کد خبر: ۹۸۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵

بزرگداشت روز جهانی غذا در فراشبند

آیین بزرگداشت روز جهانی غذا با حضور مدیر غذا و دارو، کارشناس کنترل مواد خوراکی شبکه بهداشت و درمان فراشبند و مدیران، معلمان و دانش آموزان دبیرستان دخترانه توحید فراشبند، با اجرای ویژه برنامه های متنوع در این دبیرستان برگزار شد.

به گزارش شیرازه به نقل از نخل بیدار آیین بزرگداشت روز جهانی غذا در  یکی از مدارس فراشبند برگزار شد.

کارشناس کنترل مواد خوراکی شبکه بهداشت و درمان فراشبند در این مراسم، با اشاره به اینکه جامعه سالم زیر بنای توسعه کشور است گفت: یکی از راههای نیل به این هدف برخورداری از تغذیه صحیح است. بنابر این در اختیار قراردادن اطلاعات لازم به صورت شفاف و قابل درک در مورد فراورده های خوراکی و آشامیدنی به مصرف کننده ضروری است  

مهندس پریسا روستا افزود: از سوی دیگر به منظور توجه بیشتر به عوامل موثر بر سلامتی، برچسب گذاری به عنوان ابزاری مهم جهت اطلاع رسانی به مصرف کنندگان و سازمان ناظر، اهمیت ویژه ای دارد.

وی نشانگرهای رنگی تغذیه ای را برای نشان دادن اطلاعات تغذیه ای آن محصول دانست که با هدف افزایش آگاهی مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقاء سلامت، طراحی و تدوین شده است.

روستا ادامه داد:  محصولات خوراکی عرضه شده باید مطابق ضوابط و قوانین سازمان غذا و دارو تولید و دارای پروانه ساخت معتبر باشند و همچنین بر روی برچسب خود دارای نشانگر رنگی باشند.

کارشناس کنترل مواد خوراکی شبکه بهداشت و درمان فراشبند با اشاره به مفهوم رنگ ها در نشانگر های تغذیه ای گفت: از طریق جدول نشانگرهای رنگی مصرف کننده میزان مصرف قند،نمک، چربی و اسید چرب ترانسی که از طریق مصرف فرآورده های غذایی دریافت می کند را می داند و از این طریق رژیم غذایی روزانه خود را مدیریت می کند.

روستا افزود: رنگ قرمز در برچسب های نشانگر رنگی تغذیه ای به معنای مقادیر«زیاد» در ماده غذایی، نارنجی به معنای «متوسط» و رنگ سبز به معنای «کم» یا مناسب می باشد، که رنگ سبز ما را به یک انتخاب مطمئن تر و سالم تر راهنمائی می کند.

 

این کارشناس، خطاب به دانش آموزان گفت: برای حفظ سلامت خود، باید به برچسب های محصولات غذایی که با رنگ های سبز، نارنجی و یا قرمز مشخص شده اند دقت کنیم.

برگزاری مسابقه نقاشی، نمایشگاه غذا و اهداء جوایز به تهیه کنندگان 6 غذای برتر و 2 نقاشی برتر از دیگر برنامه های برگزارشده در این روز بود.

قابل ذکر است همه ساله 16 اکتبر(25 مهرماه) همزمان با سالروز تاسیس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو(FAO/ بزرگداشت روز جهانی غذا در تمام دنیا از جمله ایران با تعیین یک شعار بنیادین برگزارمی شود که در سال جاری(2016) و با توجه تغییرات آب و هوا و ارتباط این موضوع با تامین و امنیت غذایی جعیت رو به رشد دنیا و لزوم پیش بینی و سیاست گذاری دولت ها و ملت ها در این زمینه؛شعار جهانی این سازمان : "آب و هوا در حال تغییر است،غذا و کشاورزی نیز باید تغییر کند" می باشد.

 


برچسب ها: بزرگداشت ، غذا ، مدارس
نظرات بینندگان