کد خبر: ۹۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵

دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برتر کشور در پدافند غیرعامل شد

دبیر ستاد پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی شیراز از برگزیده شدن دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان دانشگاه برتر کشور در پدافند غیرعامل خبر داد.
به گزارش شیرازه ، به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی شیراز بسته خبری این مجموعه که شامل شش خبر میشود به حضورتان تقدیم میگردد
خبراول
استان فارس در زمینه مبارزه با اعتیاد در کشور دوم شد 
شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس که مسوولیت کمیته درمان آن را دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر عهده دارد، در رده دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر جای گرفت. 
 سرپرست دفتر اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام این خبر، گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، برنامه های گسترده ای را برای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد انجام داده و در دست اجرا دارد که دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان کیمته درمان این شورا، در این زمینه تمامی تلاش خود را به کار بسته است. 
دکتر "رامین افشاری" با بیان اینکه این شورا زیر نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به ریاست دکتر روحانی، رئیس جمهور و دبیری وزیر کشور فعالیت دارد، افزود: برنامه ها و سیاست های کلان از سوی ستاد کشوری به شوراهای استانی ابلاغ و تمامی فعالیت های مرتبط با اعتیاد هماهنگ می شود که بر اساس پایش فعالیت های سال گذشته، استان فارس حائز رتبه دوم بین شوراهای استاتی شد. 
او با بیان اینکه برنامه های این شورا در سه محور پیشگیری، درمان و کاهش آسیب پیگیری می شود، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با آموزش بهورزان و کارشناسان حاضر در واحدهای بهداشت روان مراکز بهداشتی درمانی و مراکز خدمات جامع سلامت و برگزاری دیگر برنامه های آموزشی، در عرصه پیشگیری از ابتلا به اعتیاد گام برداشته است. 
دکتر افشاری از ارایه خدمات به هزار و 200 فرد معتاد در استان، به کمک هفت مرکز دولتی برای بازگرداندن آنان به زندگی عادی، در محور درمان خبر داد  و افزود: همچنین با توجه به نگهداری یکصد فرد معتاد در مرکز احیاء در شیراز که از سوی پلیس دستگیر شده اند، دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر اساس ماده 16 آیین نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، در زمینه های جسمی، روانی و اعتیاد به صورت شبانه روزی به این افراد ارایه خدمت می کند تا زمینه های درمان و بازگشت آنان به زندگی فراهم شود. 
سرپرست دفتر اعتیاد دانشگاه ادامه داد: در همین راستا، نیروی انتظامی نیز با ایجاد امینت، سازمان بهزیستی با معرفی مددکار، سازمان فنی و حرفه ای در آموزش حرفه ای، شهرداری در زمینه احداث ساختمان جدید ماده 16 و جمع آوری و کمک به درمان معتادان کارتن خواب، سازمان ورزش و جوانان با ارایه آموزش و کمیته امداد خمینی (ره) با کمک های مالی، همدوش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارایه خدمت به این افراد هستند. 
او با اشاره به نظارت دانشگاه بر 160 کلینیک خصوصی فعال ترک اعتیاد در استان، این اقدام را نیز در محور فعالیت های درمانی برشمرد. 
دکتر افشاری اضافه کرد: در محور کاهش آسیب ها نیز  مراکز DIC فعال شده و با تامین برخی احتیاجات معتادان پرخطر مانند تامین سرنگ استریل، غذای گرم و ارایه خدمات روانشناختی می کوشند تا از بروز آسیب های بیشتر به این افراد پیشگیری کنند. 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان فارس هم با اشاره به این موفقیت، گفت: در نشستی با حضور دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور، استان فارس به عنوان دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر، معرفی شد. 
"محمدرضا ابراهیمی" با تقدیر از همکاری های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس، افزود: هر ساله در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه در کشور در زمینه مبارزه با اعتیاد پایش می شود که فعالیت هایی مانند درمان و حمایت های اجتماعی، مقابله با ورود و  عرضه مواد مخدر، تجلیل از خانواده های شهدا و جانبازان عرصه مبارزه با مواد مخدر و برگزاری همایش و کارگاه های آموزشی، بخشی از شاخص های ارزیابی فعالیت های انجام شده است. 
او یکی از مهم ترین سیاست های مبارزه با مواد مخدر را مربوط به حوزه درمان برشمرد و ادامه داد: در سال های اخیر، این امر در استان فارس پررنگ  تر شده و تعامل خوبی میان شورای هماهنگی و کمیته درمان برقرار است. 
مسوولیت سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس بر عهده مهندس "محمدعلی افشانی" استاندار و ریاست کمیته درمان این شورا، بر عهده دکتر " محمدهادی ایماینه" رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز است . 

خبر دوم
برگ زرینی دیگر در دانشگاه علوم پزشکی شیراز:
 کسب رتبه نخست دبيرخانه شوراي سلامت و امنيت غذايي استان فارس در بين دانشگاه هاي علوم پزشکی تيپ يک و كلان شهرهاي كشور در سال 94
دبيرخانه شوراي سلامت و امنيت غذايي استان فارس، در بين دانشگاه هاي علوم پزشکی تيپ يک و كلان شهرهاي كشور در سال 94، موفق به کسب رتبه نخست شد.
 قائم مقام ريیس دانشگاه در كارگروه تخصصي سلامت و امنيت غذايي استان، با اعلام این خبر، گفت: دبيرخانه شوراي سلامت و امنيت غذايي استان، توانست در رتبه بندي سال 94 در بين دانشگاه هاي تيپ يک و كلان شهرهاي كشور، رتبه نخست و در بين همه استان ها، موفق به كسب رتبه سوم شد.
دكتر "سيد سعيد موسوي"، افزود: کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذا، دو رسالت مهم در حوزه سلامت، بر عهده دارد.
او ارتقای همکاری های بین بخشی در راستای توسعه اقدامات سلامت محور سازمان ها و نهادهای دولتی، برای سلامت محور کردن محصولات و خدمات خود را از رسالت های مهم کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذا، عنوان کرد.
قائم مقام ريیس دانشگاه در كارگروه تخصصي سلامت و امنيت غذايي استان، افزود: جلب مشارکت های مردم در برنامه ها و پروژه های سلامت محور، از جمله برنامه خودمراقبتی و کنترل بیماری های غیرواگیر، از رسالت های مهم دیگر کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذا، است.
دکتر موسوی، ادامه داد: 75 درصد از مسایل حوزه سلامت، خارج از اختیارات و وظایف وزارت بهداشت و درمان، قابل پیگیری و حل و فصل است.
قائم مقام ريیس دانشگاه در كارگروه تخصصي سلامت و امنيت غذايي استان، اضافه کرد: امروزه اندیشمندان حوزه سلامت، اعتقاد دارند با مهار مولفه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به شیوه مثبت می توان علاوه بر ارتقای سطح سلامت آحاد جامعه، در خصوص عدالت در سلامت هم، به نتایج خوبی رسید.

خبر سوم
راه اندازي كلينيک ارجاع غيرفوري مادران باردار در شهرک گلستان شیراز
كلينيک ارجاع غيرفوري مادران باردار، در درمانگاه بوستان شهرک گلستان شیراز، راه اندازی شد.
كارشناس برنامه مادران باردار مرکز بهداشت شهدای گمنام، گفت: امکان دارد مادر باردار در طول بارداري به مشكلاتي دچار شود كه نياز به بستري نداشته باشد؛ اما لازم باشد پيگيري هاي مهم و سرپايي برای او انجام شود.
"آمنه مشغول الذكر"، افزود: با راه اندازي كلينيک ارجاع غيرفوري مادران باردار، نياز مادران در این زمینه برطرف شده و با برنامه ریزی های صورت گرفته، در كوتاه ترين زمان، خدمات لازم برای برای مادران واجد شرايط، ارایه می شود.
او ادامه داد: با توجه به قطب بندي انجام شده در معاونت بهداشتي دانشگاه، مركز بهداشت شهداي گمنام، آماده ارایه خدمت به مادران باردار با ارجاع غیرفوری، از دو شهرستان سپيدان و بيضاء هم، است.
كارشناس برنامه مادران باردار مرکز بهداشت شهدای گمنام تاکید کرد: برای پيشگيري از اتلاف وقت، مادران باردار واجد شرايط لازم است در خصوص زمان حضور، مكان و شرايط پذيرش، در دست داشتن دفترچه بيمه، فرم ارجاع، شرح حال و شرايط مادر، دقت بیشتری داشته باشند.
كلينيک ارجاع غير فوري مادران باردار، واقع در شهرک گلستان، بلوار علامه اميني، نبش خيابان صبا، درمانگاه بوستان، در روزهاي شنبه و سه شنبه ساعت هشت صبح، با حضور دكتر "الهام كوكبي" متخصص زنان و زايمان، آماده ارایه خدمات به اين نوع ارجاع مادران باردار، است. 
پایان خبر

خبرچهارم
در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت صورت گرفت: مراقبت بهداشتی از سالمندان ناتوان فراشبندی در منزل 

در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، سالمندان فراشبندی که از مراجعه به پایگاه های سلامت خانواده ناتوان هستند، از سوی مراقبان سلامت مرکز خدمات جامع سلامت این شهرستان، در منزل مراقبت می شوند.
 مراقب سلامت پایگاه سلامت خانواده شهری فراشبند، گفت: این مراقبت ها در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، با هدف شناسایی بیماری های واگیر و غیرواگیر و مراقبت از سالمندان در برنامه مراقبت سالمندی، از نظر BMI، فشارخون، مکمل ویتامین D3، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، دهان و دندان، صورت می گیرد.
"فاطمه میرزائیان"، به خانواده ها در خصوص مراقبت ها به شیوه زندگی سالم و تغذیه مناسب در دوران سالمندی، تاکید کرد و با اشاره به تنهایی، به عنوان  مسئله اصلی دوران سالمندی، افزود: خانواده ها نقش مهمی در این دوران برای سالمندان دارند و می توانند این مسئله را با دور هم بودن، رفع کنند.
مراقب سلامت پایگاه سلامت خانواده شهری فراشبند، ادامه داد:  سالمندان ناتوان در این مرکز، با پیگیری های تلفنی از سوی مراقبان سلامت، شناسایی می شوند.
میرزائیان، اضافه کرد: 320 سالمند زیرمجموعه این مرکز قرار دارند که از این تعداد، دوازده سالمند به علت کهولت سن، از مراجعه به پایگاه ها ناتوان هستند و از سوی مراقبان سلامت در منزل مراقبت می شوند.
پایان خبر

خبر پنجم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور در پدافند غیرعامل شد
دبیر ستاد پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی شیراز از برگزیده شدن دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان دانشگاه برتر کشور در پدافند غیرعامل خبر داد.
دکتر "محمدرضا عالی منش" با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بین تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در موضوع پدافند غیرعامل، موفق به کسب عنوان دانشگاه برتر کشور شد، افزود: مجموعه اقدامات صورت گرفته در ستاد پدافند غیرعامل و برنامه ریزی دقیق این ستاد در مواجهه با حوادث احتمالی و حمایت های داخلی در دانشگاه از این امر، به دلیل اهمیت آن در سلامت مردم، موجب شد تا بتوانیم به این موفقیت دست یابیم.
او با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: "تأكيد مي كنم كه بايد تدابير كارساز در باب پدافند غيرعامل را عملي كنيد."، گفت: در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری و نظر به تاکیدات ایشان مبنی بر اهمیت پدافند غیرعامل در برابر انواع تهدیدات و محورهای نفوذ دشمن و استفاده از توانمندی ها و ظرفیت دستگاه ها و نهادهای اجرایی کشور، دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با عزمی مصمم در این راستا گام برداشته و کوشیده تا به سهم خود با برنامه ریزی دقیق و مدون خود، به این فرامین عمل کند.
دکتر عالی منش با اشاره به نامگذاری دوم تا هشتم آبان به نام هفته پدافند غیرعامل، پدافند غیرعامل را مجموعه ای از اقدامات غیرمسلحانه معرفی کرد که موجب افزایش بازدارندگی و کاهش  آسیب پذیری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدهای دشمن می شود.
دبیر ستاد پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه این دانشگاه در طول یک سال گذشته، فعالیت های بسیاری را در این زمینه داشته است، گفت: بررسی ایمنی بیمارستان های دانشگاهی و غیر دانشگاهی در سه بعد ایمنی سازه ای، ایمنی غیر سازه ای و عملکرد، در برابر پدیده های طبیعی و حوادث انسان ساخت، ارزیابی مخاطره ها در بیمارستان های زیرمجموعه و بازنگری و طراحی مجدد سامانه فرماندهی حادثه دانشگاه، برگزاری کلاس های آموزشی متعدد برای کارکنان در زمینه مراقبت، درمان و پیشگیری از ورود این ویروس به جامعه، از جمله اقدامات دانشگاه در این زمینه بوده است.
او هماهنگی و برنامه ریزی امور مربوط به سلامت زائران در مراسم اربعین سال گذشته را از جمله تلاش های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این راستا برشمرد و اضافه کرد: برای برگزاری هر چه بهتر این برنامه، تیمی 16 نفره شامل پزشکان متخصص و پرستار و نیروی اتاق عمل به بیمارستان مهران و سه آمبولانس و 9 تکنسین اورژانس به اهواز اعزام شدند؛ از طرفی ضمن تشکیل و آماده باش تیم واکنش سریع اورژانس هوایی، دو تیم بهداشتی چزابه  به اعزام شدند. 
دکتر عالی منش ادامه داد: ایجاد دو کمپ سلامت در مرز ورودی استان نیز در همین راستا تشکیل شد که زائران از نظر ابتلا به آنفلونزا، غربالگری شدند و اطلاعات آموزشی لازم به افراد ارایه شد؛ روند ابتلابه بیماری های تنفسی به ویژه آنفلوانزا علاوه بر فارس، در بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد نیز به صورت مرتب پایش می شد. 
دبیر ستاد پدافند غیرعامل دانشگاه از تشکیل 9 نشست کارگروه بهداشت، سلامت و بیولوژیک به مسوولیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 94 خبر داد که 61 مصوبه به همراه داشته است و افزود: امید است با تداوم برنامه های این کارگروه در سال جاری نیز بتوانیم در عمل به موضوع پدافند غیرعامل، سهیم باشیم.
او ادامه داد: همچنین در سال جاری، بررسی میزان خطرپذیری سایر مراکز درمانی غیربیمارستانی، ارزیابی ظرفیت درمانی موجود، برگزاری مانورهای سنجش و ارتقای آمادگی و برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی، انجام می شود.
در این رتبه بندی، دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، قزوین و کرمان به عنوان دانشگاه های برتر کشور در پدافند غیرعامل معرفی شدند و در همایش ملی پدافند زیستی، لوح سپاسی به همین مناسبت از سوی سرتیپ پاسدار دکتر "غلامرضا جلالی"، رییس سازمان پدافند غیرعامل و فرمانده قرارگاه پدافند زیستی کشور، به دکتر ایمانیه، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اهدا شد.

خبر ششم
نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد: خدمات قابل توجهی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و افراد نیکوکار حوزه سلامت، در عرصه سلامت زرقان انجام شده است
نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، در بازدید از مرکز جامع سلامت زرقان، خدمات دانشگاهو نیک اندیشان را در عرصه سلامت زرقان مورد تقدیر قرار داد.
آیت‌الله "سید شرف‌الدین ملک حسینی"، نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج، از مرکز خدمات جامع سلامت ضیغمی زرقان بازدید و تلاش های نیکوکارانه "محمدرضا ضیغمی" نیک اندیش برتر سال های 93 ،94 و 95، را مورد تقدیر قرار داد.
آیت‌الله ملک حسینی، از قسمت های مختلف مرکز جامع سلامت، شامل دندانپزشکی، آزمایشگاه، اتاق پزشک و مراقبان سلامت و کلینیک تخصصی و بخش های قلب، گوش حلق و بینی و چشم پزشکی، بازدید کرد.
امام جمعه یاسوج، با ابراز رضایتمندی از روند ارتقای سلامت در شهر زرقان، گفت: در سال های اخیر خدمات قابل توجهی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و افراد نیکوکار حوزه سلامت، در حوزه بهداشت و درمان زرقان انجام شده است.
نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، ارایه خدمات تخصصی در کلینیک ویژه این مرکز و آزمایشگاه مجهز آن و اجرای طرح پزشک خانواده شهری، که کاهش قابل توجه هزینه درمان را به همراه داشته است، موجب رضایتمندی مردم دانست.
در این بازدید، از سوی دکتر "امینه دادور" رییس شبکه بهداشت و درمان زرقان، فعالیت های انجام شده در اجرای طرح تحول نظام سلامت زرقان را معرفی کرد.
این بازدید با حضور "گودرز کریمی" رییس کمیسیون کسب و کار مجمع تشخیص مصلحت نظام، بخشدار، روسای فرودگاه، شورای اسلامی شهر و شبکه بهداشت و درمان زرقان، برگزار شد.
پایان خبر

نظرات بینندگان