کد خبر: ۹۸۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵

استکبار ستیزی هیچگاه تعطیل نخواهد شد

مبارزه با استکبار و نظام سلطه، براساس مبانی قرآنی، هیچ‌گاه تعطیل‌پذیر نیست و امروز آمریکا کامل‌ترین مصداق استکبار است
به گزارش شیرازه، ایرانیان از گذشته های دور سابقه مبارزه با استعمار و استکبار را در کارنامه خود داشتند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این امر اهمیت ویژه ای یافت و مفهوم جدید استکبارستیزی وارد ادبیات سیاسی این مرز و بوم شد و همین مساله این نظام را از سایر حکومت ها متمایز ساخت.

بدیهی است بیانات رهبر معظم انقلاب در مقولۀ استکبار ستیزی ناظر به برخی مواضع رسانه های خاص سیاسی و شیفتگان به دولت استکباری آمریکا است که با هدف القای ضرورت ارتباط با کدخدا به نفی بسیاری از آرمان ها و ارزش های اسلامی تن داده اند.

لیکن نظام اسلامی با وجو ریزش های عقیدتی از خط امام (ره) و رهبری، رویش های بی نظیری را در خود تجربه کرده است که رویش های نسل جوان پس از فتنۀ ۸۸ از جملۀ بالندگی نسل جوان امروزی در حمایت از ارکان نظام اسلامی محسوب می شود.

لذا پیوند رویش های انقلاب با آرمان های نظام اسلامی و اجرای منویات مقام معظم رهبری در مسألۀ استکبار ستیزی به گونه ای موجبات اقتدار ملی را فراهم نموده است که هر آن می توان بر بسیای از بحران ها فائق آمد،که استکبار ستیزی را باید به عنوان شاه کلید آرمان ها ومطالبات جاوادان و همیشگی ایران اسلامی محسوب نمود، مقوله ای مهم و راهبردی که رهبرمعظم انقلاب بر تعطیل ناپذیری آن تأکید کردند و فرمودند:« مبارزه با استکبار و نظام سلطه، براساس مبانی قرآنی، هیچ‌گاه تعطیل‌پذیر نیست و امروز آمریکا کامل‌ترین مصداق استکبار است».[۱]

با ذکراین فراز از کلام رهبر معظم انقلاب باید بر این نکته مهم و اساسی تأکید نمودکه به راستی درمنظومۀ فکری معظم له شاکلۀ تداوم و تعطیل ناپذیری استکبار ستیزی بر چه شاخصه های استوار است؟ به راستی عناصر مقوّم استکبار ستیزی بر چه مولّفه هایی استوار است که ولی فقیه جامعۀ اسلامی بر خلاف توهمات شیفتگان به غرب گرایان و مروجان شعار تعامل جهانی، همگان را به مبارزه بی امان با قدرت های استکباری به ویژه آمریکا فرا خواندند و فرمودند:« مبارزه با استکبار جزء مبانی انقلاب و از کارهای اساسی است، بنابراین، خودتان را برای ادامه مبارزه با استکبار آماده کنید».[۲]

با تأمل در اندیشۀ والای مقام معظم رهبری می توان به برخی عناصر کلیدی درموضوع استکبار ستیزی رهنمون شد.

مفهوم استکبار ستیزی

رهبر معظم انقلاب درباره معنی استکبار فرمودند: «...استکبار یعنی چه؟ استکبار یک تعبیر قرآنی است؛ در قرآن کلمه ی استکبار به کار رفته است؛ آدم مستکبر، دولت مستکبر، گروه مستکبر، یعنی آن کسانی و آن دولتی که قصد دخالت در امور انسان ها و ملّت های دیگر را دارد، در همه ی کارهای آنها مداخله می کند برای حفظ منافع خود؛ خود را آزاد می داند، حقّ تحمیل بر ملّت ها را برای خود قائل است، حقّ دخالت در امور کشورها را برای خود قائل است، پاسخگو هم به هیچ کس نیست؛ این معنای مستکبر است. نقطه ی مقابل این جبهه ی ظالم و ستمگر، گروهی هستند که با استکبار مبارزه می کنند؛ مبارزه ی با استکبار یعنی چه؟ یعنی در درجه ی اوّل زیر بار این زورگویی نرفتن؛ معنای استکبارستیزی یک چیز پیچ وخم دارِ پیچیده ای نیست؛ استکبارستیزی یعنی یک ملّتی زیر بار مداخله جویی و تحمیل قدرت استکبارگر یا انسان مستکبر یا دولت مستکبر نرود؛ این معنای استکبارستیزی است. من البتّه ان شاءالله در آینده در یک فرصتی با شما جوان ها، دانشجوها، دانش آموزان درباره ی استکبار و استکبارستیزی یک صحبت مفصّلی باید بکنم که الان مجال آن نیست؛ اجمالاً این معنای استکبار و این معنای استکبارستیزی است...» (5)

اسلام ضدیت با استکبار

اسلام خواهی، استکبار ستیزی حفظ استقلال کشور کرامت بخشی به انسان، دفاع از مظلوم و پیشرفت و اعتلای همه جانبه ایران را از اهداف اصلی انقلاب خواندند و با تأکید بر اتکای انقلاب اسلامی بر ایمان، اعتقادات، انگیزه ها و عواطف مردم افزودند: «...این خط مستقیم، پس از 32 سال همچنان بدون زاویه ادامه دارد و این حقیقت پرطراوت، معنای واقعی ثبات و استقرار انقلاب است...» (3)

بنابراین وقتی شاکلۀ استکبار ستیزی امری منبعث از آموزه های دین مین اسلام و قرآن و سیرۀ نبوی و امامان معصوم(ع) باشد در در آن صورت عمل به این آموزۀ مهم فریضه و عبادت است که در جامعۀ اسلامی باید برای تقویت روز افزون آن تلاش نمود، همانگونه که رهبر معظم اقلاب فرمودند: «مبارزه با استکبار، هم ممکن است، هم داراى آینده است و هم امروز براى ملت ایران، یک فریضه به حساب مى‌آید».[۴]

استکبارستیزی؛ انزوا یا اقتدار؟

متأسفانه در سال های اخیر برخی روشنفکران سکولار با طرح این شائبه که استکبار ستیزی موجبات انزوای نظام اسلامی را در جهان فراهم کرده است، در راستای القای پیوند میان رفع مشکلات اقتصادی کشور و مذاکره با شیطان بزرگ در قالب شعار تعامل با جهان!! اقدام نمودند، در حالی است که در دو سال اخیر تقویت سیطرۀ قدرت های استکباری و ماجراجویی عاملان آمریکا در مناطق حساس در خاورمیانه که به عنوان خطوط قرمز نظام اسلامی است شدت گرفته و تداوم برحا در سوریه، عراق، یمن، سند آشکار دروغ بزرگ این چهره ها و جریانات سیاسی است.

استکبارستیزی موجب انزوای هیچ ملتی نمی‏شود..بلکه بیشتر موجب عزّت او می‏گردد. همچنان که رابطه با دولت آمریکا یا هر دولت دیگر هم هیچ گره‏ای را از کار ملتی که خودش نتواند دردهای خود را علاج کند، باز نمی‏کند.

شانزدهمين اجلاس سران عضو كشورهاي جنبش غيرمتعهد در شهريور ماه 1391 در تهران برگزار شد. اين اجلاس جايگاه ويژه­اي براي جمهوري اسلامي ايران در فضاي بين­الملل خواهد داشتوتوانايي ها و ظرفيت­هاي بالقوه ايران را به خوبي به جهانيان نشان داد. این در حالی است که سال 91 بیشترین زمان تحریم های مختلف و بیشتری میزان استکبار ستیزی در دهه های اخیر در دولت های نهم و دهم از جمهوری اسلامی به سمت جامعه جهانی روانه شد.

۱) دیدار جمعی از دانشجویان با رهبر انقلاب۲۰/۴/۱۳۹۴٫
۲) همان.

3) ( دیدار با دانشجویان نوزدهم مرداد 1390)

[۴] بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان و دانش‌آموزان۹/۸/۱۳۷۵٫

5) (دیدار با دانش آموزان و دانشجویان دوازدهم آبان 1393
نظرات بینندگان