کد خبر: ۹۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵
رد پای مرگ در باغات قطب لیموی ایران؛

یک‌هزار هکتار از باغات قیروکارزین خشک شد

چند سالی است که باغات لیموی شهرستان قیروکارزین آرام آرام جان می‌دهند و زنگ خطری که شبیه به ناقوس مرگ شده است.
به گزارش شیرازه، پدیده شوم خشکسالی که چند سالی است در استان فارس جا خشک کرده هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد و اکنون چنگ در گلوی قطب لیموی ایران انداخته و سبب شده که بسیاری از باغات و مزارع شهرستان قیروکارزین خشک شوند.

خشک شدن صددرصدی هزار هکتار 

شهرستان قیروکارزین با تولید سالانه 43 درصد از لیمو شیرین و 25 درصد از لیمو ترش کشور به عنوان قطب لیموی ایران شناخته می‌شود که اشکان کاظمی، فرماندار این شهرستان در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: شهرستان قیروکارزین 11 هزار هکتار سطح زیرکشت لیمو دارد که در سال‌های اخیر خشکسالی سبب خشک شدن صددرصدی  هزار هکتار از باغات این شهرستان شده است.

به گفته وی در سال گذشته بیشترین میزان خسارت خشکسالی به باغات این شهرستان تعلق گرفته و حدود 450 هزار میلیارد ریال خسارت خشکسالی به باغداران پرداخت شده است.

مهدی شاهسونی، مدیر منابع آب شهرستان قیروکارزین رسیدن عمق چاه‌های قیروکارزین به 350 متر را زنگ خطری برای کشاورزان و باغداران این منطقه دانسته و از خشک شدن باغ‌های مرکبات افزر، هنگام، جنوب قیر، منطقه سکه روان خبر داده است.

یک‌هزار هکتار از باغات قیروکارزین خشک شد

وی که این تهدید را برای دیگر مناطق شهرستان قیروکارزین دور از انتظار نمی‌داند، گفته است در صورت ادامه بهره‌برداری‌های بیش از اندازه در شرایط خشکسالی حاکم تا 20 سال آینده دشت‌های قیروکارزین خشک می‌شود.

شاهسوندی افت تراز سطح آب‌های زیرزمینی را از چالش‌های فرا روی کشاورزی شهرستان قیروکارزین دانسته و خواستار همکاری بیشتر کشاورزان و باغداران در استفاده از آب به ویژه سفره‌های زیرزمینی شده است.

علم نجات‌بخش کشاورزی قیروکارزین 

با این روند علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب به نظر می‌رسد که تکیه دادن کشاورزی به صنعت و دانش بتواند هم مصرف آب را کاهش دهد و هم تولید و کیفیت را بالا ببرد. حجت‌الاسلام عنایت‌الله اکبری، امام جمعه شهرستان قیروکارزین استفاده از علم روز را نیاز بخش کشاورزی این شهرستان دانسته است.

به گفته وی تلاش برای بهره‌وری بیشتر از آب، بذر، کود، زمین و سایر منابع بخش کشاورزی در راستای افزایش کمیت و کیفیت محصولات و بهره‌مندی آیندگان از این بخش لازم و ضروری است.

امام جمعه قیروکارزین در خطبه‌های مختلف نماز جمعه بر صنعتی شدن کشاورزی شهرستان و معرفی بیشتر محصولاتی نظیر خرما و لیموی قیروکارزین تاکید کرده است.

حسین اسکندری، کارشناس تجاری‌سازی بنیاد نخبگان استان فارس تکیه به دانش را تنها راه نجات کشاورزی با توجه به خشکسالی می‌داند و می‌گوید:  شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نجات‌بخش کشاورزی باشند و علاوه بر کاهش مصرف آب کمک کنند تا محصول بهتر و بیشتری تولید شود.

به گفته وی باید سرمایه‌گذاری‌ها به سمت گسترش اختراعات در بخش کشاورزی سوق داده شود ضمن اینکه اختراع باید متناسب با نیاز کشاورز و به گونه‌ای باشد که کشاورز در هر نقطه‌ای از ایران بتواند از آن استفاده کند.

اسکندری بر این باور است که اختراعات حوزه کشاورزی زمانی می‌تواند همه‌گیر شود که دولت نیز مخترعان و شرکت‌های دانش‌بنیان را حمایت کند. وی مثالی از همه گیر شدن سیستم آبیاری قطره‌ای می‌زند و می‌گوید: زمانی سیستم آبیاری قطره‌ای در بین کشاورزان مرسوم شد که دولت هم بخشی از هزینه را پرداخت کرد و هم به کشاورز نسبت به استفاده از آن اطمینان داد.

نیاز به صنایع مرتبط با کشاورزی 

اشکان کاظمی، فرماندار قیروکارزین نیز بر مکانیزه شدن کشاورزی تاکید دارد و می‌گوید: کشت مکانیزه ضمن اینکه هزینه‌ها را پایین می‌آورد، عملیات زارعی را آسان کرده و سبب افزایش عملکرد نیز می‌شود.

وی وجود صنایع مرتبط با کشاورزی را عامل دیگری برای توسعه کشاورزی شهرستان قیروکارزین می‌داند و می‌افزاید: در این شهرستان تنها یک واحد بسته‌بندی خرما، یک واحد فرآوری خرما و 6 واحد بسته‌بندی مرکبات فعال هستند و دیگر واحدها نیمه فعال یا غیرفعالند.

کاظمی درحالی به وجود یک واحد سردخانه در شهرستان اشاره می‌کند که از صدور 2 مجوز سردخانه دیگر نیز خبر می‌دهد. به گفته وی یک واحد سردخانه نیز در شهرک صنعتی با ظرفیت 5 هزار تن با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در حال احداث است.

با توجه به اینکه مرکبات این شهرستان به کشورهای آسیایی و اروپایی با مرکزیت آلمان صادر می‌شود به نظر می‌رسد که رونق به صنایع مرتبط با کشاورزی و استفاده از تجربیات شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی بتواند سایه شوم خشکسالی را از سر باغات لیمو بردارد یا اثر آن را کمتر کند.

انتهای پیام/


منبع: تسنیم
نظرات بینندگان