دبیر کارگروه پدافند غیرعامل آموزش وپرورش فارس گفت: پدافند غیرعامل مقوله ای فرا زمانی وفرا مکانی است  که از قدمتی به اندازه تاریخ زندگی انسان برخوردار است، چنانچه  انسانهای اولیه برای درامان ماندن از خطرات و  تهدیدات پیرامونی خود به مکان های امن طبیعی پناه می بردند.
وی با بیان اینکه "پدافندغیرعامل ماهیتی پیشگیرانه وبازدارنده دارد" افزود: منظور از پدافند غیرعامل ، تمامی اقدامات غیرمسلحانه ای است که موجب افزایش بازدارندگی، وکاهش آسیب پذیری ، تداوم فعالیت های ضروری ، ارتقاء پایداری ملی وتسهیل مدیریت بحران درمقابل تهدیدهای طبیعی وغیرطبیعی درونی وبیرونی می باشد.
دانشگر تاکید کرد: آموزش وپرورش به عنوان یکی از مهمترین واساسی ترین نهادهای فرهنگی جامعه، نقش اساسی در نهادینه کردن فرهنگ پدافندغیرعامل درسطح مردم وجامعه برعهده دارد.
وی گفت :هم اکنون درسطح استان 11 کارگروه اصلی زیرنظر اداره کل پدافند غیرعامل استانداری فعالیت دارند که در آموزش وپرورش نیز به عنوان کارگروه فرهنگی واجتماعی آن، مدیرکل به عنوان رئیس کارگروه ومدیرحراست به عنوان دبیرکارگروه ،فعالیت های آن را پیگیری می نمایند.
دبیر کارگروه پدافند غیرعامل آموزش وپرورش فارس افزود: درسطح شهرستانها ، نواحی ومناطق  نیز ، رئیس آموزش وپرورش به عنوان رئیس کارگروه ومسوول حراست به عنوان دبیرکارگروه فعالیت دارند.
وی با اشاره به برنامه های این هفته درسطح مدارس و ادارات آموزش وپرورش اظهار داشت: درهرمنطقه آموزش وپرورش مراسم نمادین پدافندغیرعامل دریکی از مدراس برگزار می گردد ودرسایرمدارس نیز برنامه های  مشابه ای دراین زمینه انجام خواهدشد.
دانشگر گفت: پیش بینی و اجرای برنامه های گوناگون فرهنگی در این زمینه ، با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل دربرنامه های گوناگون به عنوان یکی از اولویت های اساسی آموزش وپرورش دراین راستا بوده است.
 وی گفت: برگزاری مسابقات گوناگون مقاله نویسی، انشاء نویسی ، عکاسی وتهیه روزنامه دیواری و  همچنین برگزاری دوره های تربیت مدرس استانی  و دوره های آموزشی برای مدیران مدارس، از مهمترین اقدامات آموزش وپرورش فارس در زمینه  فرهنگ سازی این طرح  در سال گذشته بوده است.
اجرای طرح ابتکاری "هرمدرسه یک تابلو"تحت عنوان پدافند غیرعامل نیز از دیگر برنامه های اجرا شده  درسطح مدارس استان فارس بود که دانشگر به آن اشاره کرد.
دبیر کارگروه پدافند غیرعامل آموزش وپرورش فارس گفت: درسال جاری نیز برنامه های متنوعی  همچون برگزاری مسابقات مقاله نویسی ، انشاء نویسی ، برگزاری برنامه های آموزشی برای مدیران مدارس ، دبیران ودانش آموزان و ارسال پیام های مرتبط با این موضوع از طریق سامانه تلفن همراه ، سیستم اتوماسیون اداری در دستورکار ما  قراردارد .
وی گفت: علاوه برآن باتوجه به نقش ویژه فضاهای مجازی وشبکه های اجتماعی ، فرهنگ سازی موضوع پدافند غیرعامل از طریق این شبکه ها نیز به عنوان یکی از اولویت های مهم مدنظر قرار خواهدگرفت.
دانشگر با بیان اینکه":با رعایت اصول پدافند غیرعامل می توان آسیب هاوخطرهای گوناگون طبیعی وغیرطبیعی که آموزش وپرورش را تهدید می کند به حداقل رساند" افزود: به عنوان مثال درمقوله فضاهای آموزشی اینکه درب کلاسها به سمت بیرون باز شود ویاداخل، آیا پنجره کلاسها حفاظ داشته باشد یاخیر، اینکه مدارس راه خروج اضطراری داشته باشند و پراکندگی مدارس به چه صورتی باشد ویا استفاده از کپسول های آتش نشانی ، نوع وسایل گرمایشی  وسرمایشی داخل کلاسها و ... نمونه هایی از ملاحظات اصول پدافند غیرعامل می باشد.
دبیر کارگروه پدافند غیرعامل آموزش وپرورش فارس گفت: درمقوله آی تی (IT) نیز نحوه پشتیبان گیری از اطلاعات سازمانی و چگونگی دسترسی به این اطلاعات از مقوله های مرتبط با پدافند غیرعامل درآموزش وپرورش می باشد.
وی گفت: درمقوله دانش آموزی نیز برنامه هایی مانند اردوهای راهیان نور، طرح قاضی درمدرسه و... نیز از برنامه های مرتبط با پدافند غیرعامل در آموزش وپرورش می باشد.