کد خبر: ۹۹۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵

نگاهی اجمالی به جنایات آمریکا در ایران و جهان

با وقوع انقلاب اسلامی، آمریکا سلطه خود در ايران را از دست داد و براي بازگرداندن احاطه خود در این کشور دست به هر اقدامي زد. حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري (مد ظله العالی) بارها از دشمني آمريكا با ايران، جنايتهاي اين شيطان بزرگ گفته اند ولي در اين اواخر، برخي با بزك كردن آمريكا سعي دارند تا ملت ايران اسلامي را به اعتماد به آمريكا تشويق كنند.
 به گزارش شیرازه، سقوط شاه از نظر استرات‍ژيك نتايج مصيبت باري براي آمريكا به بار آورد و از نظر سياسي براي خود كارتر فاجعه آميز بود؛‌لذا آمريكا بزرگترين بازنده شد كه با وقوع انقلاب، سلطه خود را در ايران از دست داد و براي بازگرداندن احاطه خود در ايران دست به هر اقدامي زد. حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري (مد ظله العالی) بارها از دشمني آمريكا با ايران، جنايتهاي اين شيطان بزرگ گفته اند ولي در اين اواخر، برخي با بزك كردن آمريكا سعي دارند تا ملت ايران اسلامي را به اعتماد به آمريكا تشويق كنند. در ادامه براي مشخص شدن چهره خبيث آمريكا،‌ برخي از جنايات شوم اين شيطان بزرگ در ايران را قبل و بعد از انقلاب مورد استفاده قرار می دهیم.

جنايت آمريكا پيش از انقلاب

۱-انقلاب روزوِلت: كودتاي ۲۸ مرداد

اكثر ما نام كودتاي ۲۸ مرداد را شنيده ایم. پس از قيام ۳۰تير ۱۳۳۱ كه مصدق دوباره نخست وزير شد، شاه درصدد برآمد كه او را بركنار كند. طرح انجام كودتا از ابتداي روي كار آمدن دولت مصدق و نهضت ملي شدن نفت وجود داشت، اما انسجام نيروهاي طرفدار ملي شدن نفت و عوامل ديگر موجب به تأخير افتادن اين امر شد. انگليس و آمريكا عاملان اصلي كودتا بودند. انگليس از طريق جاسوسي و ايجاد تفرقه و آمريكا از طريق سيا اين كودتا را مديريت و رهبري مي كردند. گروه هاي داخلي و خارجي براي اين انجام كودتا فعاليت مي كردند. عمليات هاي اين گروه زمينه ساز اهدافي بود كه در نهايت محمدرضا پهلوي با حمايت دولت هاي آمريكا و انگليس فرمان  عزل مصدق نخست وزير را صادر و در شب ۲۵ مرداد سال ۱۳۳۲ به وسيله سرهنگ نعمت الله نصيري(فرمانده گارد جاويدان) به وي ابلاغ نمود، ولي قبل از هر اقدام ديگري نصيري توسط سرهنگ ممتاز(رئيس لاكنتري كي) بازداشت و كودتا خنثي گرديد. محمدرضا پهلوي پس از اين واقعه به همراه چند نفر به ايتاليا گريخت. مجدداً در روز ۲۸ مرداد سال ۱۱۳۲ كودتاچيان از سردرگمي،‌انفعال و بي برنامگي دولت(عليرغم اطلاع قبلي از وقوع كودتا از جمله نامه مورخه ۲۷ مرداد ۱۳۳۲ آيت الله كاشاني كه با پاسخ سرد و منفي مصدق مواجه گرديد) استفاده كرده و نظاميان با كمك اراذل، اوباش،‌چاقوكشان و فواحش تهران به خيابانها ريختند و در عصر همان روز كار دولت مصدق را خاتمه دادند و نخست وزير به همراه چند تن از وزراي كابينه،‌ خود را تسليم نمودند و سرلشكر فضل الله زاهدي با فرمان شاه كه از قبل صادر شده بود به نخست وزيري كودتا منصوب  گرديد و محمدرضا پهلوي نيز بعد از سه روز به ايران بازگشت و بر مصدر قدرت نشست. در واقع آمريكا با اين كودتا موجب سرنگوني دكتر مصدق شد و شاه را دوباره بر تخت نشاند. همچنين آمريكا با كمك هاي بعدي اش به شاه امكان بخشيد بر سرير قدرت باقي بماند.

۲-تأسيس ساواك:
پس از كودتاي ۲۸ مرداد، در سال ۱۳۳۵ ش. مستشاران آمريكايي، سازمان اطلاعات و امنيت كشور(ساواك) را به وجود آوردند كه زير نظر آنها فعاليت مي كرد. در شكل گيري ساواك آمريكا و اسرائيل نقش عمده اي داشتند. با تأسيس ساواك نفوذ آمريكايي ها در ايران بيشتر شد تا جايي كه آنها در قضيه جنگ ويتنام بدون اجازه از شاه، هر وقت احتياج پيدا مي كردند، با صلاحديد خود، از پايگاه ها و امكانات ايران(حتي از هواپيماها و يدكي هاي كشور) استفاده مي كردند.
آمريكا با استفاده از ساواك اقدامات هولناكي بر عليه انقلاب و انقلابيون انجام مي داد. به عقيده خيلي ها اگر ساواك نبود، انقلاب بسيار زودتر پيروز مي شد. بررسي اقدامات وحشيانه ساواك مي تواند از چهره خبيث آمريكا و دست نشانده او(شاه) پرده بردارد.
اسناد به دست آمده از ساواك و همچنين گفته هاي زندانيان نجات يافته از زندان هاي ساواك ( و كميته مشترك ضد خرابكاري) بيان از شكنجه هاي وحشتناك و غيرانساني بر عليه انقلاب دارد. شكنجه هايي نظير كشيدن ناخن، دستگاه آپولو، سوزاندن بدن، شوك الكتريكي، تخت خواب فلزي و دهها شكنجه ديگر باعث آسيب هاي شديد و يا مرگ انقلابيون مي شد. ساواك بعد از كشتن زندانیان جنازه آنها را مفقود مي كرد تا مردم بيشتر تحريك نشوند. چه بسيار مجاهداني كه در اين راه به دست اين راه به دست اين مزدوران آمريكايي شهيد شدند و جنازه شان  هم برنگشت. روحشان شاد و يادشان گرامي باد.

جنايات آمريكا بعد از انقلاب

۱-تجاوز نظامي به طبس

نگاهی اجمالی به جنایات آمریکا در ایران و جهان(1)پس از پيروزي انقلاب اسلامي و فتح لانه جاسوسي توسط دانشجويان پيرو خط امام، آمريكا تصميم گرفت مستقيماً‌ با اعزام نيروي نظامي و اجراي عمليات تمام عيار نظامي توسط گروهي موسوم به «نيروي دلتا» و همكاري خائنين و عناصر خود فروخته داخلي كار نظام اسلامي را يكسره كند. در ۵ ارديبهشت ۱۳۵۹ هواپيما و هلي كوپترهاي آمريكايي وارد خاك ايران شدند که در صحراي طبس بر اثر طوفان شن و با امداد الهي اين عمليات شكست خورد.
۲-تحريك ر‍ژيم بعث عراق براي تجاوز به خاك ايران بعد از شكست در طبس(در خردادماه ۱۳۵۹)
ملاقات نماينده آمريكا(دونالد رامسفلد) با صدام در خاك اردن در سال ۱۳۵۹ براي پشتيباني همه جانبه از عراق در جنگ با ايران بود. امام خميني(ره) نیز در این ارتباط می فرمایند: برای ايستادگان در مقابل آمريكا و ساير ابرقدرتها دعا كنيد و بدانيد كه ما با عراق جنگي نداريم و مردم عراق پشتيبان انقلاب اسلامي ما هستند. ما با آمريكا در ستيزيم و امروز دست آمريكا از آستين دولت عراق بيرون آمده است.(صحيفه نور، ج۱۳، ص۸۴)
۳-حمايت و پشتيباني مستمر از ارتش متجاوز بعث عراق
*دادن اطلاعات جاسوسي از ايران هر هفته سه بار به استخبارات عراق.
«امام خامنه اي۲۹/۸/۹۲؛آمريكايي ها اطلاعات هم مي دادند؛ رئيس استخبارات آن روز صدام بعدها مصاحبه كرد و گفت هفته اي سه مرتبه من مي رفتم به سفارت آمريكا در بغداد و آنها يك پاكت در بست هاي به من مي دادند كه همهي اطلاعات ماهواره اي مربوط به نقل و انتقالات نيروهاي مسلح ايران در آن بود و ما مي دانستيم كجا هستند يك چنين كمك هايي مي كردند».
*تأمين آذوقه عراق در دوران جنگ تجاوزكارانه بعثي.
*وادار كردن نوكوران منطقه اي خود به پرداخت ۵۶ ميليارد دلار به رژيم بعث عراق براي اداره جنگ.
*وادار كردن كل كشورهاي عضو ناتو براي پشتيباني از رژيم بعث در جنگ با ايران.

۴- درگیری مستقیم نظامی با ایران در حمایت از رژیم بعث عراق
* انهدام سكوهاي نفتي ايران در خليج فارس: در ۲۹ فروردين ۱۳۶۷ نيروهاي نظامي آمريكا با چند گروه سطحي شناور نبرد مستقيم با ايران را آغاز كردند و ابتداي كار هجوم به دو سكوي نفتي ايران بود. عمليات با هماهنگي نيروي هوايي آمريكا از ناو هواپيمابر«يواس اس انترپرايز» آمريكا و دو گروه شناور سطحي آغاز شد. گروه اول به همراه دو ناوشكن و يك كشتي تداركاتي آبي-خاكي،‌به سكوي نفتي سلمان هجوم بردند. گروه ديگر هم كه يك ناو موشك انداز و دو ناوچه بود به سكوي نفتي سيري حمله و اين سكو را منهدم كردند.
* حمله جنگنده هاي آمريكايي به جنگنده ايراني: در خرداد سال ۱۳۶۳(۱۹۸۴) دو فروند جنگنده آمريكايي F۱۵ در دفاع از رژيم بعث طي درگيري هوايي يك فروند جنگنده F-۴E ايران را مورد حمله قرار داده و منهدم مي كنند.
* انهدام سه ناو نيروي دريايي ارتش ج.ا.ا: در تاريخ ۳۰ شهريور ماه سال ۶۶ در پي حمله ناگهاني و بدون اخطار بالگردهاي آمريكايي به يك كشتي تداركاتي با نام ايران اجر كه در آبهاي بين المللي از بندرعباس به سمت بوشهر در حركت بود(به بهانه مين گذاري) ۴ خدمه كشتي به شهادت رسيدند و ۴ تن مجروح و به همراه ۱۰ خدمه ديگر كشتي توسط آمريكايي ها به اسارت گرفته شدند و در نهايت اين كشتي توسط آمريكايي ها منهدم و غرق شد.
در ۲۹ فروردين ۱۳۶۷ در پي حمله ناوهاي آمريكايي به سكوهاي نفتي سلمان و سيري در نبردي نابرابر با ناوهاي جنگي هواپيماي جنگنده و هلي كوپترهاي آمريكايي با ناوچه جوشن ارتش جمهوري اسلامي ايران درگير شدند كه پس از شهادت ۱۱ تن از غيورمردان نيروي دريايي ارتش ناوچه جوشن غرق شد.
ناو سهند براي پشتيباني و مبارزه با نيروهاي متجاوز آمريكايي از بندرعباس حركت كرده بود،‌به كشمكش با چند واحد سطحي نيروهاي دريايي آمريكا رفت و طي نبردي جانانه با هواپيماهاي انترودر و ناوهاي جنگي آمريكايي و شهادت ۴۵ نفر از خدمه غيور آن غرق شد. در اين نبرد يك فروند هلي كوپتر ارتش آمريكا سقوط كرد و به ناوهاي حاضر آسيب هاي متعددي وارد شد.

۵- اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا علیه ايران

نگاهی اجمالی به جنایات آمریکا در ایران و جهان(1)*در ۱۲ تير سال ۶۷ ناو جنگي آمريكايي وينسنس با موشك به هواپيماي مسافربري ايران حمله كرد و باعث قتل ۲۹۸ انسان هاي بي گناه شد. ۶۶ نفر از قربانيان اين جنايت كودك بودند.
پس از اتمام مأموريت به تمامي كاركنان اين ناو مدال مبارزه دريافت كردند و در سال ۱۹۹۰ رئيس جمهور آمريكا (جرج واكر بوش) به فرمانده اين ناو به دليل رفتار بسيار شايسته و انجام خدمات برجسته مدال لژون لياقت داد.
* دادن محموله سلاح هاي شيميايي به رژيم بعث عراق: امام خامنه اي در این زمینه می فرمایند:
همين دولت آمريكا و رژيم ايالات متحده، در حملات جنايات كارانه اي كه صدام به ايران مي كرد و سلاح شيميايي به كار ميبرد، نه فقط كوچك ترين مخالفتي با آن نكردند؛ بلكه پانصد تن ماده ي شيميايي مرگ آور و خطرناك قابل تبديل به گاز خردل را- كه هنوز بسياري از جوانهاي عزيز آن روز ما مبتلا (به عوارض آن) هستند و سالها است دارند بيماري مي كشند- صدام ازآمريكا وارد كرد؛ كمك كردند؛ البته از جاهاي ديگر هم خريده بود؛ اما پانصد تن ماده ي شيميايي مرگ آور قابل تبديل به گاز خردل را صدام از آمريكا تهيه كرد و به كار برد؛ بعد كه مي خواستند عليه او در شوراي امنيت قطعنامه صادر كنند، آمريكا مانع شد. ۲۹/۸/۹۲
رژيم بعث عراق از همان ابتداي جنگ به صورت محدود از سلاح هاي شيميايي عليه ايران استفاده مي كرد؛ اما استفاده گسترده سلاح هاي شيميايي توسط رژيم بعث از زمان پيروزي هاي بزرگ رزمندگان اسلام انجام شد. در عمليات پيروزمندانه اي مثل والفجر ۲، والفجر۴، والفجر۸،‌خيبر و بدر و شهرهاي پاوه، سردشت پيرانشهر، بانه، مروان،‌نودشه، جزايز مجنون و ... بمباران گسترده شيميايي انجام داده است. در مجموع رژيم بعث عراق ۳۷۸ مورد حمله شيميايي انجام داده که باعث شهادت و مجروح شدن هزاران نفر از ایرانیان شد.
ادامه دارد ...

منبع: پایگاه بصیرت/ رضا فدایی
نظرات بینندگان