده صبحانه برای کودکانمان تهیه کنیم.

رشیدی تاکید کرد: غذاهايي مانند نان و پنير و گردو، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگي، نان و كره و مربا، نان و كره و عسل، نان و كره و خرما، همراه با يك ليوان شير، يك صبحانه سالم و مغذي براي دانش آموزان است.

این کارشناس تغذیه معتقد است که يكي از دلايل نخوردن صبحانه در دانش آموزان، تكراري و يكنواخت بودن آن است؛ تنوع در صبحانه، آنان را به خوردن صبحانه متمایل کرده و عادت خواهد داد.

به گزارش ایسنا، دانش‌آموزانی که مواد مغذی لازم را برای یک روز و از طریق صرف صبحانه کسب کرده باشند، عموما شاداب‌تر و فعال‌تر در مدرسه حاضر شده و مشارکت آنان در فعالیت‌های جمعی بیشتر است و در آینده نیز حضوری موثرتر در ارتباطات اجتماعی خواهند داشت.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان