کد خبر: ۹۸۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵

"شکارچی ایرانی" ناوهای آمریکایی + تصاویر و مشخصات

یکی از مهمترین دستاوردهای نیروهای مسلح ایران موشک "هرمز" است.
به گزارش شیرازه، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، منافع بسیاری از کشورهای قدرت‌طلب جهان مانند آمریکا که در ایران به چپاول می‌پرداختند به خطر افتاد؛ به همین دلیل این کشورها از همان سال‌ها تلاش بسیاری کردند تا جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده و وادار به تسلیم کنند.

آنها برای تحقق این امر سعی کردند تا بر مناطق حساسی چون خلیج فارس مسلط شوند و در این زمینه نیروهای نظامی، ناوهای جنگی و ناوهای هواپیمابر غول پیکر خود را به منطقه اعزام کردند که البته در این پروسه کشورمان هم تدابیر لازم را برای حفظ امنیت آبراه‌های مهم بین‌المللی اندیشیده‌اند.

با این رویکرد "سپاه پاسداران" انقلاب اسلامی وارد عمل شد تا امنیت "خلیج فارس" را تامین کند که برای این کار نیاز به انواع سلاح از قایق‌های تندرو و شناورهای گشتی تا انواع موشک‌ها را داشت و همین نیاز باعث شد تا جوانان متعهد و متخصص دست به کار شوند که نتیجه آن ساخت موشک‌های پیشرفته‌ای چون خانواده‌ موشکی "هرمز 1و2" شد.


**  ورود "هرمز" به سازمان رزم سپاه

خانواده موشکی "هرمز" جزء اولین سری از موشک‌های بالستیک ساحل به دریایی ایرانی است که در نمایشگاه دستاوردهای "نیروی هوافضای سپاه پاسداران" انقلاب اسلامی در سال 1392 و با حضور فرمانده معظم کل قوا از آن در قالب دو مدل "هرمز 1و2" رونمایی شد و به سازمان رزم قوای مسلح ایران اضافه گردید که می‌توان آن را یک گام بلند در عرصه توامندی موشکی دانست.


این موشک از لحاظ شکل ظاهری بسیار شبیه موشک بالستیک و ضدکشتی "خلیج فارس" و نمونه‌ای پیشرفته‌‌ای که بر اساس الگوی طراحی "فاتح 110" بوده و طبق اظهارات جانشین فرمانده کل سپاه، یکی از مهمترین و منحصر به فردترین موشک‌هایی ایرانی است که توسط سردار شهید، "حسن طهرانی‌مقدم" طراحی و وارد مرحله ساخته گردیده.


موشک "هرمز" در دو مدل "هرمز 1" و "هرمز 2" ساخته شد که طبق سخنان سردار "امیرعلی حاجی‌زاده" فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران "هرمز 1و2"،دو نوع موشک بالستیک هستند که "هرمز 1" ضد رادار بوده و می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجو‌گر را منهدم کند و "هرمز 2" نیز یک موشک ضد ناو است که توان حرکت با سرعت بیش از چهار برابر سرعت صوت را برای انهدام انواع ناوها و ناوشکن‌های دشمن دارد. 

**  آشنایی با موشک‌های جدید "هرمز 1و2"؛ افسانه 2 برادر

یکی از مهمترین دستاوردهایی که در دو سال اخیر رونمایی شده موشک "هرمز" بوده که قابلیت‌های ضد رادار و ضد کشتی دارد. در نگاه اول موشک  "هرمز 1 "و "هرمز 2 "  بسیار شبیه به موشک کلاس   "فاتح 110"  است که البته با یکدیگر تفاوت‌های ویژه‌ای دارند. 


موشک  "هرمز1 " یک موشک سطح به سطح ضد رادار بوده که توانایی از بین بردن رادارها را دارد و بر خلاف موشکی مثل "خلیج فارس" که از هدایت اپتیکی بهره می برد و یا موشک "فاتح 110" که از یک جستجوگر راداری استفاده می کند، از جستجوگرهای امواج راداری بهره برده و بعد از شلیک به منبع انتشار امواج حمله می کند.

سردار سرتیپ "امیر علی حاجی‌زاده" درباره توانمندی این دو موشک تصریح کرد: "هرمز 1 " موشک بالستیک ضد رادار است به گونه‌ای که می‌تواند رادار روی ناو هواپیما را هدف قرار دهد؛ این موشک را می‌توان از فاصله 300 کیلومتری شلیک کرد و نکته حائز اهمیت دیگر "هرمز 1" قابلیت انتقال و جابه‌جای سریع است و "هرمز 2 " نیز یک موشک بالستیک ضد ناو به حساب می‌آید و سرعت بالایی در مورد اصابت قرار دادن دارد. 


تاکنون اطلاعاتی درباره موشک "هرمز" پخش نشده اما با توجه به صحبت‌های فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران و شباهت موشک "هرمز" به دو نمونه "خلیج فارس" و "فاتح 110" می‌توان مشخصات این موشک را این‌گونه فرض کرد که موشک‌های  "هرمز1 "و هرمز  2 "  بردی معادل 300 کیلومتر داشته و سرعت آنها تقریبا بین 4 تا 5 ماخ است  و وزن سرجنگی معادل 450 تا 600 کیلوگرم را می‌توانند حمل کنند و  این موشک‌ها عمدتا اهدافی که در دریا متحرک هستند را مورد اصابت قرار می‌دهند و خصوصا موشک  "هرمز2 " این قابلیت را دارد که هر ناو هواپیمابری را در "خلیج فارس" مورد اصابت قرار دهد. 

سایت میسایل تریت  (Missile Threat) درباره موشک  "هرمز1 "و "هرمز2 " عنوان داشت: این دو موشک از جمله موشک‌های ضد رادار و ضد کشتی ایران هستند که 300 کیلومتر برد دارند و می‌توانند اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار دهند. 


این سایت با اشاره به توضیحات نیروی فرمانده هوافضای سپاه درباره موشک  "هرمز1و2 " عنوان داشت: موشک "هرمز1 " ؛ یک کانتینر با طول 20 فوت را ویران کرده و موشک  "هرمز2 "  هم یک موشک سوخت جامد ضد کشتی بوده که با وزن سرجنگی 650 کیلوگرمی می‌تواند هر هدفی را در خلیج فارس مورد هجمه قرار داده و از بین ببرد که این موشک‌ها جز موشک‌های ضدکشتی بومی ایران هستند. 

با توجه به ساخت موشک "هرمز" و همچنین تولید موشک‌های دیگری چون "خلیج فارس" برای مقابله با تهدیدات در عرصه دریا می‌توان گفت که برای هر دشمنی در سطح دریا یک کابوس واقعی شکل گرفته، زیرا حالا دشمن با دو نوع موشک فوق‌العاده سریع روبه‌رو است که از دو سیستم هدایتی کاملا متفاوت بهره برده و مقابله با هر کدام از آنها مشکلات خاص خود را دارد.

انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان