کد خبر: ۹۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵
قحط‌ الرجال در کابینه یازدهم؛

معرفی «چهره‌های سوخته» در حلقه بسته دولت

گزینه‌های پیشنهادی دولت برای سه وزارتخانه ورزش، ارشاد و آموزش، حلقه بسته مدیریت در دولت یازدهم را نشان می دهد که گویی در این مملکت قحط الرجال است و رئیس جمهور باید برای انتخاب مدیران خود تنها بر روی چهره‌های سوخته تمرکز کند.

به گزارش شیرازه، طی روزهای اخیر تغییر در کابینه دولت روحانی، استعفای سه وزیر ارشاد، ورزش و آموزش و گزینه های جانشینی آنان در صد اخبار رسانه ها قرار گرفته است. چهارشنبه 28 مهر ماه بود که روحانی تغییر در کابینه خود را رسماً کلید زد و با کنار گذاشتن وزرای ورزش، ارشاد و آموزش خود، برای این سه وزارتخانه سرپرست انتخاب کرد.

بر همین اساس رئیس جمهور  سید نصرالله سجادی، سید عباس صالحی و سید محمد بطحائی را بعنوان سرپرست سه وزارتخانه ورزش، ارشاد و ورزش منصوب کرد و در نامه هایی جداگانه از زحمات سه وزیر مستعفی خود  قدردانی کرد .پس از این بود که گمانه زنی ها برای جایگزینی سه وزیر مستعفی آغاز شد و هر بار گزینه جدیدی برای این سه وزارتخانه در رسانه ها منتشر می شد.

بر همین اساس درباره وزیر پیشنهادی ارشاد از افرادی چون «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس جمهور، «سید رضا صالحی امیری» رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی و «سید عباس صالحی» سرپرست کنونی این وزارتخانه نام برده می‌شود که به نظر می‌رسد شانس صالحی امیری برای تکیه زدن بر کرسی وزارتخانه ارشاد بیشتر باشد.

همچنین درباره گزینه احتمالی وزارت ورزش نیز افراد زیادی در لیست پیشنهادی قرار گرفته‌اند که در بین آنان شانس افرادی چون «مسعود سلطانی فر» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و «سید رضا صالحی امیری» رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی از دیگر گزینه ها بیشتر است. در این بین شانس سلطانی‌فر برای معرفی شدن دوباره به مجلس برای تصدی وزارت ورزش از دیگر گزینه ها بیشتر است.

درخصوص وزارت آموزش و پرورش دو گزینه برای معرفی به مجلس از طرف رئیس جمهور مطرح است. در این باره از افرادی چون «محمد علی نجفی» و «فخر الدین احمدی دانش آشتیانی» برای تصدی این وزارتخانه نام برده می شود.

در همین خصوص محمد علی نجفی در گفت و گویی پیرامون گزینه های پیشنهادی دولت برای این سه وزارتخانه ها گفت: بنده یا دانش آشتیانی بعنوان وزیر آموزش و صالحی امیری و سلطانی فر برای وزارت ارشاد و ورزش یکشنبه به مجلس معرفی می شویم.

لازم به ذکر است «مسعود سلطانی فر» که یکی از گزینه های احتمالی وزارت ورزش است؛ یکی از سه وزیر پیشنهادی روحانی بود که موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نهم نشد. وی در آن زمان به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی شده بود اما موفق به کسب رای اعتماد نشد.

درباره «سید رضا صالحی امیری» نیز که سابقه سرپرستی 70 روزه وزارت ورزش و جوانان را در کارنامه خود دارد؛ از طرف روحانی برای وزارتخانه ورزش و جوانان به مجلس نهم پیشنهاد شد اما وی نیز موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نهم نشد.

«محمد علی نجفی» نیز در سابقه خود قرار گرفتن در رأس آموزش عالی و آموزش و پرورش را نیز دارد، وی گزینه پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بود که مجلس نهم به وی اعتماد نکرد. البته نجفی سرپرستی وزارت علوم دولت روحانی را نیز در کارنامه خود دارد. با توجه به اینکه وی دلیل استعفایش از سازمان میراث فرهنگی را ضعف جسمانی عنوان کرده بود، حال از شانس کمی برای معرفی به مجلس برای تصدی وزارت آموزش و پرورش برخوردار است.

«فخر الدین احمدی دانش آشتیانی» که از وی بعنوان یکی از گزینه های احتمالی برای وزارت آموزش و پرورش نام برده می شود، پس از استیضاح رضا فرجی دانا، از طرف رئیس جمهور بعنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم به مجلس معرفی شد که وی نیز نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد. یکی از علل عدم اعتماد مجلس نهم به آشتیانی، نقش وی در فتنه 88 در دانشگاه ها بوده است.

آنچه در این بین باید بدان توجه کرد حلقه بسته مدیریت در دولت یازدهم است. گویی در این مملکت قحط الرجال است و دولت برای انتخاب مدیران خود با کمبود مدیر مواجه است و حتما باید از مهره هایی استفاده کند که یکبار عدم اعتماد مجلس را به خود دیده اند. آیا باید رئیس جمهور برای انتخاب مدیران خود تنها به چند گزینه محدود تمرکز کند که آن افراد یکبار شانس خود را برای تصدی این وزارتخانه ها امتحان کرده اند و اینکه برخی از آنان در فتنه 88 نیز دست داشته اند.

زمانی که دانش آشتیانی بعنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شد، برخی نمایندگان بخاطر عملکرد دانش آشتیانی در فتنه 88 برای سپردن مسئولیت وزارت علوم، به وی اعتماد نکردند.

انتقادها و مخالفت هایی هم که با محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش بود، در این خصوص بود که نوع نگاه وی به تعلیم و تربیت نادرست و دارای اشکالات اساسی است.

در همین خصوص جمعی از مدیران آموزش و پرورش که سابقه همکاری با نجفی را داشتند با صدور نامه ای انتقادات بسیاری به وی وارد کردند ازجمله این انتقادات «اجرای ناقص و وارونه تغییر نظام آموزشی و شکست  نظام جدید متوسطه در دهه هفتاد»، «عدم توجه به تغییر محتوا و روش ها با رویکرد دینی» و «نگرانی از به کارگیری نیروهای تحت تاثیر غرب به جای نیروهای متعهد» بود.

درخصوص مخالفت ها با مسعود سلطانی فر برای تصدی وزارت ورزش این بود که با تصدی وی بر وزارت ورزش افراد سیاسی و غیر ورزشی به این وزارتخانه راه یابند. در همین خصوص مرادی نماینده وقت مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی گفت در جلسه رای اعتماد به سلطانی فر گفت: «با تصدی سلطانی فر در وزارت ورزش بیم آن می رود که افراد سیاسی و غیر ورزشی به این وزارتخانه راه یابند».

همچنین از دیگر مخالف ها با سلطانی فر درخصوص تخصص نداشتن وی در این حوزه بود. در همین خصوص قادر مرزی نماینده وقت مردم دهلران در مجلس نهم در جلسه رای اعتماد به سلطانی فر گفت:«آیا اینکه یک نفر که سوابقش استاندار و معاون امنیتی - سیاسی استاندار بوده و تخصص ورزشی ندارد، بیاید در رأس ورزش کشور قرار بگیرد!».

صالحی امیری نیز که برای تصدی وزارت ورزش به مجلس نهم معرفی شده بود، با مخالفت های جدی همراه بود از جمله انتقادات نمایندگان به وی در جلسه رأی اعتماد پیرامون موضوعاتی از قبیل عدم ارائه برنامه دقیق در حوزه ورزش و کلی گویی در این امر و عملکرد بد وی در زمانی که در خوزستان مسئولیت داشته است.

حال باید دید در ادامه چه کسانی به مجلس برای تصدی سه وزارتخانه ارشاد، ورزش و آموزش و پرورش معرفی می شوند و اینکه می توانند از پارلمان رأی اعتماد کسب کنند و در 7 ماه باقی مانده از دولت یازدهم به کابینه روحانی ملحق شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

نظرات بینندگان