کد خبر: ۹۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵

اهداف انتخاباتی عزل وزیر؛ معلمان بازیچه انتخاباتی نخواهند شد

به نظر می‌رسد پس از ناکارمدی طرح نگاه به بیرون دولت برجام محور، اکنون تلاش دولت بر راضی نگاه داشتن نسبی جوانان و معلمان که از عناصر مهم و تاثیرگذار جمعیتی هستند، معطوف شده است و مبالغی که بناست در پایان سال صرف گشایش سطحی در معیشت شود، چند وزارتخانه هدف دارد که یکی از آنها وزارت آموزش و پرورش است.
 به گزارش شیرازه، به نقل از سایت سازمان بسیج فرهنگیان، آموزش و پرورش، بزرگترین وزارتخانه ایران از نظر تعداد پرسنل و بودجه است. طبق لایحه بودجه سال ۹۵ این وزارتخانه با بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان، بالاترین بودجه را داشته و مستقیماً مسئولیت آموزش و تربیت بیش از ۱۲ میلیون دانش‌آموز را بر عهده دارد.

چندی پیش با احراز ناکارآمدی وزیر آموزش و پرورش در ایفای مسئولیت و افتضاح و رسوایی در صندوق ذخیره فرهنگیان، نمایندگان مجلس عزم خود را برای استیضاح علی اصغر فانی جزم کردند. در نامه استیضاح فانی، نمایندگان، هدف خود را "حفظ منافع حدود یک میلیون فرهنگی و ۱۲ میلیون دانش آموز و انتقال فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی به نسل آینده و مبارزه با تهاجمات فرهنگی" اعلام کرده‌ بودند.

در حالی که فانی خود را برای استیضاح آماده می‌کرد و قرائن از رأی آوردن استیضاح وی حکایت داشت، ناگهان با نامه رئیس جمهور وی عزل شد و مطرح شدن ابعاد اختلاس 8 هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس منتفی شد تا شاید دولت برای لاپوشانی این رسوایی مالی بزرگ که توسط مدیر جهادی تقدیر شده در سال 93 صورت پذیرفته چاره‌ای جدید بیندیشد.

مطرح شدن اختلاس عظیم در صندوق ذخیره فرهنگیان و برخی ناکارآمدی‌های دیگر وزارت آموزش و پرورش، «رفتن» فانی را به یک مطالبه تبدیل کرده بود استیضاح، عزل و یا استعفای فانی یکی از راه حل های آرام کردن التهاب پیش آمده در جامعه فرهنگیان بود.

می توان گفت از بین گزینه‌های موجود، استعفا عملا به نفع فانی بود و موجب می‌شد تا مسائل صندوق ذخیره نیز تا حدودی مکتوم بماند، امری که روحانی نیز بر آن اصرار داشت و با مخالفت وزیر معزول مواجه شد.

به نظر می رسد در میان گزینه های پیش روی دولت، پرهزینه ترین آنها عزل وزیر بود اما این که دولت به آن تن بود به دلیل ثمراتی است که از دادن این هزینه به سود دولت به وجود خواهد آمد.

اما ماحصل و ثمره این اقدام دولت چه چیزی است؟ آنچه محتمل است این است که ترمیم کابینه و ایجاد تحول در دولتی که مردم از آن ناراضی هستند در آستانه انتخابات یک تصمیم عقلایی است اما این تحول می‌توانست در وزارتخانه هایی چون اقتصاد و صنعت هم اتفاق بیفتد، چرا صرفا در وزارتخانه هایی صورت پذیرفته است که مردم مخاطب مستقیم آنها هستند و انجام یک سری خدمات صوری می‌تواند مخاطب را به رضایتمندی سطحی برساند؟

به نظر می رسد پس از ناکارمدی طرح نگاه به بیرون دولت برجام محور، اکنون تلاش دولت بر راضی نگاه داشتن نسبی جوانان و معلمان که از عناصر مهم و تاثیرگذار جمعیتی هستند، معطوف شده است و مبالغی که بناست در پایان سال صرف گشایش سطحی در معیشت شود، چند وزارتخانه هدف دارد که یکی از آنها وزارت آموزش و پرورش است. هرچند تحت تاثیر قراردادن جامعه فرهیخته معلمان با این شوی انتخاباتی امری بعید به نظر می رسد.

گمانه زنی ها از معرفی چهره ای سیاسی و انتخاباتی برای سکان داری وزارت آموزش و پرورش حکایت دارد که ازنظر برخی معلمان توانایی خوبی درمدیریت و ناجی شدن جهت تحولی کوتاه مدت درمعیشت معلمان درماه های پایانی دارد و از سوی دیگر با انتصاب به جبهه ای تندرو و فعالیت در فتنه 88، احتمال دارد وزارت آموزش و پرورش را به یک ستاد بنفش تبدیل کند!

به قلم: مریم ضیایی


نظرات بینندگان