کد خبر: ۹۸۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۵
در نخستین نشست تخصصی مدیریت دیابت در فارس عنوان شد؛

نفش پزشکان خانواده در مهار دیابت/ همصدایی در فارس برای ریشه کردن کردن بیماری دیابت

نخستین نشست تخصصی مدیریت دیابت در استان فارس، با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سازمان نظام پزشکی و انجمن پزشکان عمومی و سازمان های بیمه گر، برگزار شد.
نفش پزشکان خانواده در مهار دیابت/ همصدایی در فارس برای ریشه کردن کردن بیماری دیابتبه گزارش شیرازه به نقل از "وب دا" در شیراز، معاون دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر و مدیر برنامه کشوری دیابت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست، گفت: دیابت به عنوان یکی از مهم ترین بیماری های غیر واگیر، مسئله عمده در سلامتی مردم به شمار می رود که بار سنگینی به نظام سلامت تحمیل می کند.

دکتر "علیرضا مهدوی"، افزود: الگویی که از سال های گذشته برای بیماری دیابت در نظام سلامت وجود دارد، می تواند یک الگوی مناسب برای بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های غیرواگیر باشد.

وی با اشاره به فراهم کردن یک مراقبت ادغام یافته و فردی برای بیماران دیابتی، مهار این بیماری را نیازمند همکاری های درون بخشی و بین بخشی دانست و اضافه کرد: برای پیشگیری و کاهش آسیب های ناشی از بیماری دیابت، همکاری تخصص های مختلف پزشکی و تیم بهداشتی درمانی مانند پزشک خانواده، پرستار، مراقبان سلامت، کارشناسان تغذیه و روانشناسی و آموزش به بیماران، بسیار موثر است.

دکتر مهدوی، گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده و توانمندی هایی موجود در استان فارس، می تواند الگویی برای  کشور پس از ملی شدن برنامه پزشک خانواده باشد، تا با این کار بیماری دیابت را پیشگیری و کنترل کرد؛ زیرا اگر بیماری دیابت، یک برنامه خوب و منسجم داشته باشد، برای مهار سایر بیماری ها هم، موثر است.

مدیر برنامه کشوری دیابت وزارت بهداشت در ادامه در خصوص تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی ایران در قالب سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، اهمیت بیماری های غیرواگیر، اهداف ملی و چارچوب ملی ارائه خدمت در بیماری دیابت، توضیحاتی داد.

دکتر مهدوی تاکید کرد: برای پیشگیری و مهار دیابت، همکاری تمام سازمان ها و ارگان ها لازم است و امیدواریم این همدلی، الگویی برای تمامی دانشگاه علوم پزشکی کشور، باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان فارس، گفت: با توجه به نوع زندگی شهرنشینی، بیماری های غیرواگیر رو به گسترش است و دیابت در راس بیماری های غیرواگیر در کشور قرار دارد. 

دکتر "محسن مقدمی"، پیشگیری از گسترش و افزایش شیوع بیماری دیابت و مدیریت و مهار آن در بین جمعیت را، یکی از اهداف وزارت بهداشت و درمان، عنوان کرد و با اشاره به بیماری دیابت به عنوان یک بیماری مزمن، افزود: مراجعه نکردن مردم به پزشک و ترس افراد مبتلا از مصرف و تزریق دارو های درمانی، باعث پیشرفت دیابت می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه، ادامه داد: اگر فرد مبتلا به دیابت، درمان را آغاز کند و رژیم غذایی و ورزش منظم و مصرف منظم دارو را رعایت نکند، آسیب هایی مانند نابینایی، قطعی پا و نارسایی کلیوی و هزینه های بسیاری برای خود، جامعه و حوزه سلامت، به دنبال دارد.

دکتر مقدمی، اضافه کرد: یک فرد دیابتی با مهار بیماری خود، مصرف منظم دارو و تغییر شیوه زندگی، می تواند آسیب های این بیماری را کاهش دهد.

رئیس مرکز بهداشت استان فارس، گفت: پیشگیری و مهار بیماری دیابت، تنها وظیفه وزرات بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی نیست، بلکه نیاز به همکاری تمامی سازمان ها و ارگان های درگیر با حوزه سلامت دارد و در این راستا برای رسیدن به این اهداف، باید تفاهمنامه ای تدوین شود.

معاون بهداشتی دانشگاه، افزود: برای پیشگیری و کنترل دیابت، سه نشست تخصصی مدیریت دیابت در استان، شامل نخستین نشست بین دانشگاه و سازمان نظام پزشکی، انجمن پزشکان عمومی و سازمان های بیمه گر، نشست دوم بین معاونت های مختلف دانشگاه و نشست سوم بین دانشگاه و استانداری، اداره ها و سازمان هایی مانند صنعت و معدن، آموزش و پرورش و صدا و سیما، برگزار می شود.

دکتر مقدمی، ادامه داد: برای رسیدن به یک هدف در راستای بیماری دیابت، نیاز به تدوین تفاهمنامه ای برای هم راستایی دارد که امیدواریم با همکاری و تدوین آن بین سازمان های مختلف استان، به یک وحدت برسیم.

اهمیت نقش پزشکان خانواده در پیشگیری از دیابت
قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به نقش پزشکان خانواده در پیشگیری از دیابت، گفت: پزشکان خانواده در پیشگیری و مشاوره بسیار فعال هستند و آمارها نشان می دهد که با اجرای این طرح، یک چهارم بیماران دیابتی در استان فارس، شناسایی شدند.
دکتر "عبدالرسول همتی"، افزود: حرکت و عزم دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تدوین تفاهمنامه ها با سازمان ها و دستگاه های اجرایی و معاونت ها، سرآغازی ارزنده برای رسیدن به اهداف است.
قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه، در خصوص سامانه سیب و ثبت بیماران و جمعیت تحت پوشش، توضیحاتی ارائه داد.

تاکید بر تلاش در چارچوب سلامت
مدير امور بيمارستاني و تعالي خدمات باليني و هتلينگ معاونت درمان  دانشگاه هم در این نشست به تلاش در چارچوب سلامت تاکید کرد و در خصوص فعالیت های معاونت درمان دانشگاه در زمینه بیماری های غیرواگیر و پیشگیری از آن، توضیحاتی ارائه داد.
دکتر "سيدابوالفضل هاشمي اصل"، هزینه راه اندازی یک تخت دیالیز را بیش از 500 میلیون تومان بیان کرد و افزود: امیدواریم با توجه به پیشرو بودن دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تشکیل  این نشست ها، با یک بسته خدمتی خوب برای سلامت استان و کشور، گام برداریم.

همکاری سازمان نظام پزشکی با ارگان های حوزه سلامت برای پیشگیری دیابت
رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز، گفت: بیماری دیابت یک معضل اقتصادی، روحی، روانی و جسمی، به شمار می آید و به عنوان یک بیماری ناتوان کننده، زندگی افراد را درگیر می کند.
دکتر "حمیرا وفایی"، با تاکید بر فرهنگسازی پیشگیری از دیابت، افزود: باید برای آگاهی و آموزش مردم جامعه، از صدا و سیما، آموزش و پرورش و ائمه جمعه، کمک گرفت تا فرهنگسازی، پررنگ تر شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز، آمادگی این سازمان را برای همکاری و آموزش مداوم در حوزه نظام پزشکی و حوزه پژوهشی، همکاری با سازمان ها و ارگان های حوزه سلامت، برای پیشگیری و مهار دیابت، اعلام کرد.

رسیدن به اهداف با اجرای طرح پزشک خانواده
دبیر انجمن پزشکی عمومی شیراز، گفت: با توجه به شناسایی بیماران دیابتی در اجرای طرح پزشک خانواده در استان، می توانیم به اهداف نهایی پیشگیری و کنترل بیماری دیابت، برسیم.
دکتر "احد عسگری"، افزود: باید با ادغام منابع در طرح پزشک خانواده، در فکر ارتقای کیفیت طرح بوده و تمامی بیماری های مزمن و غیرواگیر را تحت پوشش قرار دهیم، تا این بیماری ها مهار شود.
دبیر انجمن پزشکی عمومی شیراز، ابراز امیدواری کرد تا با توجه به زیرساخت های موجود در استان فارس و اهمیت برگزاری این نشست در خصوص دیابت، بتوانیم به نتایج مطلوب برسیم.

تحت تعهد قرار دادن مقداری از داروهای دیابت
معاون بیمه سلامت اداره کل بیمه سلامت استان فارس، گفت: نظام و سیستم برای مسئله دیابت در استان و کشور، به این نتیجه رسیده است، که کارهای ریشه ای نیاز دارد، زیرا پیشگیری بهتر از درمان است.
دکتر "اصغر رعیت زاده"، افزود: صرف هزینه برای پیشگیری، صرفه جویی منابع برای نظام سلامت کشور و بهتر شدن کیفیت زندگی مردم را به دنبال دارد.
معاون بیمه سلامت اداره کل بیمه سلامت استان، ادامه داد: با همکاری مسئولان در سازمان بیمه، مقداری از داروهایی که تحت تعهد بیمه قرار نداشت، در تعهد بیمه درآمده تا بتوانیم، خدمت بیشتری به مردم جامعه ارائه دهیم.

تاکید بر فرهنگسازی پیشگیری از دیابت
رئیس اسناد پزشکی سازمان بیمه تامین اجتماعی استان فارس، با تاکید بر فرهنگسازی در خصوص پیشگیری و کنترل دیابت، گفت: با توانمندی های بسیار خوب و اجرای برنامه پزشک خانواده در استان فارس و آموزش های صورت گرفته برای پزشکان در خصوص درمان دیابت، امیدواریم در آینده نزدیک بیماری دیابت مهار و آسیب های آن کاهش پیدا کند.
دکتر "بهرام کریم آقایی"، در خصوص نقش بیمه در اجرای سند ملی دیابت، درمان دارویی و هزینه های آن، داروهای خوراکی و تزریقی، توضیحاتی ارائه داد.

همکاری سازمان بیمه نیروهای مسلح استان با کلینیک های ویژه دیابت
مسئول بیمه نیروهای مسلح استان فارس، گفت: 95 درصد بیماران دیابتی زیرمجموعه نیروهای مسلح استان، شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل و دستگاه تست قندخون به آنان داده شده است.
"حجت میرزایی"، آمادگی این سازمان را برای همکاری با کلینیک های ویژه دیابت در بخش دولتی و خصوصی اعلام کرد و افزود: با پیشنهاد و اجرای طرح مناسب، آن را اجرا و به سطح کشور ارائه می دهیم.
نخستین نشست تخصصی مدیریت دیابت در استان فارس، به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با حضور سازمان نظام پزشکی، انجمن پزشکان عمومی شیراز، اعضای کارگروه پزشکان خانواده انجمن پزشکان عمومی، بیمه کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت، برگزار شد.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان