کد خبر: ۹۸۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵

بازی دوسر باخت روحانی

پس از حرف و حدیث‌های رسانه ای در چند هفته اخیر سرانجام در آخرین چهارشنبه مهرماه دولت نسخه سه وزیر کابینه خود را پیچید و بر حرف و حدیث‌ها صحه گذاشت.
به گزارش شیرازه، حجت الاسلام حمید محمدی در یادداشت خود نوشت:
در روزگاری که جام برجام شکسته و آمار سازی برای  ظاهر سازی  آرام و رو به پیشرفت بودن شده تنها کار این دولت ، در موقعیتی که کور سو امیدی که این دولت برای آوردن رای دوباره در انتخابات آینده داشت اکنون تبدیل به یاس وناامیدی شده است.چرا که بدعهدی طرفین غربی دیگر همان اندک محبوبیتی هم که این دولت در بین مردم داشت به کمترین مقدار خود رسیده در این بین روحانی آخرین حرکت استراتژیکی خود را انجام داد.

بدیهی است که حسن روحانی از جنجالی بودن این حرکت مطلع بوده، اما سوال اینجاست که این ریسک در دولت که مشهور به زلزله درکابینه لقب گرفته تا چه حدی کمک به اوضاع افتضاح محبوبیت او نزد مردم خواهدکرد؟ آیا روحانی برای برون رفت از این بحران ایده خاصی دارد؟
تحلیل بی بی سی فارسی این شبکه ضدانقلاب در خصوص استعفای وزیر ورزش و کنار رفتن دو وزیر دیگر، این تغییرات را صرفا انتخاباتی دانست.

تحلیلگر این شبکه دولتی انگلیسی، تغییرات اخیر را به تاکتیک روحانی در یک شطرنج تشبیه کرد که حاضر شده به خاطر "مات نشدن" چند مهره خود را قربانی کند. به گفته او، روحانی می تواند از این تغییرات در زمان تبلیغات انتخابات 96 بهره برداری کند، اما این نوع تغییر برای اهل سیاست آشنا بوده چرا که روحانی تاکنون هم به شیوه اساتید خود عمل نموده اما به شیوه نوین الگو قرار دادن رییس جمهور اصلاحات و شیوه او در سال 1379 ( پس از استعفای مهاجرانی) به شیوه رییس جمهور سازندگی پس از استعفای خاتمی در سال 1371  عمل کرده است به این معنی که  حوزه فرهنگ را از اولویت خارج می کند.

تحلیل داخلی از این حرکت دولت:
1-وزیر آموزش وپرورش تغییر آن را این چنین ارزیابی میکنیم که برای به وجود آمدن بزرگترین اختلاس در تاریخ انقلاب اسلامی در صندوق ذخیره فرهنگیان ودر پی داشتن نارضایتی جامعه فرهنگیان از دولت و فرار از بی آبرویی دولت و همچنین درمجلس به خاطر استیضاح فانی و قطعا حذف او با 200 رای نمایندگان بوده است.

2-وزیر ارشاد که قشر مذهبی ازجمله دفاتر مراجع وعلما و هیئات مذهبی به خاطر فضاحت در کنسرت ها و همچنین ناکارآمدی وی در این وزارت خانه بوده که همین امر عملا باعث نارضایتی اقشار زیادی از عمل کرد وی بودند.

3-وزیر ورزش که با اظهارات غیر کارشناسانه خود در المپیک،جامعه ورزشی کشور را به خشم آورده بود و عملا نشان داد که هیچگاه استحقاق جایگاه وزارت ورزش را نداشته است.

امابالاتر از تحلیل:
به نظر ما روحانی با این حرکت خود چند مسئله را پوشاند وچند حرکت برای انتخابات انجام داد.
1-همراه کردن و رای گرفتن از اقشاری همانند جامعه روحانیون ومذهبیون،جامعه فرهنگیان و آموزش و پرورشی ها و جامعه ورزشکاران بوده است.
2-سرپوش بر تخلفات صورت گرفته در هر سه وزارت خانه که بالاترین آن در صندوق ذخیره فرهنگیان بوده است.
3-منحرف کردن نگاه جامعه از شکست های دولت در مسائل برجام و پسا برجام و مضحک شدن واژه برجام بین مردم است.
4-منحرف نمودن افکار عمومی از قراردادهای نفتی یعنی IPC وتخلفات صورت گرفته در این قراردادهای ننگین می باشد.
5-رهایی و فرار از شکست فراکسیون امید وراضی نگه داشتن آقای هاشمی و عارف است.



نظرات بینندگان