کد خبر: ۹۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵
رئیس اداره بهزیستی شهرستان نی ریز خبرداد:

حمایت برای درمان بیماری چشم کودکان و تهیه عینک

توسط اداره بهزیستی شهرستان نی ریز در محموع سال گذشته و سال 95 تاکنون به 40 نفر از خانواده های نیازمند کمک هزینه تهیه عینک و هزینه جراحی یک کودک دارای اختلال آب مروارید تأمین گردیده است.

به گزارش شیرازه  به گزارش نبض نی ریز ؛ سال‌هاست که با نزدیک شدن به مهر ماه و فصل شروع مدارس، پدران  و مادران دارای فرزند محصل  یاد معاینه چشم بچه‌ها و به ‌ویژه آنها که باید به کلاس اول بروند  می‌افتند، اما همه والدین باید بدانند این بررسی باید از سنین پایین تر مورد توجه قرار گیرد تا اگر مشکلی در سیستم بینایی فرزندان‌شان باشد، به موقع تشخیص داده شده و درمان شود.

پریسا زارعی رئیس اداره بهزیستی شهرستان نی ریز به خبرنگار نبض نی ریز گفت؛ تنبلی چشم یکی از انواع اختلالات بینایی است که بر اثر آن در یک چشم به ظاهر سالم، کاهش دید مرکزی بوجود می‌آید که در این حالت، گرچه ساختمان ظاهری چشم سالم است، اما دید چشم حتی با استفاده از عینک هم کامل نمی‌شود.

وی ادامه داد؛ عدم تشخیص و درمان به موقع تنبلی چشم می تواند موجب کاهش شدید دید یک یا هر دو چشم و گاهی نابینایی شود  در حالی که با تشخیص و درمان به موقع، چشم دید کامل خود را به دست خواهد آورد بهترین سن جهت تشخیص و درمان این بیماری پیش از 5 سالگی می باشد به همین دلیل سنین زیر 5 سال را دوره  طلایی می نامند و هرچه تشخیص به عقب تر بیفتد، درمان دشوارتر می شود و میزان بهبودی کمتر خواهد بود به طوری که اگر درمان در سنین 10 تا 12 سالگی آغاز شود دید کامل نخواهد شد.

زارعی در خصوص برنامه های سراسری پیشگری  از تنبلی چشم اظهار داشت؛ در راستای تشخیص به موقع و درمان زودهنگام این اختلال دفتر پیشگیری از معلولیت های معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، برنامه غربالگری تنبلی چشم را از سال 1376 در سراسر کشور در سطح مهدهای کودک ویژه کودکان 3 تا 6 سال در آبان ماه هر سال اجرایی می کند.

وی افزود؛ به دنبال فراهم شدن بسترهای  مناسب فرهنگی و افزایش میزان دسترسی و جمعیت تحت پوشش برنامه معاونت مذکور از آذر ماه سال 1387 اقدام به استقرار پایگاه های دائمی غربالگری بینایی در شهرستان شده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان نی ریز در خصوص پایگاه دائمی و برنامه های سالیان سراسری کشوری بیان کرد؛ پایگاه های دائمی سنجش بینایی پایگاه هایی هستند که در تمام طول سال برنامه غربالگری را انجام می دهند در شهرستان نی ریز نیز با خرید دستگاه پلاس اپتیک و استقرار پایگاه دائمی از سال 1388در اداره بهزیستی،  برنامه غربالگری بینایی با جدیدیت دنبال می گردد.

وی با توجه به آمار غربالگری در شهرستان نی ریز گفت؛ بر اساس این طرح در سال گذشته 6760 کودک معاینه شده و از این تعداد 89 کودک مشکوک شناسایی شد و به مرحله تشخیص و درمان ارجاع داده شد که از این تعداد 73 نفر دارای اختلال تنبلی چشم، عیوب انکساری و آب مروارید بودند.

زارعی مطرح کرد؛ از این تعداد به 25 نفر از خانواده های نیازمند کمک هزینه تهیه عینک اعطا گردید و هزینه جراحی یک کودک دارای اختلال  آب مروارید تأمین گردید.

پریسا زارعی رئیس اداره بهزیستی شهرستان نی ریز گفت؛ از ابتدای سال جاری نیز  تا کنون ضمن حضور کارشناسان اداره در طرح سنجش کلاس اول و همچنین استقرار پایگاه دائمی قریب به  3300 کودک غربال شده که  از این تعداد 120 کودک مشکوک شناسایی شده و به مرحله تشخیص قطعی و مداخله ارجاع شده اند و به 15 نفر از خانواده های نیازمند کمک هزینه تهیه عینک اعطا گردیده است.

وی در پایان اظهار داشت؛ با شروع طرح غربالگری بینایی در پایگاههای غیر دائمی طی آبان ماه غربالگری بینایی ویژه کودکان مهدهای کودک در کلیه مهدهای کودک صورت می پذیرد و همچنین در دو پایگاه دائمی شهر آباده طشک و شهر قطرویه نیز از ابتدای آبان ماه سال جاری نیز غربال تنبلی به وسیله تابلو اسنلن انجام و با آموزش مربیان روستا مهد های تحت نظارت طرح غربالگری تنبلی چشم در پایگاه های غیر دائمی در آبان ماه اجرا می گردد.





نظرات بینندگان