کد خبر: ۹۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵

زعفران، طلای سرخ یک فرصت جهت پیشرفت اقتصاد آباده

زعفران، طلای سرخ همانند زر می‌تواند در توسعه و رشد اقتصادی منطقه و کشور تاثیر گذار باشد و پیشنهاد کارشناسان جهاد کشاورزی، با توجه به مشکلات بارنگی و کم آبی مخصوصا در سال های آتی کشت و توسعه زعفران می‌باشد.

به گزارش شیرازه به نقل از آباده نما ؛ در فرهنگ لغت دهخدا زعفران به این شکل تعریف شده گیاهی است «پایا و بصلی از تیره  زنبقها، دارای ساقه  زیرزمینی که از دو پیاز خارج می شوند. قسمت مورد استفاده  این گیاه ناحیه انتهایی خامه و کلاله  آن است که بنام زعفران خرید و فروش می شود.»

گفته می شود زعفران از گیاهان بومی ایران است در زمان مادها در دامنه کوه های الوند در همدان و حوالی آن کشت می‌شده است. در چند سال اخیر شاهد کشت این محصول در منطقه آباده هستیم.

ابراهیم مستغنی کارشناس جهاد کشاورزی در مصاحبه با آباده نما اضهار داشت : زعفران یک گیاه بسیار اقتصادی  است که با توجه به نیاز کم آن به آب با توجه به مشکل کم آبی که در سال های اخیر بیشتر شده است یک محصول مناسب و اقتصادی منطبق با شرایط منطقه است.

کارشناس جهاد اضافه کرد: زعفران در واقع از اواخر مهر که اولین آبیاری آن صورت می گیرد و با توجه به میزان بارندگی به چند مرتبه آب تا فرورین نیاز دارد و از اردیبهشت تا شهریور با توجه به اینکه به خواب می رود آبیاری نیاز ندارد.

وی همچنین عنوان کرد: زعفران آباده با توجه به آزمایشاتی که روی آن انجام شده یکی از مرغوبترین نوع در کشور محسوب می‌شود و کیفیت آن با نمونه کشت شده در قائن که به پایتخت زعفران ایران مشهور است برابری می کند.

مستغنی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی و تاکید ایشان بر این بحث گفت: این گیاه یک محصول عالی برای بالا بردن تولید ملی است در جهت توسعه و افزایش صادرات نقش بسزایی می تواند در این زمینه داشته باشد.


کارشناس جهاد در ادامه نسبت به مصرف بسیار کم آب زعفران اضهار داشت: از مهر آب لازم دارد اواخر مهر شروع می شود در زمستان در صورتی که بارنگی کم باشد چند بار آبیاری لازم دارد.

وی افزود: کاشت زعفران هزبنه اولیه بالایی دارد و با تلاش و پیگیری بعد از چند سال این هزینه ها جبران می‌شود و بعد از گذشت چند سال کشاورز می تواند حتی از پیاز آن هم درآمد داشته باشد.

مستغنی در خصوص کسانی که می خواهند وارد کشت این محصول شوند گفت: در جهاد کشاورزی کارشناسانی حضور دارند که  در خدمت کسانی هستند که می‌خواهند وارد کشت این محصول شوند که از آموزش اولیه و برگزاری کارگاه های آموزشی شروع می‌شود و در هر مرحله در کنار این عزیزان هستند تا هر زمان که به کشت این گیاه مشغول باشند تا بتوانند بهترین محصول را تولید کنند.

توصیه ای که این کارشناس برای کسانی که در حال حاضر مشغول پرورش زعفران هستند این است که به صورت یک برند محصول خود را به بازار عرضه کنند تا در فروش و گسترش آن در آینده بهتر بتوانند در بازار داخلی و جهانی محصول خود را معرفی کنند. 

طبق آمار اعلامی از جهاد کشاورزی میزان کشت این محصول تا سال گذشته در آباده 14 هکتار بوده و در سال جاری 2 هکتار دیگر به آن اضافه شده و با توجه به متقاضیان جدید انتظار می‌رود در سال‌های آینده میزان کاشت آن بسیار رشد کند.


برچسب ها: شیرازه ، طلا ، زعفران ، اباده
نظرات بینندگان