کد خبر: ۹۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵

اهمیت و پیام‎های اجلاس بیداری اسلامی در بغداد

این اجلاس با آسیب شناسی چالش های داخلی به ویژه جریان تکفیر و نیز پرده برداری از شگردهای جنگ نرم دشمن، در صدد معرفی چهره حقیقی اسلام به جهانیان بوده و در همین راستا بر وحدت و همگرایی امت اسلام تاکید می ورزد.
 به گزارش شیرازه، نهمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی با عنوان  «بیداری اسلامی متوقف نمی شود» صبح شنبه اول آبان ۱۳۹۵ در بغداد آغاز به کار کرد. در اجلاس نهم مجمع که برای اولین بار در خارج از ایران برگزار شد و دو روز به طول انجامید، حیدر العبادی نخست وزیر عراق، علی ‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، سیدعمار الحکیم رئیس ائتلاف ملی عراق، سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر پیشین عراق و دیگر مقامات عراقی و برخی از شخصیت های کشورهای اسلامی حضور داشتند و هر یک به ایراد سخنرانی پرداختند. 

اهمیت و پیام‎های اجلاس بیداری اسلامی در بغداد

همچنین علما و اندیشمندان اسلامی از ۲۲ کشور جهان در اجلاس بغداد شرکت کردند که اکثریت آن ها از اهل سنت و مابقی از شیعیان و فِرَق دیگر کشورهای اسلامی بودند. شماری از این شخصیت ها در نشست شورای عالی بیداری اسلامی به سخنرانی و ایراد نظرات خود پرداخته و بار دیگر بر اهمیت بیداری اسلامی به ویژه در شرایط حساس منطقه و جهان تاکید کردند.
علی اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در افتتاحیه این اجلاس گفت: امروز فرصت های فراوانی در منطقه شکل گرفته است و مسلمانان وظیفه دارند در مقابل اندیشه تکفیری با بیداری اسلامی ادامه مسیر دهند. وی تاکید کرد: پس از گذشت بیش از پنج سال از آغاز موج بیداری اسلامی، و تشکیل مجمع جهانی بیداری اسلامی به تدبیر و ابتکار مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه ای دشمنان و معارضان بیداری اسلامی عملا نتوانسته اند حتی با سازماندهی گروه های تکفیری به عنوان رقیب بیداری اسلامی و پیشبرد طرح های تجزیه گرایانه، تمام خواسته های خود را در زمینه مهار این موج عظیم محقق سازند.

موج جدید بیداری اسلامی
موج جدید بیداری اسلامی در سال ۱۳۸۹ در شمال آفریقا شکل گرفت و طی مدت کوتاهی به سقوط دیکتاتورهای تونس، مصر و لیبی انجامید. سپس این موج به منطقه غرب آسیا تسری یافت و یمن و بحرین نیز شاهد اعتراضات مردمی علیه نظام دیکتاتوری بودند. 

جمهوری اسلامی ایران این موج توفنده و فراگیر را امتدادی از انقلاب اسلامی قلمداد کرد، در حالی که کشورهای غربی با نامیدن این حرکت به «بهار عربی» قصد داشتند آن را تنها در حد یک جنبش دموکراسی خواه تفسیر کرده و جوهره اسلامی را از آن سلب کنند. 

غرب در صدد مصادره انقلابات عربی برآمد و در عرصه تبلیغاتی و رسانه ای چنین وانمود کردند که موج دمکراسی خواهی که مهد آن در مغرب زمین است به شرق رسیده و زمان آن فرارسیده تا شرقی ها و به ویژه اعراب از الگوها و ارزش های دمکراتیک غرب بهره مند شوند. این در حالی بود که همین موج دموکراسی خواهی که غرب بر بیداری اسلامی نام می گذاشت، نگرانی متحدان غرب به ویژه عربستان سعودی را برانگیخت، لذا تلاش های زیادی برای مهار حرکت های مردمی شکل گرفت.

گام بعدی دشمنان انقلاب اسلامی آن بود که با ایجاد نسخه ای تقلبی از اسلامگرایی، سعی کردند الگوی جمهوری اسلامی را به فراموشی سپرده و مسیر بیداری اسلامی را در منطقه منحرف کنند و و در عین حال وجهه اسلام را نزد افکار عمومی مردم منطقه و جهان خدشه دار کنند.  

ظهور جریانات تکفیری به ویژه «داعش» حاصل این تلاش حساب شده دشمن بود که ضمن ایجاد یک فتنه مذهبی و برافروختن نبردی داخلی در کشورهایی مانند عراق و سوریه، از اسلام که به عنوان دین رحمت شناخته می شود، چهره ای جنگ طلب و خشونت آمیز و واپس گرا ترسیم نمودند.

این جنگ نرم هدفمند از سوی دشمن، مستلزم روشنگری فراگیر در سطح منطقه و جهان بود؛ لذا مجمع جهانی بیداری اسلامی، با تدبیر حضرت آیت الله خامنه ‌ای رهبر معظم انقلاب، حدود شش سال پیش تاسیس شد. این مجمع با شرکت حدود ۷۰۰ نفر از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام، سنی و شیعه، از کشورهای مختلف از نقاط گوناگون جهان آغاز به کار کرد و اجلاس های مختلفی همچون بیداری اسلامی و جوانان، بیداری اسلامی و زنان و بیداری اسلامی و علما در ایران برگزار کرد. 

هدف از برگزاری این اجلاس ها تبیین ابعاد فکری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیداری اسلامی در کشورهای منطقه با تاکید بر الگوی جمهوری اسلامی و نیز پاسخگویی به شبهاتی بود که رسانه های دشمن علیه بیداری اسلامی القا می کردند. 

پیام های اجلاس بغداد 
 برگزاری نهمین اجلاس شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در بغداد با عنوان «بیداری اسلامی متوقف نمی شود»، متضمن پیام های متعددی است:
 اولا این نشست برای نخستین بار در خارج از ایران برگزار شد که نشانگر عدم انحصار بیداری اسلامی به جمهوری اسلامی ایران است. 

از طرفی عنوان و شعار این اجلاس به اهمیت این موضوع افزوده است. شعار عدم توقف بیداری اسلامی پاسخی به جنگ روانی دشمن است که پس از تحولات اخیر منطقه بر این ادعاست که بیداری اسلامی پایان یافته و مسلمانان به خواب رفته اند. دشمن برای اثبات مدعای خود به سرنوشت کشورهایی مانند لیبی و مصر تمسک می کند که گرفتار آشوب و ناآرامی شدند. بحران و جنگ داخلی در عراق، سوریه و یمن هم نشان دیگری است که رسانه های معارض ادعا می کنند از نتایج بیداری اسلامی است. 

اما واقعیت آن است که بحران های منطقه ساخته و پرداخته غرب و متحدان منطقه ای آنان است. این توطئه که با ایجاد و حمایت از گروه های تروریستی ـ تکفیری سامان یافت، جریان بیداری اسلامی را منحرف کرد و مسلمانان را از دشمن اصلی غافل کرده و درگیر خودشان کرد. 
بنابراین پیام اصلی اجلاس بیداری اسلامی بغداد آن است که بیداری اسلامی هنوز از بین نرفته است و دل های بسیاری از مسلمانان جهان به شوق بازگشت به اسلام ناب می تپد. این اجلاس با آسیب شناسی چالش های داخلی به ویژه جریان تکفیر و نیز پرده برداری از شگردهای جنگ نرم دشمن، در صدد معرفی چهره حقیقی اسلام به جهانیان بوده و در همین راستا بر وحدت و همگرایی امت اسلام تاکید می ورزد.

همزمانی اجلاس بغداد با عملیات موصل
علاوه بر مکان و شعار اجلاس، انتخاب زمان برگزاری اجلاس هم هوشمندانه صورت گرفته است. این روزها عراق درگیر عملیات آزادسازی موصل به عنوان آخرین دژ داعش است و پیشروی های خوبی توسط ارتش و نیروهای مردمی عراق صورت گرفته است. در شرایطی که توجه همه رسانه ها و محافل خبری و تحلیلی به عراق معطوف شده است، حضور اندیشمندان مسلمان در بغداد و سخن گفتن از بیداری اسلامی و فتنه هایی همچون داعش، به اجلاس بغداد اهمیت ویژه ای می بخشد. 

عملیات آزادی موصل نمادی از وحدت و همگرایی گروه های مختلف عراقی از قومیت و مذاهب مختلف است که با نگاه ملی و نه طائفه ای، دشمن مشترک یعنی داعش را هدف قرار داده اند.

 در اجلاس بغداد نیز پیامی جز وحدت و ضرورت مقابله با فتنه شنیده نمی شود. به عبارتی موصل عرصه جنگ سخت علیه دشمن است و نشست بغداد، معرکه جنگ نرم علیه دشمن محسوب می شود.

قطعا اگر این نشست در زمان دیگری و در کشور دیگری برگزار می شد، چنین مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار نمی گرفت. از این رو انتخاب بغداد برای میزبانی نشست آن هم در آستانه آزادسازی موصل و نابودی داعش، نشان دهنده همگرایی نظامی ـ سیاسی و هم افزایی گروه های عراقی و نیز ذکاوت و درایت مسئولان و برگزارکنندگان اجلاس بیداری اسلامی است.

جمع بندی
موج بیداری اسلامی در منطقه به عنوان امتدادی از انقلاب اسلامی ایران، می رفت تا ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای عربی و اسلامی را دچار دگرگونی های اساسی کند. اما این موج، نگرانی غرب و متحدان سنتی شان را در منطقه برانگیخت. به همین دلیل در ابتدا تلاش کردند این حرکت های مردمی را مصادره کنند و طرح لیبرال دموکراسی را در کشورهای هدف پیاده کنند.

در مرحله بعد پروژه اسلام ستیزی در دستور کار دشمن قرار گرفت و جریانات انحرافی تکفیری همچون داعش مامور شدند تا ضمن برافروختن آتش جنگ داخلی، چهره اسلام ناب را خدشه دار کنند و دل های مشتاق را از الگوبرداری از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی  بازدارند.

برگزاری شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در بغداد، هر چند پس از وقفه ای نسبتا طولانی، این پیام را به جهانیان مخابره کرد که موج بیداری اسلامی هنوز از میان نرفته است و آموزه های اسلام ناب همچنان فطرت های پاک بشری را به خود جذب می کند. برگزاری این اجلاس در عراق و همزمان با عملیات آزادسازی موصل، حاکی از آن است که فقط بیداری اسلامی، عهده دار مبارزه فکری و میدانی با تکفیر داعش است. 

نابودی داعش در عراق فرصتی است برای از سرگیری بیداری اسلامی و بازتعریف الگوی اسلام ناب محمدی و دعوت مسلمانان به وحدت و همگرایی در برابر توطئه های رنگارنگ دشمن که زمانی در قامت داعش نمود یافت، اما بی تردید در آینده به اشکال گوناگون تدوام خواهد یافت.

منبع: بصیرت

نظرات بینندگان