کد خبر: ۹۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵
بر اساس یک سنت دیرینه؛

مراسم شکرگزاری و دورهمی روستای قصریعقوب برگزار شد

مردم روستای قصریعقوب شهرستان خرم‌بید بر اساس یک سنت دیرینه، مراسم شکرگزاری و دورهمی خود را در جوار امامزاده شهدا برگزار کردند.

به گزارش شیرازه به نقل از بام فارس؛ در یک سنت پسندیده و دیرینه مردم روستای قصریعقوب صفاشهر در جوار امامزاده شهدا از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) برای شکرگزاری به درگاه خداوند دور هم جمع شدند.

مردم این روستا طبق این سنت که بیش از 120 سال قدمت دارد همه ساله با اعلام ریش‌سفیدان محلی در آخرین جمعه مهرماه پس از کاشت گندم و قبل از برداشت سیب‌زمینی مراسم شکرگزاری و دورهمی خود را در جوار امامزاده شهدا برگزار می‌کنند.

اهالی روستا با شور و شوق زیاد با دعوت از خویشاوندان خود و با قربانی کردن گوسفند مراسم شکر و سپاس خود را به درگاه الهی انجام می‌دهند.

بخشی از گوشت این قربانی بین فامیل و نیازمندان توزیع می‌شود و بخش دیگر در همان محل پخته و در جمع صمیمی خانواده و خویشاوندان استفاده می‌شود.

علاوه بر قربانی کردن گوسفند، برپایی نماز جماعت، قرائت زیارت‌نامه ائمه اطهار(ع) همراه با مداحی از دیگر برنامه‌های مراسم مراسم شکرگزاری مردم روستای قصریعقوب است. در این مراسم مهم‌ترین مسئله قابل توجه بعد از شکرگزاری، صله‌رحم و نشستن در کنار بزرگ‌ترهای فامیل و شنیدن خاطرات آن‌ها است.

مردم این روستا بسیار مقید به شرکت در این آیین دیرینه هستند. حتی افرادی که از روستا مهاجرت کردند در این برنامه شرکت فعال دارند. در جمع شرکت‌کنندگان در این مراسم سنتی معلم سالخورده و قدیمی روستا دیده می‌شد که بیش از 40 سال قبل در روستای قصریعقوب به کار تدریس مشغول بوده است و بنا به گفته اهالی همه ساله در این مراسم شرکت می‌کند.

گفتنه می‌شود آرامگاه این امامزاده در محلی قرار دارد که محل برخورد جمعی از شیعیان با دشمنان اهل بیت(ع) بوده است که در نتیجه جمعی از جمله این امامزاده به شهادت می‌رسند.

جمعی از اهالی روستای قصریعقوب در گفتگو با خبرنگار بام فارس خواستار توجه ویژه مسئولین به این امامزاده و رفع مشکلات آن از جمله مرمت این بنای تاریخی مذهبی و محوطه‌سازی اطراف شدند.



مراسم شکرگزاری و دورهمی روستای قصریعقوب 95


مراسم شکرگزاری و دورهمی روستای قصریعقوب 95


مراسم شکرگزاری و دورهمی روستای قصریعقوب 95


مراسم شکرگزاری و دورهمی روستای قصریعقوب 95


مراسم شکرگزاری و دورهمی روستای قصریعقوب 95


مراسم شکرگزاری و دورهمی روستای قصریعقوب 95


پایان پیام/


برچسب ها: صفاشهر ، سنت ، شهدا
نظرات بینندگان