کد خبر: ۹۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۵

2 لوله نفت و گاز صدرا را تهدید می کنند

شهر جدید صدرا در شمال غربی شیراز با هدف اسکان سرریز جمعیت این کلانشهرایجاد شد که هنوز پس از ربع قرن مشکلاتی دارد که عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید صدرا معتقد است وجود 2 خط لوله اصلی گاز و نفت خام به موازات شهر صدرا یک هشدار برای این شهرجدید است.
به گزارش شیرازه، دکتر خلیل حاجی پور عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید صدرا گفت: این 2خط موازی را همچنین با عبارت خطر بالقوه برای شهر جدید صدرا توصیف می کند.
وی درباره 2 خط موازی نفت خام و گاز که این شهر جدید را در برگرفته اند می گوید: قبل از مکان یابی شهر صدرا 2 خط لوله گاز و نفت خام در این مکان وجود داشته است یعنی این 2 خط لوله از جاده بیضا در غرب و شمال شهر صدرا تا دشت باجگاه در شرق این شهر جدید عبورمی کرده و امتداد داشته و دارد.
خط لوله گاز را سراسری یا اصطلاحا کشوری می نامند که یک انشعاب از آن به شیراز می رسد و خط لوله نفت خام مربوط به منطقه نفت خیز گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد است که از این استان واقع در همسایگی شمال غرب فارس به پالایشگاه شیراز کشیده شده است پالایشگاهی که در شمال این کلانشهر و منشعب از جاده شیراز به اصفهان است.
صدرا در زمره شهرهای جدید با سابقه 25 سال است که در 15 کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده و اواخر دهه 60 مطالعات مکان یابی آن صورت گرفته و در سال های آغازین دهه 70 عملیات اجرایی و جمعیت پذیری این شهرجدید به تدریج آغاز شد که به تعبیر عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید صدرا ، الگوی توسعه کالبدی آن یک شهر خطی با کشیدگی شرقی غربی است.
از سال های گذشته که این خطوط لوله کشیده شده ،حریم های ایمن را برای آن ها مشخص کرده اند اما حاجی پور معتقد است این خطوط لوله در صورت عدم توجه به ضوابط ایمنی یک تهدید بالقوه برای شهر صدرا محسوب می شود.
برای خط لوله نفت حریم عملیاتی 14 متر و همچنین حریم ایمنی 50 متر از طرفین در نظر گرفته شده است که این حریم باید حتما رعایت و با دقت کنترل شود و هر گونه ساخت و ساز و عملیات راهسازی و حفاری و نظایر آن در این محدوده باید با استعلام از شرکت مدیریت خط انتقال نفت انجام شود.
عضو هیات مدیره شرکت عمران صدرا این را نیز گفت که بیمارستان پیوند اعضا که هم اینک در شهر جدید صدرا در مراحل اتمام ساخت است، در حریم این 2 خط لوله نیست اما در فاصله کمی بعد از حریم مشخص شده ساخته شده است و می توان گفت مکان یابی این بیمارستان منطقی نبوده است.
از دیدگاه حاجی پور درحال حاضر ساخت و سازی در حریم های این 2 خط لوله انجام نشده است اما برخی از پروژه های مسکن مهر با فاصله بسیار کم در خارج از محدوده های مشخص شده ساخته شده است که این موارد هشداردهنده است.
عضو هیات مدیره شرکت عمران صدرا درمصاحبه با ایرنا ادامه داد: خط لوله گاز در بسیاری از شهرهای ما عبور کرده و عامل جدی برای تهدید نیست زیرا قابل کنترل و مهار است اما خط لوله نفت حساسیت بیشتری دارد.
دلیل این حساسیت چیست؟ پاسخ حاجی پور این است: خط لوله نفت حاوی نفت خام و سنگین است در صورت بروز اتفاق یا حادثه صدمات جبران ناپذیری به ویژه مشکلات جدی زیست محیطی خواهد داشت و به دلیل این حساسیت ها و در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به پدافند غیرعامل و همچنین با هدف پیشگیری و مدیریت بحران، حساسیت خط لوله نفت بیشتر از گاز است.
در حال حاضر و بر اساس طرح سرشماری سال 94 شرکت عمران، 75 هزار نفر در شهر صدرا ساکن هستند که باتوجه به شتاب شهرنشینی و اتمام 23 هزار واحد مسکن مهر این شهر امکان افزوده شدن جمعیت این شهر هست که عضو هیات مدیره شرکت عمران صدرا ، آنچه را عدم توجه به تهدیدهای بالقوه ناشی از وجود 2 خط لوله نفت خام و گاز در محدوده شهر صدرا می نامد یک چالش جدی پیش روی مدیریت این شهر ارزیابی می کند.
در زمان کنونی که نمی توان شهر و خطوط نفت و گاز را جا به جا کرد، پس راه حل چیست؟ در این مورد حاجی پور گفت: با شرایطی روبرو هستیم که همه باید تلاش کنند وجود این 2 خط لوله خسارت و شرایط ناگواری پیش نیاورد و برای تامین ایمنی و امنیت شهر صدرا با وجود عبور این 2 خط لوله ، نیازمند اهتمام ویژه دستگاه ها و مسئولان استانی هستیم.
گلایه و پیشنهاد او این است: نبود مدیریت واحد شهری و یکپارچه و انجام عملیات متعددکندن زمین و راهسازی،یکی از معضلات موجود در شهر صدرا مرتبط با این 2 خط لوله است که کارها را سخت کرده است که دستگاه های اجرایی باید تعامل بیشتری باهم داشته باشند و نسبت به اجرای فعالیت های خود، وجود این 2 خط لوله را در نظر داشته باشند و با تبعیت از ضوابط و دستورالعمل های شرکت گاز و نفت فعالیت کنند.
حاجی پور بیان کرد: امنیت و ایمنی شهروندان یک موضوع فرابخشی است که حساسیت دستگاه های استان را نسبت به وجود این 2 خط لوله بیشتر می کند، شرکت عمران صدرا نقش حاکمیتی دارد و تاکنون تعامل مناسبی با شرکت های نفت و گاز داشته و قبل از انجام هرگونه اقدام، استعلام های لازم را می گیرد و لحاظ می کند.
عضو هیات مدیره شرکت عمران صدرا افزود: مکاتباتی برای ایمن سازی خط لوله نفت خام موجود در شهرصدرا انجام شده و مقدمات انتخاب پیمانکار برای انجام کارهای ایمن سازی از جمله حفاظت از پوشش لوله ها و بردن لوله ها به سطح عمیق تر زمین توسط شرکت نفت در حال انجام است و امیدواریم همکاران ما در مدیریت خط انتقال در این زمینه شتاب کنند.

منبع: تابناک

نظرات بینندگان