کد خبر: ۹۹۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵

ارزش زباله های غذایی کشور ٦٠درصد ارزش صادرات نفت است

رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: ضایعات مواد غذایی در ایران برابر ٦٠درصد درآمد نفتی است.
به گزارش شیرازه، جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی شیراز در همایش روز جهانی غذا گفت: ضایعات مواد غذایی در ایران معادل ٦٠درصد درآمد نفتی کشور است و ایرانی ها به اندازه 10 کشور اروپایی  مواد غذایی را دور می ریزند، زباله های مواد غذایی در ایران معادل ۳۵میلیون تن است در حالی که در اتحادیه اروپا با ۲۷ کشور عضو تنها ۹٠میلیون تن مواد غذایی راهی زباله ها میشود .

وی بیان کرد: ضایعات غذا در ایران که دور ریخته می شود معادل ۱۵ میلیارد دلار ارزش دارد و بیشترین ضایعات در ایران مربوط به نان،سبزیجات، میوه و برنج است.

وی افزود: راه برون رفت از این موضوع توجه به صنعت تولید مواد غذایی است،  بر اساس آمار صنعت تولید مواد غذایی بیش از خودرو سازی در کشور ایجاد اشتغال کرده و میزان صادرات مواد غذایی ایران حدود ۴.۵ میلیارد دلار است ۱۴ هزار کارخانه در صنعت غذایی کشور مشغول تولید هستند و بیشترین آمار اشتغال را به خود اختصاص داده اند که حود ۱۹٠ هزار شغل می باشد.

رازقی بیان کرد: تعدد دستگاههای نظارتی بر صنعت غذا کار را بسیار پیچیده و هزینه های تولید را افزایش داده است و مهمترین علت ناتوانی در صادرات قیمت تمام شده است که قسمتی از آن به بدنه بزرگ سنگین و تنبل دولت برمی گردد که هزینه های زیادی به بدنه تولید کشور تحمیل می کند و باعث افزایش قیمت تمام شده می شود
نظرات بینندگان