کد خبر: ۹۹۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵

واکنش مناسب به فرافکنی روحانی درباره اختلاس چیست؟/ سوال از رییس جمهور کلید می‌خورد؟

در مجلس دهم همچنان اکثریت با اصولگرایان است و آنها "عدد کافی" برای تصویب طرح سوال از رییس جمهور را دارند. اگر چنین شود، نفس پاسخگویی روحانی در مجلس می تواند به شفاف سازی درباره اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان کمک کند.
 به گزارش شیرازه، پیشتر، یکی از دلایل استعفای اجابری فانی، باز نشدن جزییات اختلاس در این صندوق گمانی شده بود؛ موضوعی که در هیاهوی جلسه رای اعتماد طوری پیش رفت که کاملا مطلوب روحانی و دولتش بود.

واکنش مناسب به فرافکنی روحانی درباره اختلاس چیست؟/ سوال از رییس جمهور کلید می‌خورد؟

حسن روحانی در تنها اشاره ای که در جلسه مذکور به موضوع اختلاس در این صندوق کرد، اساس ماجرا را رد و اختلاس مذکور را "بدهی معوقه" خواند. روحانی گفت: "برای بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است. اینکه دستگاهی وامی داده و آن فرد در پرداخت وام معوقه داشته و بدهی شده است، برخی رسانه‌ها آن را فساد و اختلاس تلقی می‌کنند؛ اگر فسادی است با آن مبارزه کنیم، نه اینکه آن را بزرگ کنیم. بعضی‌ها در جامعه فساد را عادی‌سازی می‌کنند. کار بد را نباید شیوع داد."

به این ترتیب به نظر می رسد دو راه حل برای طرح موضوع اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان در پارلمان باقی مانده؛ اولی طرح تحقیق و تفحص و دومی که جدی تر و اساسی تر است، طرح سوال از رییس جمهور.

راه حل دوم اگرچه دشوارتر اما کاملا جدی تر و اثربخش تر است؛ چراکه نوع کنار رفتن فانی از وزارت آموزش و پرورش و عدم پاسخگویی او درباره این اختلاس، در واقع اکنون خود روحانی را در معرض این پرسش قرار داده که چرا صورت مسئله را به کلی پاک کرده است؟

در مجلس دهم همچنان اکثریت با اصولگرایان است و آنها "عدد کافی" برای تصویب طرح سوال از رییس جمهور را دارند اما به نظر می رسد با توجه به نزدیکی به انتخابات اصلاح طلبان مجلس با این طرح مخالفت کنند.

با این حال، اگر اصولگرایان مجلس عزم خود را برای سوال از رییس جمهور در این باره جزم کنند، چه بسا نتیجه بخش بوده و روحانی وادار به پاسخگویی در خصوص اختلاس مذکور شود. حتی اگر فضای مجلس به سمت حمایت از روحانی هم پیش برود، نفس پاسخگویی روحانی در مجلس می تواند به شفاف سازی در این زمینه کمک کند.

این موضوع را پیش از این جواد کریمی قدوسی هم مطرح کرده و گفته بود: دولت باید در مورد فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان پاسخگو باشد و از رئیس جمهور باید در این باره سؤال کرد.


منبع: صراط
نظرات بینندگان