کد خبر: ۹۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵

تاکسی‌مترهایی که در تاکسی‌های شیراز پوشانده می‌شوند

پوشش تاکسی مترها توسط برخی رانندگان تاکسی به ویژه تاکسی‌های فعال در فرودگاه شیراز و دریافت کرایه‌ اضافی سبب نارضایتی شهروندان شیرازی و مسافران در بدو ورود به این شهر شده است.
به گزارش شیرازه، موضوع نصب تاکسی‌متر بر روی تاکسی‌های شیراز و امکان پرداخت الکترونیکی کرایه‌های تاکسی به عنوان یک اصل مهم در حمل و نقل درون شهری شیراز سال‌ها است که پیگیری و دنبال می‌شود اما با توجه به وعده‌های داده شده توسط مسئولان شهری هنوز محقق نشده است.

براساس آخرین اطلاعات و آماری که خبرنگار ما در تحقیق و گزارش‌های خود به آن رسیده، این که شهرداری شیراز تا پایان نیمه نخست امسال موظف به تجهیز شش هزار دستگاه از تاکسی‌های شهر به تاکسی‌متر بوده اما با گذشت هفت ماه از سال هنوز این مهم محقق نشده است.

در مصاحبه‌های متعددی که مسئولان شهری شیراز در مورد تجهیز تاکسی‌های شیراز به تاکسی‌متر انجام داده بودند، اعلام کرده بودند که با نصب تاکسی‌متر امکان پرداخت الکترونیکی کرایه نیز وجود داشته و مشکلات رانندگان با مسافران بر سر کرایه و پول خرد برطرف می‌شود.

همچنین با نصب تاکسی‌متر نظارت بر تاکسی‌ها از شکل سنتی خارج شده و دقیق تر انجام می‌شود و تاکسی مترها با تخمین مسافت و زمان حمل و نقل، سرعت و میزان توقف شرایط مناسبی را برای پرداخت کرایه فراهم می‌کند.

محمداسدی معاون اداری مالی شهرداری شیراز در مصاحبه اخیر خود با رسانه‌ها  نیز  با اشاره به همکاری و مشارکت بانک شهر در تجهیز تاکسی‌ها به سیستم تاکسی‌متر اظهار داشت: بانک شهر به ازای هر چهار هزار تاکسی یک مرکز پشتیبانی مستقر می‌کند.

وی تصریح کرد: همچنین با مجهز شدن تاکسی‌ها به تاکسی متر از GPS  به عنوان ردیاب و رهیاب می‌توان در امور انتظامی و امنیتی نیز کمک گرفت، خدمات نیز عادلانه‌تر ارائه شود.

اما با توجه به تحقق این طرح در بیشتر کلان‌شهرهای کشور،هنوز این مهم در شهر شیراز اجرایی نشده  و با توجه به نیمه‌تمام ماندن طرح تجهیز ناوگان تاکسیرانی به تاکسی‌متر شاهد این هستیم در برخی تاکسی‌هایی که اجرایی شده، دستگاه به دور از چشم مسافر نصب شده است.

یا اینکه رانندگان به ویژه در هنگام فعالیت در شب آنچنان تاکسی مترهای خود را می‌پوشانند که مسافر فکر می‌کند تاکسی مجهز به تاکسی‌متر نیست و مجبور است بر سرنرخ کرایه با راننده مشاجره کند.

عملکرد سازمان حمل و نقل درون شهری شهرداری مناسب نیست

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از عملکرد نامناسب سازمان مدیریت مسافر درون شهری شیراز انتقاد کرد و اظهار داشت: در این زمینه به زودی شهردار شیراز در جلسه‌ای به کمسیون دعوت تا پاسخگوی فعالیت‌های نامناسب این سازمان باشد.

احمدرضا نقیب‌زاده با بیان اینکه طرح تجهیز تاکسی‌های شیراز به تاکسی‌متر هنوز اجرایی نشده افزود: در این زمینه تخلف‌های مختلفی انجام می‌شود که از جمله آن می‌توان به عدم نصب مناسب تاکسی‌متر در دید مسافر اشاره کرد.

وی افزود: در زمینه نصب و تجهیز تاکسی‌های شیراز به تاکسی‌متر و پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی پیگیری‌های زیادی انجام شده و در این زمینه سابقه گذشته سازمان تاکسیرانی شهرداری که امروز با سازمان مدیریت مسافر درون شهری ادغام شده مناسب نیست.

نقیب‌زاده خاطرنشان کرد: این طرح یک طرح جزیی در حوزه حمل و نقل درون شهری شیراز به شمار می‌رود و انتظار می‌رفت زودتر اجرایی شود.

در موضوع تجهیز تاکسی‌های شهر حمل و نقل  جهیز تاکسی های شیراز به تاکسیمتر از سوی شهرداری باعث ارتقای سطح خدمات در بخش حمل و نقل عمومی برای شهروندان و افزایش بهره وری راننده های تاکسی خواهد شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز گفت: براساس وعده‌های داده شده قرار بود تا پایان شش ماهه نخست امسال شش هزار تاکسی در شیراز به تاکسی‌متر و دستگاه پرداخت الکترونیکی کرایه مجهز شود که این مهم نیز اتفاق نیفتاد.

وی بیان کرد: همچنین قرار بود تا پایان امسال تمام تاکسی‌های فعال در شیراز با تاکسی‌متر مجهز شوند که با توجه به وعده‌های داده شده تاکنون نتیجه‌ای نگرفتیم.

نقیب‌زاده خاطرنشان کرد: تمام تلاش‌ها بر این است کارت شهروندی که در حال حاضر برای پرداخت کرایه اتوبوس مورد استفاده شهروندان قرار می‌‌گیرد برای پرداخت کرایه تاکسی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

براساس این گزارش، در حال حاضر از 12 هزار تاکسی فعال در شیراز حدود یک هزار تاکسی در فرودگاه، راه آهن، ترمینال ها، مراکز تجاری و آژانس‌های حمل و نقل فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان