کد خبر: ۹۹۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵

جولان سگ های ولگرد در شیراز

کشته شدن یک کودک به دلیل حمله سگ های ولگرد هشداری بود که مسئولان را نسبت به حضور سگ های ولگرد و وحشی در برخی از محله های شهر شیراز از جمله شهرک های اقماری و حاشیه نشین در این شهرستان که یکی از هزاران مشکل مردم این کلان شهر است،آگاه کند.
به گزارش شیرازه، پدیده حضورسگ های ولگرد در شهرشیراز به یک آسیب جدی برای مردم تبدیل شده است و این موضوع در حالی این روزها بیش از گذشته مورد توجه مردم شیراز قرار گرفته که روز به روز شاهد افزایش جمعیت سگ های ولگرد و مشکلات ناشی از حضور آنها در شهر هستیم.
سگ های ولگرد مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد می کنند که موجب مرگ انسان ها می شوند که مهمترین این مشکلات علاوه بر شیوع بیماری های مشترک و قابل انتقال بین حیوان و انسان؛ دریده شدن کودک شیرازی توسط سگ های ولگرد بود که چندی پیش در شیراز اتفاق افتاد.
این اتفاق درحالی رخ دادکه هیچ کس گمان نمی کردهمین سگ های ولگردی که روزانه همه مابدون هیچ اندیشه ای از کنار آنها می گذریم می توانند جان یک انسان را بگیرند و خانواده ای را داغدار کنند.
جولان سگ های ولگرد در شیراز

بنا به گفته دهیار روستای سلطان آباد که یکی از مناطق حاشه نشین شهر شیراز است، سگ های ولگرد به طور فجیعی به کودک دو سال و نیمه حمله کرده بودند و به دلیل شدت جراحات وارد این کودک جان خود را از دست داد.
سعید فرمانی گفت: این حادثه زمانی اتفاق افتاد که این کودک برای بازی کردن از خانه خارج شد و در جلو منزل مسکونی مورد حمله سگ های ولگرد قرار گرفت.
این خبر که تنها یکی از رخدادهای مربوط به سگ های ولگرد در این منطقه بود، توسط رسانه ها بیان شد و مورد واکاوی قرار گرفت اما به نظر می رسد مسئولان مربوط در استان فارس و شهر شیراز حساسیت رسانه ها و مردم را نداشتند.

** وجود سگ ها ولگرد در شیراز، تاسف آور است
یکی از شهروندان شهر شیراز که خواست نامش منتشر نشود گفت: امروز مشکل سگ های ولگرد در تمام خیابان های شهر شیراز وجود دارد و نمی دانم کسانی که باید رسیدگی کنند در کدام خیابان های این شهر زندگی می کنند که مشکلات مردم را لمس نمی کنند.
وی افزود: ما به دلیل وجود سگ های ولگرد آسایش و آرامش نداریم و نمی دانیم حرفمان را به چه کسی بزنیم که دلسوز ما باشد و مشکل مارا حل کند زیرا تاالان هر زمان اعتراض کردیم صدایمان به کسی نرسیده است.
او بیان کرد: سگ های ولگرد بسیار وحشی هستند و به صورت گله ای در کوچه ها و خیابان ها حرکت می کنند و از آدم ها نمی ترسند،ما مردم عادی برای مقابله با پدیده سگ های ولگرد هزینه هایی را می پردازیم که جبران کم کاری هاست.
این شهروند شیرازی اظهار داشت: دخترم در کلاس هفتم درس می خواند وبرای رفتن به مدرسه سرویس دارد و ما هزینه بیشتری برای رساندن او تا در منزل پرداخت کرده ایم اما برای اینکه سگ های ولگرد به او حمله نکنند صبح ها دم در خانه منتظر می شوم تا سرویس او بیاید و به مدرسه برود و دربازگشت از مدرسه نیز همین ترس ها و نگرانی ها وجود دارد.
وی اضافه کرد:درشب ها نیزمحله ما طوری است که مردها برای اینکه مورد حمله سگ ها قرار نگیرند نمی توانند برای خرید به صورت پیاده در خیابان تردد کنند.
او ادامه داد: علاوه بر کودکان و زن ها، خود من هم در برخی از مواقع به دلیل وجود سگ های وحشی نمی توانم تردد کنم و این مشکلات نباید در کلان شهری مانند شیراز باشد.
این شهروند شیرازی با بیان اینکه شیراز امروز با شیراز گذشته متفاوت است عنوان داشت: وجود سگ های ولگرد در کلان شهری مانند شیراز بسیار تاسف آور است و ای کاش مسئولان به این مسایل شهر هم توجه کنند.

** بی عملی در مقابل حوادث سگ های ولگرد، قابل قبول نیست
دهیار روستای سلطان آباد شیراز در این زمینه گفت: متاسفانه امروز شهر شیراز و بخش های حاشیه نشین این شهر از جمله روستای سلطان آباد، کِلِستان، تیون، بیدزرد و کودیان با هجوم سگ های ولگرد روبرو هستند به طوری که این موضوع ایمنی و امنیت مردم این مناطق را به خطر انداخته است.
سعید فرمانی با بیان موارد دیگر بیشماری از مجروح شدن کودکان، زنان و سالخوردگان این مناطق به دلیل حمله سگ های ولگرد بیان کرد: کودکان و زنان در روستای سلطان آباد و مناطق حاشیه نشین بارها توسط چند سگ ولگرد تهدید شده و مورد هجوم قرار گرفته اند اما صدای مردم به جایی نمی رسد.
وی اظهارداشت: با گذری ساده در کوچه و خیابان های شهر شیراز می توان به وجود مشکل حضور سگ های ولگرد در نزدیکی منازل مردم پی برد.
فرمانی اضافه کرد: امروز معضل سگ های ولگرد به یکی از دغدغه های امنیتی و روانی مردم تبدیل شده لذا مسئولان باید در این زمینه تدبیر بیشتری کنند و مشکلات ناشی از سگ های ولگرد را که گریبانگیر مردم شهرک های اقماری و حاشیه نشین شیراز شده ببینند و آن را حل کنند.
او با ابراز گله مندی از کسانی که نسبت به حقوق حیوانات و امحای سگ های ولگرد بزرگ نمایی می کنند ادامه داد: وقتی خبرهایی مبنی براینکه توسط همین سگ های ولگرد اشخاصی جراحاتی متحمل شده اند در جامعه پخش می شود و موج امحای سگ ها آغاز می شود با مقاومت انجمن های حامی حیوانات روبرو می شویم.
دهیار روستای سلطان آباد شیراز؛ خواستار واکنش مسوولان شهری، دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست و سایر مسئولان ذیربط برای کنترل سگ های ولگرد، رفع مشکلات خانواده ها و مقابله با این پدیده مخل آسایش مردم شد .
فرمانی با بیان اینکه مسئولان باید به داد خانواده های ساکن در محله های شهر شیراز کنند عنوان داشت:معضل سگ های ولگرد در برخی از مناطق کلان شهر شیراز بیش از حد است و سکوت در مقابل حوادث ناشی از حضور سگ های ولگرد برای مردم قابل قبول نیست.

** آغاز مقابله با سگ های ولگرد در شیراز
فرماندار شهر شیراز گفت: وجود سگ های ولگرد یک معضل مهم در شهر شیراز است که با توجه به تلاش ما در جهت رفع مشکلات مردم این کلان شهر، مبارزه با آن در شیراز آغاز شده است.
حیدر عالیشوندی در مصاحبه با ایرنا افزود: اقدامات مربوط به رفع معضل سگ های ولگرد در شیراز در نیمه دوم مهرماه 95 آغاز شده است که به دلیل گستردگی و حجم زیاد سگ ها، این روند با کندی پیش می رود که تمرکز ما مشارکت برای رفع هرچه سریع تر این معضل است.
وی بیان کرد: متاسفانه با بررسی های انجام شده مشخص شده حجم سگ های ولگرد در این کلان شهر به ویژه در برخی از مناطق بسیار زیاد است که برای کنترل و مقابله در این زمینه کمیته هایی تشکیل و تقسیم کار بین دستگاه های اجرایی این شهرستان انجام شده است.
عالیشوندی اظهارداشت: راهکارهای ما در مقابله با معضل سگ های ولگرد در شیراز، با نگاه حمایت از حیوانات است و در این زمینه شهرداری های شهرستان شیراز ملزم به جمع آوری و مقابله با این پدیده شده اند.
او ادامه داد: این درحالی است که در گذشته اقدامات در این زمینه سگ کشی بود اما بر اساس دستورالعمل های مشخص شده هم اینک سگ های ولگرد توسط دستگاه های مربوطه جمع آوری می شود و سپس آنها را عقیم و رهاسازی می کنند.
وی با بیان اینکه زاد و ولد در سگ بسیار زیاد است اضافه کرد: امکانات ما برای نگهداری سگ های ولگرد بسیار محدود است و نمی توانیم همه سگ ها را بگیریم و در مراکز مشخص نگهداری کنیم لذا آنها پس از عقیم سازی رها می شوند.
عالیشوندی عنوان داشت:همچنین سازمان های مردم نهاد متعددی در شهر شیراز داوطلبانه برای کمک به رفع این معضل شهر شیراز با دستگاه های اجرایی همکاری می کنند.
وی با اشاره به کشته شدن کودک پنج ساله به دلیل حمله سگ های ولگرد در روستای سلطان آباد شیراز گفت: از این حادثه بسیار متاثر شدم و برای دلداری به خانواده این کودک سرزدم اما برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی در شیراز، تمام تلاش مان را می کنیم.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان