کد خبر: ۹۹۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵

نجات باغ های قصردشت با سنگ بزرگی که نشانه نزدن بود

سالانه مبلغی که برای تملیک باغ های قصر الدشت هزینه می شود حدود 100میلیارد تومان که نیم قرن طول می کشد تا 500 هکتار باغ خریداری شود.
به گزارش شیرازه، چندماه قبل که شوراییان با طرحی موافقت کردند که طبق آن 500 هکتار از یک هزار هکتار باقی مانده باغ های حوزه قصردشت شیراز تملک شده و تبدیل به پارک بزرگی در میان شهر شیراز می شود؛ این مصوبه به نورامیدی برای حفظ نگین سبز شیراز بدل شد اما با گذشت زمان و با اعداد و ارقام مطرح شده به نظر می رسد که این کار نشدنی است!

اين را مي شود از رقم بودجه اختصاصي هر سال براي تملك اين باغ ها كه هم اكنون بيش از 100 ميليارد تومان است دريافت. به عنوان مثال اگر قيمت خريد هر متر از باغ هاي قصردشت را يك ميليون تومان فرض كنيم براي تملك 500 هكتار از آن ها به 5 هزار ميليارد تومان بودجه نياز است كه با تخصيص سالانه 100 تا 200 ميليارد تومان اعتبار، تملك كل اين باغ ها آن هم به قيمت امروز نيم قرن به طول مي انجامد حتي اگر سالانه يك هزار ميليارد تومان هم به اين امر اختصاص يابد باز هم اين مهم 5 سال طول مي كشد كه البته اين هزينه جداي از هزينه هاي ساخت و نگهداري پارك است.
ریيس كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر شيراز از مخالفان اين مصوبه در اين رابطه گفت: در خصوص باغهاي قصردشت هر مصوبه اي كه در آن منافع و سود مردم ديده نشود نشدني است و مردم قصردشت و باغداران اين منطقه بهترين افراد براي حفظ اين باغ ها هستند.
محمديان افزود: اگر امتيازات و منافعي كه براي برخي گروه هاي دولتي در اين باغ ها ديده شده به اهالي و باغداران اختصاص يابد آن ها خود باغ ها را حفظ مي كنند.
وي تصريح كرد: برخي درختان اين باغ ها فرسوده شده و بايد درختان جديد جايگزين آن شود.
محمديان با اشاره به برخي تفكيك هاي قانوني در اين منطقه طي سال هاي گذشته ادامه داد: اقدامات و تفكيك هاي غيرقانوني كه البته گاه از راه قانوني درگذشته در اين منطقه صورت گرفته باعث شده 2 تا 3 هزار هكتار مساحت گذشته باغ هاي قصردشت امروز به كمتر از يك هزار هكتار برسد در حالي كه اگر از ابتدا منافع باغداران از اين باغ ها در نظر گرفته مي شد هرگز چنين اتفاقاتي نمي افتاد.
وي در خصوص مصوبه چند ماه قبل شوراي شهر در ارتباط با تملك 500 هكتار از اين باغ ها توسط شهرداري شيراز نيز اظهار داشت: اگر حتي قيمت هر متر مربع از اين باغ ها را يك ميليون تومان محاسبه كنيم تملك كل اين محدوده 500 هكتاري 50 تا 100 سال طول مي كشد و علاوه بر آن بايد چندين ميليارد تومان براي تبديل آن ها به بوستان هاي عمومي هزينه شود، در نهايت نيز هر سال بايد براي نگهداري آن ميلياردها هزينه شود.
ریيس كميسيون عمران شوراي شهر شيراز ادامه داد: محيط باغ هاي قصردشت يك فضاي گردشگري است كه هم مي تواند اشتغال ايجاد كند و هم ارزش افزوده دارد در اين رابطه اگر ما بتوانيم كاري كنيم كه اين باغها اقتصادي شود، باغداران به جاي آن كه به دنبال تخريب اين باغ ها و روي آوردن به ساخت و ساز باشند حتي نسبت به گسترش باغ ها هم اقدام مي كنند.
محمديان گفت: در ياسوج حجم باغ هاي اين شهر طي چندسال اخير 3 برابر شده چرا كه آن جا اجازه برخي كاربري ها و ايجاد تاسيسات گردشگري داده شده اين در حالي است كه در شيراز طي سال هاي اخير 60 درصد باغ ها از بين رفته است.
وي ادامه داد: در موردي ديگر طي سال هاي اخير شاهد ساخت تعداد زيادي باغ شهر در شمال غرب و خارج از شهر و مناطقي مانند دوكوهك، گويم و صدرا بوديم كه همين امر و برداشت بي رويه آب براي اين باغ ها باعث شده تا باغهاي قصردشت با مشكل مواجه شود در حالي كه مي شد از فضاي همين باغ ها براي استفاده از چنين كاربري هايي استفاده كرد كه اگر اين گونه مي شد امروز مساحت باغ هاي قصردشت 2 برابر مساحت فعلي يعني 2 هزار هكتار بود. علاوه بر اين ارزش افزوده و سودآوري آن براي صاحبان باغات باعث ايجاد درآمد و اشتغال پايدار براي شهر مي شد و از طرفي ديگر شاهد تخريب باغ ها نبوديم.
ساخت 4 تصفيه خانه محلي (لوكال) براي تامين آب باغ هاي قصردشت
نایب ریيس كميسيون خدمات شهري، محيط زيست و بهداشت شوراي شهر شيراز هم در اين رابطه گفت: با توجه به كمبود آب در شيراز، باغ هاي قصردشت از اهميت به سزايي برخوردار است. اما باغداران ديگر بودجه اي براي نگهداري اين باغ ها ندارند.
محمد حق نگر افزود: با توجه به تاكيد براي نگهداري فضاي باغ هاي گروه يك كه افزون بر يك هزار هكتار وسعت دارد چندي قبل شوراي شهر با تملك 500 هكتار از باغ هاي اين حوزه و تبديل آن به پارك و كاربري هاي عمومي موافقت كرد.
وي اظهار داشت: اما با توجه به بودجه مورد نياز شايد اين تملك ها زمان بر باشد كه يك راه ميان بر نيز ديده شده است به گونه اي كه برخي تغيير كاربري هاي عمومي از جمله ساخت رستوران هاي سنتي و اماكن تفريحي و گردشگري و ساير ظرفيت هاي ديگر مشخص و به اطلاع باغداران برسد تا در صورتي كه خود آن ها تمايل دارند اين اماكن را ايجاد كنند و سود آن به خودشان برسد.
نایب ریيس كميسيون خدمات شهري شوراي شهر شيراز افزود: يك پارك بزرگ نيازمند فضاهاي مختلفي براي استراحت مردم است كه باغداران و اهالي اين منطقه مي توانند از اين فرصت نيز استفاده كنند.
حق نگر گفت: اما در كنار اين مصوبه ما مصوبه اي نيز براي حفظ كل باغ ها داريم كه طبق آن سالانه 10 ميليارد براي آبياري، هرس و تهيه سم با هدف كمك به باغداران قصردشت در نظر گرفته شده است.
عضو شوراي شهر شيراز افزود: در مصوبهاي ديگر نيز قرار شد با همكاري جهاد كشاورزي در زمينه حفظ و نگهداري اين باغها آفت هايي كه در اين عرصه هاي فضاي سبز وجود دارد شناسايي و براي رفع اين مشكلات اقدام شود چرا كه پايين آمدن بازده و كيفيت ميوه ها و ثمره باغ هاي قصردشت باعث مي شود نگهداري آن ها توجيه اقتصادي نداشته باشد.
حق نگر ادامه داد: يكي از مشكلات اساسي امروز باغ هاي قصردشت كمبود آب است كه براي تامين آن به زودي عمليات ساخت حداقل 4 تصفيه خانه محلي (لوكال) براي استفاده از پساب آن در آبياري فضاي سبز و باغ ها آغاز مي شود تا با اين كار مشكل تامين آب باغ هاي قصردشت نيز برطرف شود.
وي با اشاره به تدوين 52 طرح گردشگري و تفريحي در دل باغ هاي قصردشت گفت: در اين طرح، برخي پروژه هاي گردشگري از جمله ايجاد پياده راه ها و پيست هاي دوچرخه سواري و ساير پروژه هاي فرهنگي، گردشگري و تفريحي ديده شده است اما هنوز سرمايه گذاري براي اجراي اين پروژه اعلام آمادگي نكرده است.
عضو شوراي شهر شيراز گفت: البته در حال حاضر 200 هكتار از اين باغ ها به صورت پراكنده و مشاع توسط شهرداري تملك شده اما تملك 500 هكتار از آن ها به صورت پيوسته، كاري سخت است كه در دراز مدت مي تواند انجام شود.
تبديل 220 هكتار از باغ هاي قصردشت به فضاي گردشگري
ديگر عضو شوراي شهر شيراز نيز به خبرنگار ما گفت: طبق مصوبه شوراي عالي شهرسازي كشور در سال 79 مقرر شده بود كه در يك هزار هكتار از باغ هاي قصردشت اجازه تغيير كاربري داده نشود و شهرداري اين باغ ها را تملك كند و 220 هكتار از آن را به كاربري گردشگري اختصاص دهد كه شامل برخي
پروژه هاي گردشگري از جمله رستوران، مركز پرورش گل و گياه، مراكز آموزشي، تفريحي و ساير پروژه هاي حوزه گردشگري بود.
سيد محسن معين ادامه داد: البته در آن زمان قرار شد تا در صورتي كه صاحبان باغ ها بخواهند اين كار را انجام دهند 85 درصد باغ خود را به نام شهرداري سند بزنند و 15 درصد مابقي را به كاربري گردشگري اختصاص دهند اما جز در يك مورد هيچ كدام از صاحبان باغ ها اين مصوبه را اجرا نكردند.
وي افزود: پس از نا موفق بودن آن طرح براي جلوگيري از نابودي باغ ها طرح ديگري را تهيه و به شوراي شهر ارايه كرديم كه طبق آن در همان محدوده 220 هكتاري كه شوراي عالي شهرسازي براي تبديل باغ ها به اماكن گردشگري اقدام كرده بود اجازه داده مي شد تا در صورت تبديل باغ ها به كاربري گردشگري در كمتر از 10 درصد سطح باغ، هر چقدر كه سطح اشغال پروژه ها كمتر شود تراكم يا ارتفاع ساخت و ساز بيشتر شود، به عنوان مثال اگر براي سطح اشغال 10 درصد اجازه ساخت 3 طبقه داده مي شود براي سطح اشغال 8 درصد اجازه ساخت 4 طبقه داده شود.
معين ادامه داد: البته قرار شد كه اين امكان تنها براي ايجاد پروژه گردشگري باشد كه قرار بود اجراي برخي كاربري هاي عمومي نظير بيمارستان و اماكن آموزشي نيز به آن افزوده شود و اجازه ساخت واحد مسكوني نيز در اين محل ها به هيچ عنوان داده نشود اما اين پيشنهاد هنوز معطل مانده و شايد در آينده در شورا مطرح شود.
وي درخصوص مصوبه شورا براي تملك 500 هكتار از باغ هاي قصردشت توسط شهرداي شيراز گفت: تملك اين ميزان از باغهاي قصردشت شايد 60 سال طول بكشد كه شايد با توجه به طولانی شدن روند تملك مابقي اين باغها هم مسكوني شود و بهترين راه اجراي مصوبه شوراي عالي شهرسازي و تبديل 220 هكتار از اين باغ ها به حوزه گردشگري است.

منبع: خبرجنوب

نظرات بینندگان