کد خبر: ۹۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵
رئیس اداره آموزش وپرورش سپیدان خبرداد:

بوفه های مدارس ملزم به رعایت قوانین وبهداشت هستند

رئیس اداره آموزش وپرورش سپیدان گفت: تغذیه بویژه صبحانه برای دانش آموزان از اهمیت خاصی برخوردار است وخانواده ها باید برنامه ریزی ونظارت کامل برآن داشته باشند.

به گزارش شیرازه  به نقل از مارگون سعید مهبودی رئیس اداره آموزش وپرورش سپیدان درگفتگو با خبرنگارما گفت :لقمه مواد غذایی در قالب نان وپنیر وگردو وهمچنین نان با پنیر وسبزی ونان با خیار وگوجه برای دانش آموزان مناسب است.

وی گفت:خوارکیها مجاز شامل شیر-شیرکاکائو دربسته استریل-آب میوه-دوغ های پاستوریزه بدون گاز-انواع بیسکویت-کیک وکلوچه ساده وبدون کرم-انواع خشکبار ومغزهای شامل پسته-گردو-نخودچی-کشمش-انجیر-بادام-فندق-توت-خشک خرما ومیوه های شسته شده می باشد.

رئیس اداره آموزش وپرورش سپیدان گفت:خوراکیهای غیر مجاز شامل انواع پفک وچیپس-آلوچه وانواع لواشک-انواع بستنی یخی ویخمک-انواع نوشابه های گاز دار و دلستر-انواع آب نباتهایی که به سطح جونده دندانها می چسپد-خوارکیهای که احتمال فساد وآلودگی آنها زیاد است(نظیر سالاد-سالاد الویه)-بیسکویت وکیک های کرمدار-انواع ساندویچ های سرد وگرم مانند همبرگر-سوسیس –کالباس –سوسیس بندری وفلافل و...-پیراشکی وسمبوسه می باشد.

وی گفت:انواع خوراکی های بسته بندی شده باید دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی –علامت استاندارد وتاریخ تولید وانقضای معتبر ودارای پوشش سالم وتمیز باشد

مهبودی با بیان اینکه توزیع هر نوع خوراکی مضر برای سلامتی دانش‌آموزان در بوفه مدارس ممنوع است، گفت: در این زمینه با مدارس متخلف برخورد می‌کنیم.

وی  با بیان اینکه بر اساس بخشنامه پایگاه تغذیه سالم دانش‌آموزان، توزیع انواع نوشابه‌های گازدار، چیپس، پفک، سوسیس، کالباس و ساندویچ‌های حاوی این مواد در مدارس ممنوع است، به ایسنا گفت: طبق آیین‌نامه وزارت بهداشت، این خوراکی‌ها نه تنها برای سلامتی دانش‌آموزان مفید نیستند، بلکه استفاده بیش از حد آن اثرات زیانباری را در بزرگسالی برای افراد ایجاد می‌کند که بالا رفتن فشار خون، دیابت و چاقی مفرط از مهمترین عوارض مصرف فست فودهاست.

مهبودی درباره انواع غذاها و خوراکی‌های مجاز و غیرمجاز عرضه شده در بوفه‌های مدارس، توضیح داد: بر اساس آیین‌نامه پایگاه‌ تغذیه سالم (بوفه‌های مدارس) عرضه انواع آش، سوپ، لوبیا، عدسی، حلیم، شله‌زرد و فرنی و با رعایت اصول بهداشتی و به شرط پخت روزانه و توزیع آن در بین دانش‌آموزان، بلامانع است.

وی افزود: مدارسی که اقدام به پخت غذاهای گرم مجاز می‌کنند، بر اساس آیین‌نامه بهداشت محیط مدارس باید دارای آشپزخانه باشند.

رئیس اداره آموزش وپرورش سپیدان گفت: همچنین پخت روزانه غذا، ارائه مواد غذایی در ظروف یک بار مصرف ویژه غذاهای گرم، نظارت انجمن اولیاء‌ و مربیان بر پخت و توزیع غذاها و همچنین رعایت کامل نکات بهداشتی از مواردی است که باید رعایت شود.

وی تاکید کرد: برای اصلاح عادت غذایی در کودکان علاوه بر اصلاح فرهنگ تغذیه در خانواده، اولیاء می‌توانند برای میان وعده کودکان از انواع خشکبار، خرما، انواع میوه خشک، انواع مغزها، کشمش، نخودچی، آجیل، آجیل سویا، انواع میوه سالم که شسته شده و ضدعفونی شده، نوشیدنی‌هایی مانند دوغ بدون گاز و انواع آبمیوه طبیعی، شیر و پنیر استفاده کنند.

مهبودی عنوان کرد: ارائه لقمه‌های سالم در بوفه مدارس از جمله نان و پنیر و گردو، نان و تخم‌مرغ، نان و پنیر و خیار، نان و پنیر و گوجه‌فرنگی و نان و کره و عسل به شرط رعایت نکات بهداشتی بجای تنقلات مضر توصیه می‌شود.

برچسب ها: مدارس ، اموز شو پرورش
نظرات بینندگان