کد خبر: ۹۸۷۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵
یادداشت؛

چرا سه "ژنرال" روحانی استعفا داده شدند؟

از مجموع این تغییرات بر می آید اتاق فکر دولت به خوبی می داند اگر دایره مطالبات مردم به عملکرد اقتصادی دولت روحانی محدود شود آسیب پذیری وی در انتخابات پیش رو به شدت زیاد خواهد بود.
چرا سه به گزارش شیرازه ،به نقل ازیادداشت اختصاصی مرات ـ پس از کش و قوس های فراوان، سه وزیر کابینه حسن روحانی در کمتر از 24 ساعت از سمت خود خداحافظی کردند. علی جنتی، علی اصغر فانی و محمود گودرزی وزرای فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان دولت یازدهم پس از انتشار اخباری ضد و نقیض که گاه از ابقای آنها حکایت داشت و گاه از برکناری و استعفای آنها، با دفاتر خود خداحافظی کردند و راهی خانه هایشان شدند.

علی جنتی اولین وزیری بود که خبر خداحافظی اش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مطرح شد. وی که با 234 رای موافق و تنها 36 رای مخالف به سکانداری این وزارت خانه رسیده بود در پروژه ای از پیش طراحی شده تنها ماند و مجبور به خداحافظی با این وزارتخانه شد. از ماه ها قبل اتاق عملیات روانی دولت با اطلاع از کاهش محبوبیت روحانی در افکار عمومی بویژه پس از عدم تحقق وعده های اقتصادی با طراحی سناریوهای مختلف تلاش کرد از ریزش آرای وی در انتخابات سال 96 جلوگیری کند.

یکی از این سناریوها ایجاد دوقطبی تصنعی کنسرت- ضد کنسرت بود که صرفا با هدف تهییج افکار عمومی به نفع دولت صورت می گرفت. به اذعان بسیاری از کارشناسان هم سو با دولت یازدهم، روحانی با گذشت بیش از 3 سال حضور در پاستور، عملکرد اقتصادی قابل دفاعی نداشته است لذا تیم عملیات روانی دولت تصمیم می گیرد با انحراف مطالبات عمومی از حوزه اقتصادی به حوزه سیاسی – اجتماعی، خطر تک دوره ای شدن ریاست جمهوری وی را تا اندازه ای کاهش دهد و از گسترش موج انتقادات اقتصادی جلوگیری کند. این سناریو توسط تیم رسانه ای دولت و فعالان اجتماعی این مجموعه به طور جدی پیگیری و دنبال شد و روزنامه ها و سایت های نزدیک به دولت نیز به صورت گسترده بر روی آن مانور دادند. مواضع غیردقیق برخی از صاحبان تریبون هم پازل تیم عملیات روانی دولت را تکمیل کرد و در نهایت کار به جایی رسید که علی جنتی اعلام کرد با توجه به برخی از فشارها این وزارت خانه موافق برگزاری کنسرت در برخی از نقاط کشور نیست. این اظهار نظر "دقیقا" همان چیزی بود که اتاق فکر دولت انتظار آن را داشت چرا که فرصتی ایجاد می کرد تا روحانی وارد صحنه شده و نظر متفاوت خود را با نیم نگاهی به انتخابات سال آینده به نمایش بگذارد.

اینک اما به نظر می رسد در تمام این هیاهوی رسانه ای، علی جنتی تنها مانده است و هرچند دیر به عمق سیاست ورزی در دولت یازدهم پی برده باشد.

پس از جنتی ، نوبت به علی اصغر فانی در وزارت آموزش و پرورش رسید. فانی که با 185 رای موافق مجوز ورود به ساختمان خیابان شهید قرنی را کسب کرده بود در طول مدت حضور خود در این وزارتخانه با چالش های زیادی همراه شده بود. عملکرد ضعیف وی تا جایی پیش رفت که طرح استیضاح او بارها توسط نمایندگان مجلس نهم و دهم اعلام وصول شد اما در طول این مدت قاطعانه مورد حمایت رئیس دولت و سخنگوی آن قرار گرفت. در نهایت اما انبوه انتقادات فرهنگیان و دانش آموزان از عملکرد وزیر آموزش و پرورش منجر به آن شد تا از وی خواسته شود پیش قدم شده و قبل از آنکه حضور وی در این وزارتخانه به عاملی برای ایجاد تنش بین روابط مجلس و دولت تبدیل گردد از این مسئولیت خداحافظی کند.

اخبار متناقض در خصوص استعفا و ابقای فانی در وزارت آموزش و پرورش بیش از سایر وزیران دولت بود تا آنجا که مدیرکل دفتر وزارتی این وزارتخانه در تماس با بخش خبری 20 شبکه خبر با تکذیب استعفای فانی، از ادامه حضور وی در این وزارتخانه خبر داد.

این موضع دفتر وزیر آموزش و پرورش سردرگمی ها را بیشتر کرد و این گمانه زنی را که وی از طرف رئیس دولت برای ترک وزارتخانه به شدت تحت فشار است تقویت کرد.

علی اصغر فانی در نهایت در نامه ای به رئیس جمهور از اختلافات خود با وی پرده برداشت و آنرا علنی کرد. گلایه و دلخوری فانی از برخورد سیاسی صورت گرفته در متن این نامه به وضوح قابل مشاهده است. از سویی دیگر در این نامه جمله ای که بیانگر استعفای وی از وزارت آموزش و پرورش باشد دیده نمی شود و فانی اعلام کرده است "علی رغم آمادگی کامل برای حضور درجلسه استیضاح، آماده عمل به تصمیم شما هستم "

نفر سومی که قرعه خداحافظی از وزارت به نام او افتاد کسی نبود جز محمود گودرزی سکاندار وزارت ورزش و جوانان. وزیری که در میان ناکامی کاروان اعزامی ایران به المپیک، حد و بضاعت ورزش ایران را همان چند مدال دانست. وی نیز از بدو ورود به ساختمان این وزارتخانه در خیابان سئول مورد انتقاد ورزکاران و هواداران تیم های ورزشی پرطرفدار کشور قرار گرفت. اتاق فکر دولت به هیچ وجه حاضر نبود به این سادگی از پایگاه اجتماعی انبوه فعالان ورزشی و هواداران تیم های پرطرفدار سرخ آبی در انتخابات آتی صرف نظر کند به ویژه آنکه طی سالهای اخیر انتقادات زیادی از سوی هواداران تیم های استقلال و پرسپولیس متوجه عملکرد گودرزی شده بود. فضاسازی در شبکه های اجتماعی و رسانه های نزدیک به دولت پیش نیاز این تغییر بود که تیم رسانه ای دولت به خوبی توانست آنرا هدایت و مدیریت کند. همه چیز برای تغییر گودرزی با ظاهر رفع مطالبات مردمی مهیا بود و این اتفاق نیز به بهترین شکل رخ داد.

آنچه از مجموع این تغییرات و "استعفا داده شدن ها" بر می آید آن است که تیم عملیات روانی و اتاق فکر دولت به خوبی می داند چنانچه دایره خواسته های مردم در رسانه ها به عملکرد اقتصادی و اجرایی دولت روحانی محدود شود ضریب آسیب پذیری وی در انتخابات پیش رو به شدت زیاد خواهد بود لذا از هیچ تلاش و برنامه ای برای انحراف دایره مطالبات مردم از حوزه اقتصادی و عمرانی به حوزه اجتماعی و سیاسی دریغ نخواهد کرد.

در این بین آنچه که بدنه مردم و رسانه های متعلق به مردم باید به آن بپردازند کارنامه اقتصادی و فنی دولت در حوزه های مختلف است. موضوعی که تئوری پردازان و لیدرهای تبلیغاتی دولت روحانی از آن واهمه دارند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵
0
اگر مردم کوچه و بازار یک جو عقل داشته باشند روحانی را باید به زباله دان تاریخ بسپارند