کد خبر: ۹۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۱۵ آبان ۱۳۹۵
توسط رئیس شورای اسلامی شهر زرقان صورت گرفت؛

بررسی توسعه پالایشگاه شيراز

توسط شورای اسلامی شهر زرقان توسعه پالایشگاه شیراز و خواسته های مردم و مسئولین محلی منطقه زرقان مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی توسعه پالایشگاه شيراز

به گزارش شیرازه به نقل از زرقونيا، محمود صانعی، رییس شورای اسلامی شهر زرقان، در یادداشتی به بررسی توسعه پالایشگاه شيراز پرداخته‌ است.

براساس اين گزارش متن این یادداشت به شرح زیر است:

در خبرها مطلع شدیم عضو محترم شورای شهر شیراز (جناب آقای هاجری) از تلاش مجمع نمایندگان در راضی ساختن سازمان محیط زیست برای احداث فاز دوم پالایشگاه شیراز ابراز قدردانی نموده بود. در کمال احترام به جناب آقای هاجری نماینده خدوم و پرتلاش شورای شهر شیراز، جای بسی شگفتی است که ایشان که دائماً فریاد عدالت طلبی سر می دهند به راحتی چشمان خود را بر حقوق نادیده گرفته شده مردم زرقان بسته و اینگونه از این موضوع ابراز خرسندی می نمایند. ای کاش ایشان به جای این ابراز شادی زود به هنگام حتی برای یک بار هم که شده نظر یکی از اعضای شورای شهر زرقان را در این خصوص جویا می شد تا به فراست دریابد بایستی حریم مسئولیتها را حفظ نمود و به جای دیگران تصمیم نگرفت.

پالایشگاه زرقان در چند فرسنگی شهر زرقان و در حریم قانونی این شهر قرار دارد و با وجود فاصله بیست کیلومتری تا شیراز، این حق قانونی و شرعی مردم شهر زرقان است که در این خصوص بصورت جدی اظهار نظر نموده و در تصمیم گیری ها مشارکت نمایند.


خواسته های مردم و مسئولین محلی منطقه زرقان
ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که اعضای شورای شهر زرقان به هیچ عنوان با توسعه پایدار صنایع مخالفتی نداشته و ندارند، لیکن استقرار قریب به ۲۴% از صنایع استان در این منطقه ظرفیت احداث صنایع جدید آلاینده را به حالت فراتر از اشباع رسانده است. اعتقاد راسخ داریم منافع ملی و محلی منافاتی با هم نداشته و در حقیقت لازم و ملزوم یکدیگرند. شورای شهر زرقان به نمایندگی مردم در خصوص "احداث فاز دوم پالایشگاه” و در ادبیات جدید مسئولین "پروژه بهسازی پالایشگاه” ملاحظات جدی و به حقی داشته و بر احقاق حقوق مردم منطقه پایفشاری می كنند.


اولین خواسته و در حقیقت نخستین شرط لازم (و نه کافی)، ارائه گواهی ارزیابی مثبت زیست محیطی ازسوی سازمان محیط زیست است. وجود صنایع آلاینده پیرامون شهر نگرانی مردم و مسئولین شهر را در افزودن صنایع آلاینده جدید دوچندان نموده و انتظار به حق مردم و مسئولین از سازمان محترم محیط زیست، بررسی واقع بینانه و به دور از فشارهای خارجی است. پیش از این ریاست محترم سازمان محیط زیست طی نامه ای به استاندار محترم فارس پیشنهاد خارج نمودن طرح توسعه پالایشگاه از محل فعلی را مطرح نموده بود، لیکن موضوع جدیدی که این روزها مطرح شده پروژه بهسازی و جایگزینی پالایشگاه می باشد. با توجه به توسعه دو برابری ظرفیت پالایشگاه و نگرانی از تشدید آلاینده های سطح منطقه، ضرورت ارزیابی همه جانبه طرح جدید توسط سازمان محیط زیست آشکارتر می گردد.


دومین خواسته و در حقیقت دومین شرط اساسی، تأمین آب مصرفی مورد نیاز، خارج از منابع آب زیر زمینی منطقه است. شواهد و قرائن موجود سالهای اخیر نه به عنوان یک حدس و گمان و پیش بینی، بلکه به عنوان یک واقعیت تلخ نشان می دهد وضعیت منابع آبهای زیرزمینی منطقه در حالت بحرانی قرار گرفته است. عدم تکافوی حلقه چاههایی که آب شرب منطقه مسکونی شهر را تأمین نموده از یک سو و تنزل شدید کیفیت آب شرب از سوی دیگر وجود بحران آب را روز به روز روشن تر می سازد.

در جلسات مختلف به کرات از مسئولین محترم پالایشگاه شنیده می شود که آب مصرفی مورد نیاز پالایشگاه آتی از تصفیه فاضلاب شهرک صدرا تأمین خواهد شد، حال آن که در جلسه اخیر اتاق فکر استان که در تاریخ ۲۶ مهر سال جاری در محل اداره کل محیط زیست استان فارس تشکیل شد، مشخص شد که هیچگونه بررسی و تحقیق مدونی مبنی بر امکان سنجی این مدعا صورت نپذیرفته و شرکت آب منطقه ای فارس به عنوان متولی اصلی تأمین آب نیز تاکنون اظهار نظر کتبی پیرامون صحت این ادعا ننموده است.

در اینجا انتظاری که به جد از مسئولین محترم پالایشگاه به عنوان مصرف کننده بزرگ منابع آبی منطقه می رود این است که مسئولیت اجتماعی و اخلاقی خود را در قبال مردم و محیط زیست فراموش ننموده و در جستجوی راهی برای تأمین آب مصرفی از خارج از منطقه باشند. از سوی دیگر شرکت محترم آب منطقه ای فارس به عنوان متولی اصلی برنامه ریزی حفظ و توسعه منابع آب، بایستی ضمن در نظر داشتن بحران های موجود، از بحرانی تر شدن وضعیت موجود جلوگیری نماید.

سومین شرط اساسی، تأمین فضای سبز متناسب با توسعه ظرفیت بهسازی جدید است. در گذشته برای تولید روزانه شصت هزار بشکه فضایی معادل ۲۵۰ هکتار جنگل احداث گردیده است. گرچه مع الاسف سالهای بعد، جنگل به حال خود رها شد و در آستانه نابودی قرار گرفت؛ لیکن با همت شورا و شهرداری وقت با واگذاری بهره برداری جنگل به شهرداری زرقان از خطر نابودی رها شد. البته ذکر این نکته ضروری است که شهرداری زرقان سالیانه مبلغی بالغ بر ده میلیارد ریال را صرف حفظ و نگهداری جنگل مزبور می نماید. با توجه به توسعه دو برابری ظرفیت تولید انتظار می رود مسئولین محترم پالایشگاه توسعه متناسب فضای سبز (۵۰۰ هکتار) را مد نظر قرار داشته و ضمانتهای لازم را جهت حفظ و نگهداشت آتی آن ارائه نمایند.


البته غیر از سه شرط اساسی ذکر شده، ملاحظات دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که در این مجال نمی گنجد.


سخن پایانی
در نشست های متعددی که با نمایندگان محترم مجلس و مسئولین محیط زیست استان در این خصوص داشته ایم، این عزیزان هیچگاه موضوع را تمام شده ندانسته و بر اهمیت و ضرورت توجه به دیدگاههای مردم تأکید نموده اند. در عجبم برخی که کمترین اطلاعاتی از موضوع ندارند بدون اطلاع از نشست های کارشناسی برگزار شده، اینگونه موضوع را از قول مجمع نمایندگان فارس تمام شده می دانند؛ حال آنکه در جلسه اخیر اتاق فکر استان که در تاریخ ۲۶ مهرماه سال جاری برگزار گردید و در آن گزارش زیست محیطی پروژه بهسازی پالایشگاه ارائه شد، علاوه بر طرح خواسته های به حق مردم زرقان در نشست مزبور، ادله و براهین اقامه شده در گزارش زیست محیطی پالایشگاه ناکافی دانسته شد و تصمیم گیری به اصلاح گزارش و رفع ابهامات موکول گردید.
در پایان از نمایندگان محترم مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی که موضوع را با دقت و طمأنینه پیگیری می نمایند تشکر نموده و از این عزیزان توقع داریم که تحقق خواسته های به حق و مشروع مردم شریف زرقان را در رأس موضوع قرار دهند.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان