کد خبر: ۹۹۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵
بعد از 9 سال؛

شهرداری شیراز طرح ساماندهی چشمه رکنی را عملیاتی کرد

طرح نیمه‌تمام ساماندهی چشمه آب رکنی شیراز پس از ۹ سال‌ بلاتکلیفی، این روزها توسط شهرداری شیراز اجرایی و در قالب ساخت مجتمع‌های خدماتی و رفاهی در کنار این چشمه آب تکمیل تا به یک منطقه توریستی و گردشگری در ورودی شیراز از سمت اصفهان تبدیل می‌شود.
به گزارش شیرازه، آب رکنی یا آب رکن‌آباد را همه به‌نوعی می‌شناسند و صدای دلنوازش را در شعرهای جاودانه حافظ شنیده‌اند، آنجایی که این شاعر غزلسرای نامی در وصفش می‌گوید: شیراز و آب رکنی و این باد خوش نسیم عیبش مکن که خال هفت رخ کشور است.

و یا در جایی دیگر حضرت لسان‌الغیب، دلیل سفر نکردنش را گرفتار شدن در لطف و زیبایی خاک مصلی و آب رکن آباد  می‌داند و می‌سراید: نمی‌دهند اجازت مرا به سیر و سفر، نسیم خاک مصلی و آب رکن آباد.

قدمت آب رکن آباد به دوره دیلمیان می‌رسد، بنابر اسناد تاریخی قنات رکن آباد در سال 1338(ه.ق) به دستور رکن‌الدین حسین دیلمی در 12 کیلومتری شمال تنگه الله اکبر شیراز در محلی به نام «چشم چنار» و در دامنه کوه بمو ایجاد شد.

آبی که از ارتفاعات کوه بمو در شمال شیراز سرچشمه گرفته و در مسیر خود باغ جهان‌نما، ‌آرامگاه هفت‌تنان، تکیه چهل‌تنان، حافظیه، باغات و اراضی کشاورزی واقع در مصلی را آبیاری می‌کرده است.

آغاز طرح ساماندهی آب رکنی شیراز از سال86

براساس آمار و اطلاعات موجود طرح ساماندهی آب رکنی شیراز از اواخر سال 86 با هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد ریال توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز و در سال 89 طرح جامع آن به تصویب رسید و بهسازی محوطه آب رکنی شیراز به دلیل اهمیت تاریخی آن از سال‌های گذشته مورد توجه مدیران و مسئولان استانی این قرار گرفت.

بر این اساس، طرح جامع ساماندهی آب رکنی شیراز،  در زمینی به مساحت هفت هکتار بر اساس منظرنگاری طبیعی آغاز و برای اجرای کامل طرح آن 30 میلیارد ریال در نظر گرفته شد.

طرح آب رکنی شیراز شامل دریاچه مصنوعی به مساحت سه هزار متر مربع، احداث آب‌گذرها و مرکز فرهنگی به مساحت 700 متر مربع، رستوران سنتی و مدرن، ساخت مسیر عابر پیاده به طول تقریبی یک‌هزار و 500 متر دارای سه پل بتونی برای عبور افراد از سطح دریاچه و آب‌گذرها و راه‌اندازی دو  پارکینگ به ظرفیت بیش از 100 خودرو از دیگر طرح‌های در دست اجرای آب رکنی شیراز بود.

قرار بود این طرح در نهایت از سال 89 که به طور رسمی تصویب شده بود در مدت 2 سال توسط میراث فرهنگی فارس اجرایی اما تاکنون با گذشت بیش از 9 سال از آغاز ابتدای طرح و 6 سال از زمان مصوب شدن طرح به نتیجه نرسیده است.

با توجه به موقعیت آب رکنی که در مسیر شیراز- تخت جمشید به عنوان یکی از مسیرهای مهم گردشگری اجرای طرح ساماندهی آب رکنی شیراز به عنوان یک ضرورت باید دنبال شود تا بتواند به صورت مجموعه تفریحی و سیاحتی در اختیار گردشگران و علاقه مندان به جاذبه های طبیعی قرار گیرد.

خبرگزاری تسنیم، با توجه به وضعیت بلاتکلیف طرح ساماندهی چشمه آب رکنی شیراز  به عنوان یک تفرجگاه مهم در ورودی شهر شیراز از سمت اصفهان به بررسی آخرین وضعیت آن پرداخت.

واگذاری طرح ساماندهی چشمه آب رکنی شیراز به شهرداری

در این زمینه  شهردار منطقه 3 شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه طرح ساماندهی چشمه آب رکنی شیراز از میراث فرهنگی به شهرداری شیراز واگذار شده است، اظهار داشت: طرح ساماندهی این چشمه با توجه به اینکه در ورودی شیراز واقع شده و به نوعی شاخص  مهم این کلان‌شهر به شمار می‌رفت با همکاری شورای اسلامی شهر شیراز به شهرداری واگذار شد.

ابراهیم خداشناس با اشاره به اینکه  اگر به ورودی شهر شیراز از سمت اصفهان توجه شود، متوجه می‌شویم که اصلی‌ترین ورودی شهر شیراز هیچ معرفه‌ای از شهر برای گردشگران ندارد  گفت: در این راستا ، طرح ساماندهی چشمه آب رکنی با اعتبار  20 میلیارد ریال آغاز و قرار است در مدت دو سال اجرایی شود.

خداشناس با بیان اینکه چشمه رکنی یکی از قدیمی‌ترین آب‌های گوارای شیراز بوده است گفت: آب رکنی که در شعر حافظ شیرازی نیز به آن اشاره شده به عنوان یک اصل مهم نیازمند سازمان‌دهی بود که شهرداری در حال حاضر حدود یک ماه است این طرح آن را آغاز کرده است.

شهردار منطقه سه شیراز افزود: در این طرح ساخت مجتمع‌های فرهنگی، خدماتی، رفاهی و اقامتی است در وسعت بیش از  100 هکتار به همراه فضای سبز و کاربری‌های مختلف است پیش‌بینی شده است.

خداشناس با بیان اینکه در مرحله نخست ساخت پارکینگ‌های این مجموعه برای ساماندهی پارک خودروها در این مکان آغاز شده و تا پایان امسال به پایان می‌رسد بیان کرد: بدون شک با تکمیل طرح ساماندهی چشمه آب رکنی شیراز این طرح به  عنوان یکی از طرح‌های گردشگری و شاخص درورودی شیراز تبدیل می‌شود.

شهردار منطقه سه شیراز با اشاره به هزینه دو میلیارد و 700 میلیارد تومانی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در طرح ساماندهی چشمه آب رکنی شیراز گفت: این مبلغ نیز با مصوبه کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز به طور صرف برای مکان‌های تاریخی به مدت دو سال توسط شهرداری شیراز هزینه می‌شود.

خداشناس گفت: برای طرح ساماندهی مجموعه چشمه آب رکنی شیراز عنوان‌هایی از جمله بوستان حیات و یا بوستان زندگی پیشنهاد شده که باید در شورای نامگذاری شورای اسلامی شهر شیراز مطرح و سپس برای آن برنامه‌ریزی شود.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز نیز با اشاره به قدمت چشمه آب رکنی و نقش آن در رونق گردشگری شیراز اظهار داشت: چشمه آب رکنی شیراز، به فرمان رکن‌الدوله دیلمی احیا و کانال‌گذاری شده و باغ جهان نما، تکیه‌های هفت تنان و چهل تنان را آبیاری می‌کرده و حافظ شیرازی نیز در اشعار خود بارها به آن اشاره کرده است.

علی راستگو افزود: آب این چشمه به دلیل خشکسالی و عدم رسیدگی تبدیل به باریکه آبی شده است که با اجرای طرح ساماندهی این منطقه از شیراز احیا و تبدیل به یک جاذبه گردشگری می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز نیز اظهار داشت: احیای آب رکنی سال‌ها متروکه شده بود اما در حال حاضر با تلاش شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز در حال تبدیل شدن به  تفرجگاه است.

محمدرضا هاجری افزود: به دنبال این هستیم اگر امکان آن باشد به سبک آرامگاه حافظ در گذر حافظ یک سقاخانه سنتی ایجاد و آب رکنی را با تانکر به این سقاخانه انتقال دهیم تا مردم از آن بهره‌ ببرند.

ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در منطقه 3 شهرداری افزود: در حال حاضر نیز کف شکنی قنات چشمه آب رکنی در حال انجام است و امید می‌رود تا پایان سال به یک نتیجه مثبت دست یابیم.

در پایان باید به این نکته توجه کرد، آنچه امروز بیش از هر چیزی در چشمه آب رکنی شیراز، دل هر رهگذری را می‌زند وجود زباله‌ها و  ظروف یکبار مصرف رها شده در میان آب‌های زلال این چشمه است که بدون شک قبل از اجرای هر طرحی  پاکسازی و مدیریت منطقه ضروری است و باید این نکته مهم مورد توجه قرار گرفته و دنبال شود.

انتهای پیام/


منبع: تسنیم
نظرات بینندگان