کد خبر: ۹۹۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵
مردم یکی از محله های شیراز:

راز نهانی در جوار خواجه حافظ شیرازی

سالها از آغاز طرح گسترش آرامگاه حافظ می گذرد،اما بلاتکلیفی این طرح مردم را کلافه کرده است.

مسئولین به داد همسایگان حافظ برسندشیراز شهری نام آشنا نه تنها برای کشور خودمان بلکه در سطح دنیا است؛ مهمان نوازی مردم این شهر، باغ ها، آثار باستانی و آرامگاه دو شاعر مشهور(حافظ و سعدی) نقش بسزایی برای معرفی این شهر به جهانیان دارند. شاید به همین دلیل هم باشد که مسئولان حوزه میراث فرهنگی فارس تصمیم به گسترش و توسعه آرامگاه حافظ گرفته اند، اما این تصمیم هنوز به طور کامل عملی نشده و مردم منطقه پشت آرامگاه حافظ بیش از دو دهه است که همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند.

در پی تماس های مکرر ساکنان منطقه پشت آرامگاه حافظ، خبرنگار شیرازه شنونده صحبت های مردم این منطقه بود، که بخشی از آن منعکس می شود.

آقای حلیمی ساکن محله پشت آرامگاه حافظ درباره طرح گسترش و توسعه سازمان میراث فرهنگی گفت: بیش از 20 سال است که مسئولان میراث فرهنگی اجازه هیچ گونه ساخت و ساز و حتی بهسازی و تعمیر منازل این منطقه را نمی دهد که در همین راستا انواع و اقسام جانوران از جمله مار، عقرب، سوسک و غیره به دلیل فرسوده بودن منازل با مردم همزیستی دارند.

مسئولین به داد همسایگان حافظ برسند

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی به اسم گسترش و توسعه آرامگاه حافظ روزگار مردم این منطقه را سیاه کرده است، تصریح کرد: در این منطقه بعضی از منازل خریداری و از خریدن بقیه آنها خودداری می شود که این نشان دهنده تبعیض و اجحافی است که به مردم این منطقه شده است.

این شهروند ادامه داد: 50 خانوار در این منطقه هستند که اگر میراث فرهنگی و مسئولان امر اراده کنند طی چند روز می توانند مشکلات این منطقه را حل کنند.

مسئولین به داد همسایگان حافظ برسند

حلیمی با اشاره به این که مسئولان نسبت به مردم بی تفاوت هستند، بیان داشت: برای حل مشکلات مردم این محله به جاهای مختلفی از جمله دیوان عدالت اداری، شهرداری و سازمان نظارت و بازرسی کل کشور رفته ایم اما هیچ توجهی به این درخواست ها نشده است.

یکی دیگر از ساکنان این محله گفت: از مسئولان ذیربط درخواست می کنم مردم این محله را از بلاتکلیفی این طرح نجات بدهند؛ یا اجازه ساخت و ساز به مردم بدهند یا خودشان اقدامی انجام بدهند تا مردم تکلیف خود را بدانند.

آقای روستا ادامه داد: 30 سال است ساکن این محله هستم که بیش از 20 سال است با آغاز طرح گسترش آرامگاه حافظ با انواع و اقسام مشکلات از جمله جانوران موذی، سگ و حضور افراد معتاد دست به گریبان هستیم.

مسئولین به داد همسایگان حافظ برسند

خانم غریبی که شاهد گفتگوی خبرنگار شیرازه با مردم محله است، گفت: 15 سال است ساکن این محله هستیم که با آغاز این طرح با مشکلات عدیده ای روبه رو شده ایم و هیچ کدام از مسئولان به فکر رفع این مشکل نیستند.

وی به خانه ای در آخر کوچه در همان محل اشاره کرد و ادامه داد: آن خانه را چند سالی می شود که میراث فرهنگی از مالک، خریداری کرده و همین طور بدون استفاده مانده است و جانوران موذی از جمله مار، عقرب و سوسک از حیاط آن به دیگر منازل وارد می شود.

این شهروند ساکن در محله پشت آرامگاه حافظیه گفت: به دلیل وجود افراد معتاد و دزد، امنیت این محله کم شده و این موضوع باعث می شود با ترس و لرز از منازل خود خارج شویم.

آقای امینی یکی دیگر از ساکنان محله اظهار داشت: بارها به شهرداری و سازمان میراث فرهنگی مراجعه کرده ایم اما هیچ پاسخ مشخص و درستی به ما نداده اند.

وی تصریح کرد: تعدادی از مالکان این منازل فوت شده اند و منازل آنها بدون استفاده مانده است و این موضوع باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مردم شده است، چرا که جانوران موذی این منازل به دلیل فرسوده بودن ساختمان ها زندگی دیگر مردم این محله را با مشکل رو به رو کرده است.

خانم عبادی از دیگر ساکنان این منطقه گفت: به هر اداره و سازمانی که سر زدیم برای حل مشکلاتمان فقط یک کلمه به ما جواب دادند که این محله در طرح قرار دارد و اجازه هیچ گونه ساخت و ساز ندارد و باید منتظر باشید.

وی افزود: سه سال پیش با مبلغ 40 میلیون تومان خانه خود را تعمیر کرده ایم اما به دلیل فرسوده بودن ساختمان، تمام زحمت مان به هدر می رود و خانه مان مدام در حال خراب شدن است.

این شهروند با عنوان اینکه بارها از شهرداری درخواست آسفالت کوچه ها را داشته ایم، اظهار داشت: شهرداری در پاسخ به قرار گرفتن محله در طرح، اشاره می کند و می گوید اگر می خواهید با هزینه خودتان کوچه ها را آسفالت کنید.

مسئولین به داد همسایگان حافظ برسند

شیرازه امیدوار است مسئولان مربوطه حرفای مردم این محله را نادیده نگیرند و به مشکلات آنها رسیدگی کنند.

نظرات بینندگان