کد خبر: ۹۹۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵

فارس در مبارزه با اعتیاد در کشور دوم شد

شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس که مسؤولیت کمیته درمان آن را دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر عهده دارد، در رده دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر جای گرفت.

به گزارش شیرازه، سرپرست دفتر اعتیاد این دانشگاه از جای گرفتن شورای مبارزه با مواد مخدر این استان در دومین رده در سطح کشور خبر داد و اظهار داشت: این شورا برنامه‌های گسترده‌ای را برای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد انجام داده و در دست اجرا دارد که دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌عنوان کمیته درمان این شورا، در این زمینه تمام تلاش خود را به کار بسته است.

رامین افشاری با بیان اینکه این شورا زیر نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به ریاست رئیس‌جمهور و دبیری وزیر کشور فعالیت دارد، افزود: برنامه‌ها و سیاست‌های کلان از سوی ستاد کشوری به شوراهای استانی ابلاغ و تمام فعالیت‌های مرتبط با اعتیاد هماهنگ می‌شود که بر اساس پایش فعالیت‌های سال گذشته، فارس حائز رتبه دوم بین شوراهای استانی شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های این شورا در سه محور پیشگیری، درمان و کاهش آسیب پیگیری می‌شود، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با آموزش بهورزان و کارشناسان حاضر در واحدهای بهداشت روان مراکز بهداشتی درمانی و مراکز خدمات جامع سلامت و برگزاری دیگر برنامه‌های آموزشی، در عرصه پیشگیری از ابتلا به اعتیاد گام برداشته است.

افشاری از ارائه خدمات به یک‌هزار و 200 معتاد در این استان، به کمک هفت مرکز دولتی برای بازگرداندن آنان به زندگی عادی، در محور درمان خبر داد و افزود: همچنین با توجه به نگهداری 100 معتاد در مرکز احیا در شیراز که از سوی پلیس دستگیر شده‌اند، دانشگاه علوم پزشکی این شهر بر اساس ماده 16 آیین‌نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، در زمینه‌های جسمی، روانی و اعتیاد به‌صورت شبانه‌روزی به این افراد ارائه خدمت می‌کند تا زمینه‌های درمان و بازگشت آنان به زندگی فراهم شود.

سرپرست دفتر اعتیاد این دانشگاه ادامه داد: در همین راستا، نیروی انتظامی نیز با ایجاد امینت، سازمان بهزیستی با معرفی مددکار، سازمان فنی و حرفه‌ای در آموزش حرفه‌ای، شهرداری در زمینه احداث ساختمان جدید ماده 16 و جمع‌آوری و کمک به درمان معتادان کارتن‌خواب، سازمان ورزش و جوانان با ارائه آموزش و کمیته امداد با کمک‌های مالی، همدوش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارائه خدمت به این افراد هستند.

وی با اشاره به نظارت دانشگاه بر 160 کلینیک خصوصی فعال ترک اعتیاد در این استان، این اقدام را نیز در محور فعالیت‌های درمانی برشمرد.

افشاری اضافه کرد: در محور کاهش آسیب‌ها نیز مراکز DIC فعال‌شده و با تأمین برخی احتیاجات معتادان پرخطر مانند تأمین سرنگ استریل، غذای گرم و ارائه خدمات روان‌شناختی می‌کوشند تا از بروز آسیب‌های بیشتر به این افراد پیشگیری کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان فارس نیز با اشاره به این موفقیت، گفت: در نشستی با حضور دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور، فارس به‌عنوان دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر، معرفی شد.

محمدرضا ابراهیمی با تقدیر از همکاری‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس، افزود: هرساله در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه در کشور در زمینه مبارزه با اعتیاد پایش می‌شود که فعالیت‌هایی مانند درمان و حمایت‌های اجتماعی، مقابله با ورود و عرضه مواد مخدر، تجلیل از خانواده‌های شهدا و جانبازان عرصه مبارزه با مواد مخدر و برگزاری همایش و کارگاه‌های آموزشی، بخشی از شاخص‌های ارزیابی فعالیت‌های انجام‌ شده است.

وی یکی از مهم‌ترین سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر را مربوط به حوزه درمان برشمرد و ادامه داد: در سال‌های اخیر، این امر در استان فارس پررنگ‌تر شده و تعامل خوبی میان شورای هماهنگی و کمیته درمان برقرار است.

به گزارش فارس، مسؤولیت سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس بر عهده استاندار و ریاست کمیته درمان این شورا، بر عهده رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

نظرات بینندگان