کد خبر: ۹۸۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵

گفتگویی شنیدنی با پیشکسوت تعزیه در شیراز/ تعزیه تاثیر زیادی در دیدگاه مردم دارد

عبد الصمد فهندژسعدی مسئول گروه تعزیه چهارده معصوم (ع) معتقد است اگر تعزیه با پژوهش همراه باشد اثرپذیری آن بیشتر است.
به گزارش شیرازه، عبد الصمد فهندژسعدی رئیس کانون تخصصی تعزیه استان فارس و مسئول گروه تعزیه چهارده معصوم (ع) است. در کنار اجرای مراسم آیینی تعزیه، به پژوهش و تدریس این مراسم آیینی هم می پردازد.
سین: خودتان را معرفی کنید و بگویید از چه زمانی تعزیه را آغاز کردید؟
جیم :عبدالصمد فهندژسعدی هستم، 48 سال سن دارم و از 23 سالگی کار تعزیه را آغاز کردم.
گفتگویی شنیدنی با رئیس کانون تخصصی تعزیه فارس + تصاویر
سین: اولین نمایش تعزیه را که در آن بازی کردید بخاطر دارید؟
جیم :بله تعزیه حضرت علی (ع) بود که در زمان شهادت آن حضرت اجرا شد و با استقبال مخاطبان زیادی همراه بود.
سین: فرزندانتان هم علاقه ای به ادامه مسیر شما دارند؟  
جیم: من یک دختر و یک پسر دارم . دخترم از سه سالگی تا نه سالگی در اجراها کنارم بود و اشعاری را که به او می گفتم حفظ می کرد و رقیه خوان بود . از 9 سالگی به بعد هم نسخه های تعزیه مرا بازنویسی و فهرست نویسی می کند. پسرم هم 23 سال دارد و از کودکی تا به امروز همراه من بوده و تعزیه خوان است.
سین: گروه تعزیه چهارده معصوم چند سال سابقه فعالیت دارد؟
جیم: حدود 25 سال 
گفتگویی شنیدنی با رئیس کانون تخصصی تعزیه فارس + تصاویر
سین: نحوه فعالیت این گروه در چه مقاطع زمانی است؟
جیم: علاوه بر ماههای محرم و صفر، در مناسبتهای مختلف مذهبی برنامه تعزیه اجرا می کنیم .  
سین : تعزیه را تعریف کنید.  
جیم : تعزیه یک نمایش روایی، منظوم و آیینی است که از دل عزاداریهای عاشورا برآمده و حول آن شکل گرفته است.
سین : ارکان اصلی نمایش تعزیه چه چیزهایی هستند؟
جیم : ادبیات شعری منظوم که درباره اولیا، مقدسین و الگوهای قدسی و انسانهای والا و فرا عادی صحبت می‏کند یکی از ارکان این هنر است عناصر دیگری مثل رنگها، نمادها و نشانه‏های مخصوص، را می توان ارکان اصلی تعزیه خواند. موسیقی سازی و آوازی هم جایگاه ویژه ای در تعزیه دارد.  
سین : رنگها در تعزیه چگونه تعریف می شو ند؟  
جیم : رنگ سبز و سفید را معمولا اولیا می‏پوشند و سرخ مخصوص اشقیا است و برای شخصیتی مثل حُر که بعد از یک تردید حرکتی به سمت نور دارد، از رنگ زرد استفاده می‏شود. 
گفتگویی شنیدنی با رئیس کانون تخصصی تعزیه فارس + تصاویر
سین : شما بیشتر ایفاگر چه نقش هایی در نمایش تعزیه هستید ؟
جیم : نقش ها در نمایش تعزیه به دوگروه انبیا و اشقیا تقسیم می شود .  
با توجه به اینکه خودم تعزیه گردان هستم، بیشتر نقش شمر یا یزید را بازی می کنم، فکر می کنم این گونه بهتر می توانم نقش را درآورم.  
سین: به نظر شما نقش های مخالف بهتر می توانند تداعی گر واقعه کربلا باشند یا نقش های موافق ؟
جیم : مطمئنا ایفاگران هر دو نقش مخالف و موافق می توانند با اجرای خوبشان مخاطب را تحت تاثیر قرار بدهند . اما! فکر می کنم نقش های مخالف تاثیری عمیق تری می گذارند و بیشتر تداعی گر پیام عاشورا هستند .  
سین: به یادماندنی ترین خاطره ای را که از اجرای نمایش های تعزیه دارید بگویید؟  
جیم : خاطره های زیادی دارم، اما ! بهترین لحظه هایم دیدن تاثیری است که اجرای نمایش های تعزیه در مخاطب می گذارد .
سین : چند گروه در استان فارس تعزیه اجرا می کنند .  
جیم : بیش از 200گروه در سر تا سر استان فارس تعزیه اجرا می کنند البته بعضی فقط روز عاشورا تعزیه اجرا می کنند، تعزیه ها به صورت سکو و میدانی اجرا می شود .
تعزیه صحرا رود فسا بزرگترین تعزیه میدانی کشور است، به نوعی تعزیه میدانی را می توان تئاتر تعزیه خواند این را هم بگویم که بسیاری از گروههایی که تعزیه اجرا می کند گمنام هستند . 
گفتگویی شنیدنی با رئیس کانون تخصصی تعزیه فارس + تصاویر

سین : شما برای شناسایی این گروهها اقدامی هم انجام داده اید؟
جیم : ما در حال جمع آوری اطلاعات برای ساماندهی گروههای مختلف تعزیه در سراسر استان هستیم، گروههای مختلف تعزیه در سرتاسر استان برای ساماندهی می توانند با شماره 09173032487 یا 37348625 کانون تخصصی تعزیه استان تماس بگیرند .مطمئنا شناسایی و ساماندهی گروههای مختلف تعزیه گامی در جهت معرفی اجراهای بهترین تعزیه های استان فارس خواهد بود البته یک مکان ثابت هم می تواند نقطه عطفی برای اجراهای هر چه بهتر نمایش تعزیه و معرفی بهتر این هنر آیینی باشد . با همکاری  
و هماهنگی شورای شهر و شهرداری و شهرسازی حدود دو هزار متر زمین در اختیار کانون تعزیه قرار گرفته و آماده ساخت بزرگترین فرهنگسرای تعزیه فارس است، مکانی که به محلی برای آموزش و اجرای مراسم های آیینی تبدیل خواهد شد .  
سین : پژوهش چه جایگاهی در اجرای مراسم تعزیه دارد با توجه به این که شما خودتان پژوهشگر و مولف آثاری در زمینه تعزیه هستید ؟
جیم : من خودم از ابتدا کارم را با تحقیق آغاز کردم، مطمئنا تحقیق و شناخت بیشتر در هر کاری دستاورد بهتری به همراه دارد . حاصل تحقیقات من دو کتاب است فرهنگ توصیفی تعزیه و نمایش های آیینی، اثر دیگرم فرهنگ مختصر تعزیه و تعزیه خوانی است .
در فرهنگ مختصر تعزیه من معنای تمام لغاتی که در تعزیه به کار می رود جمع آوری کردم به نظر من ضروری است یک تعزیه خوان معنای تک تک واژگانی را که به کار می برد بداند . من حتی به هنرآموزان خودم این کتاب ها را هدیه دادم . 
گفتگویی شنیدنی با رئیس کانون تخصصی تعزیه فارس + تصاویر
سین : کسب آگاهی تا چه اندازه در اجرای نمایش ها اثر گذار است ؟
جیم : ما تعزیه خوان ها باید این مطلب را در نظر داشته باشیم، که از مراسمی سخن می گوییم که در آیین ما جایگاه والایی دارد و برای مردمی اجرا می کنیم که سواد و آگاهی بالایی دارند، پس ضروری است شعر هایی که خوانده می شود چه از نظر موسیقی و چه از نظر آوازی صحیح باشد تا بتوانیم با حفظ حرمت شان بزرگان آیین مان، مطلبی دلنشین و مورد قبول مخاطب ارائه دهیم. ما می توانیم تاثیر زیادی در دیدگاه مردم داشته باشیم .
به نظر من انتقادها چه از جانب مردم و چه از جانب بزرگان و پیشکسوتان سازنده و ارزشمند است و می تواند گامی به سمت هدف متعالی اجرای یک نمایش تعزیه باشد .  
سین : پارسال همایش استانی تعزیه با حضور گروههایی از استان فارس برگزار شد، این همایش امسال هم برگزار می شود؟
جیم : امسال همایش ملی تعزیه را پایان ماه صفر در شیراز با یاری نهادهای فرهنگی استان برگزار خواهیم کرد که اطلاعات دقیق درباره شرایط شرکت در این همایش به زودی از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد .
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان