کد خبر: ۱۶۳۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه روز معلم؛

معلم اِی باغبان گل‌های زندگی

محمد مجرد از معلمان شهرستان کوار است که با صبر و حوصله سال‌هایی از عمر خود را صرف تعلیم و تعلم دانش‌ آموزان می‌کند و در کنار شغل شریف معلمی با عضویت در شورای روستا و هیأت امنا مساجد دولت آباد منشأ خدمات فروانی است و در عرصه تولید گل و گیاه موفق ظاهر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، معلمی شغل شریفی است که از آن به شغل انبیا تعبیر می‌شود و پیشینه آن به زمانی که انسان‌ها تعلیم و تربیت را آغاز کردند، برمی‌گردد. ‌معلمی یک هنر است و معلمان این پرورش‌ دهندگان انسان‌ها به معنای واقعی کلمه هنرمند هستند.

در طول تاریخ بشر معلمان فراوانی به تعلیم و تربیت انسان پرداخته‌اند و علم و دانش و راه و رسم صحیح زندگی را به آنان آموخته‌اند. آری، قدر و منزلت معلم را یگانه داداری می‌داند که در آیه‌های«الذی علم بالقلم» جایگاه او را مشخص نموده است.

محمد مجرد دولت آبادی یکی از همین معلمان دغدغه‌مند و دلسوزعرصه تربیت در شهرستان کواراست که با صبر و حوصله سال‌هایی از عمر خود را صرف تعلیم و تعلم دانش‌ آموزان، می‌کند و در کنار شغل شریف معلمی با عضویت در شورای روستا و هیأت امنا مساجد دولت آباد منشأ خدمات فروانی است و درعرصه تولید گل و گیاه موفق ظاهر شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار این رسانه خود را چنین معرفی کرد: محمد مجرد، متولد سال ۱۳۵۲ در شهرستان کوار هستم و اصالتاً اهل روستای دولت آباد از توابع دهستان فرمشکان می‌باشم. پس از دو سال تحصیل در دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی شیراز در سال ۱۳۷۲ در روستای دولت آباد مشغول خدمت شدم.

مجرد بیان کرد: در کنار فعالیت در آموزش و پرورش که بیشتر در عرصه پرورشی بود، خداوند توفیق داد کار‌های بزرگی در حد توان برای روستای دولت آباد انجام دهم. یکی از کار‌های بزرگ من بحث ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی مثل حسینیه، خانه عالم و پایگاه مقاومت در روستا است.

این معلم پیشکسوت با بیان اینکه در طول سال‌های معلمی و پس از آن خداوند توفیق داد با حضور در شورای روستا گره‌ای از مشکلات مردم باز کنم ادامه داد: از دهه‌های قبل نیز در حوزه‌هایی مثل سد و بیمارستان کوار پیگیری‌های زیادی را انجام داده‌ام.

وی یادآور شد: شاه غیب، منطقه‌ای گردشگری در شهرستان کوار است که متأسفانه به آن بها داده نمی‌شود و توفیقی حاصل شد که بتوانم نزدیک به ۱۰ سال در آنجا فعالیت کنم. فعالیت‌های فضای سبز آنجا را انجام می‌دهم و‌ درختانی که اکنون در شاه غیب بزرگ شده‌اند حاصل فکر من در دهه ۸۰ است که در هفته درختکاری دانش‌آموزان مدرسه شهید زمانی دهشیب را طی اردویی برای کاشت نهال در آنجا بسیج می‌کردم.

تبدیل کاهدان به کانون فرهنگی

مجرد تصریح کرد: سال ۱۳۷۲ در کنار روستایمان کاهدانی وجود داشت که در زمستان برای آذوقه حیوانات از آن استفاده می‌کردند و کاهدان را تخلیه و آن را با قرار دادن چند میز و صندلی و تعدادی کتاب تبدیل به کانون کردیم و اشخاصی که ۳۰ سال پیش از این محیط استفاده می‌کردند خود به افرادی سالم که نقش مهمی در انجام کار‌های فرهنگی روستا دارند، تبدیل شدند.

وی گفت: گرچه کار فرهنگی، کار سخت و زمان بری است و حوصله می‌خواهد، سفارشم به جوانان این است که در حوزه فرهنگ کار کنند؛ چرا که اساس کار هر شهرستانی نیروی انسانی خوب و فعال است که در این عرصه پیشتاز است.

دانش‌آموزان امروز، آینده سازان فردا

این معلم پیشکسوت با اشاره به اینکه من اکنون اکثر کسانی را که می‌بینم در حوزه قرائت قرآن و اجرای مراسم‌های فرهنگی فعال هستند، افرادی هستند که در دوره دانش‌ آموزی درعرصه فرهنگی فعال بودند، بیان کرد: استعداد‌های نهفته در دانش‌ آموزان از همین گروه‌های سرود و نمایش‌های ساده‌ای که در مدارس تشکیل می‌شود، شناخته می‌شود و با برنامه‌ریزی برای بروز این استعداد‌ها دانش‌آموزان آینده خوبی خواهند داشت.

این معلم پیشکسوت بیان کرد: در دهه ۶۰ که من دانش‌ آموز بودم دو مدیر داشتیم که با عشق کارشان را انجام می‌دادند. آن‌ها روز‌های جمعه بدون استثنا از شیراز می‌آمدند و برای ما کلاس می‌گذاشتند، با زحماتی که آقای کرم پور و عزیزی کشیدند نزدیک به ۱۳ نفر از همین دانش‌ آموزان در آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و جا‌های دیگر مشغول به خدمت شدند.

وی خاطر نشان کرد: معلمی داشتیم که در ماه رمضان به خاطر اینکه روزه‌اش باطل نشود، از روستای آباده ساعت ۱۱ نزدیک شیراز می‌رفت و نمازش را می‌خواند و برمی‌گشت تا ساعت دو عصر درس می‌داد زیرا معتقد بود و به امور دینی و مذهبی اهمیت می‌داد.

مجرد ادامه داد: یادم هست سال آخر در دبیرستان شهدای کوار معلمی بود که از مرجع تقلید خود اجازه گرفت و خمس مال خود را به دانش‌آموزان با پرسیدن سؤال و شرکت آن‌ها در نماز جماعت با دادن هدیه به آنان ادا می‌کرد.

حضور در جبهه‌های جنگ

وی با بیان اینکه با اوج‌ گیری جنگ ایران و عراق سال ۱۳۶۶ توفیقی حاصل شد تا به جبهه بروم و برای جبران یکی دو سال تأخیر در درس خواندن، به مجتمع رزمندگان شیراز رفته و در سال آخر برای تربیت معلم شهید رجایی شیراز قبول شدم، افزود: با چند نفر از دوستان فوق دیپلممان را که گرفتیم به دهستان فرمشکان برگشتم و در عرصه پرورشی مشغول به کار شدیم. سال ۱۳۷۳ با شرکت مجدد در کنکور در رشته جغرافیای انسانی دانشگاه پیام‌نور فیروزآباد قبول شدم و سال ۱۳۸۷ لیسانسم را در این زمینه گرفتم.

این معلم پیشکسوت گفت: تخصص من پرورشی بود و در این سال‌ها در مدارسی هم چون شهید غفاری، شهدای خیبر و‌ ایمان خدمت کردم و مدتی هم کارشناس فرهنگی و هنری در اداره آموزش و پرورش شهرستان کوار بودم.

معلم ای باغبان گل‌های زندگی

تأسیس گلخانه و تکثیر گل و گیاه

وی ادامه داد: پس از بازنشستگی کم‌، کم شروع به راه‌اندازی گلخانه کردم و مشغول کار در عرصه درخت و گل شدم. یک سال و نیمی است که وارد این عرصه شده‌ام عرصه‌ای که سخت و گسترده است و علاقه می‌خواهد و گل هم یک موجود زنده است که هر روز باید به آن رسید و اگر امسال خشکسالی نشود بازار گل و گیاه پُر رونق است.

مجرد با بیان اینکه کارش را با حداقل سرمایه شروع کرد و خدا هم مسیر را برایش باز کرد، افزود: خیلی از وسایل مورد نیاز را دست دوم خریدم. مقدمات کار از سال ۱۴۰۰ شروع شد و اسکله‌ای را که اکنون تبدیل به گل فروشی شده از سایت دیوار پیدا کردم، فردی بود که در شیراز با ۱۰۰ متر زیر بنا برای خود یک گل فروشی روی پشت بام خانه‌اش طراحی کرده بود به من گفت برای کارمندی در تهران قبول شده‌ام و می‌خواهم اسکلت گلخانه و تجهیزات آن را بفروشم من هم اسکلت و تجهیزات و گل‌های کاکتوس را از او خریدم.

 

وی ادامه داد: او در محیط شهری که آب و فضا کم است، این گونه کار می‌کرد و این انگیزه‌ای برای من شد که گلخانه را گسترش بدهم. از انواع گل‌ها شناختی نداشتم و به مرورزمان تجربه کسب کردم و دوستان راهنماییم کردند به حدی که ابتدا نهال‌ها را که برگ نداشتند نمی‌شناختم و در این مدت با انواع نهال‌ها آشنا شدم و حالا نهال، گل و تجهیزات آن را می‌فروشم.

معلم ای باغبان گل‌های زندگی

انواع گل‌ها و نهال‌ها

این معلم پیشکسوت درباره گل‌های خود گفت: برخی گل‌ها آپارتمانی هستند، یعنی مخصوص فضای خانه بوده و دمای مخصوصی می‌خواهند. برخی گل‌ها برای کاربرد در فضای بیرون از خانه است. برخی از گل‌ها و گیاهان به خاطر آب و هوایی که شمال دارد، آنجا تولید می‌شود.

وی ادامه داد: گل‌های رز معطر و معمولی را همین جا تکثیر می‌کنیم. برخی گل‌ها و درختان که خوش قیافه، کم آب و خوش سایه هستند را برای شهرداری تولید می‌کنیم. گل‌های رز را که در بلوار‌های شیراز هرس می‌کردند با ماشین بار می‌کردیم و در زمین می‌کاشتیم و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۰ هزار گل تولید کردم که با ریشه آن‌ها را بیرون می‌آوردیم و خام می‌فروختیم که برخی را هم به بندرعباس می‌فرستادیم.

مجرد افزود: برخی گل‌ها را از محلات که مرکز فرهنگی گل در ایران است، می‌آوریم. برخی گل‌ها به نور حساس بوده و برخی کم آب هستند مثلاً یک نفر می‌آید و می‌گوید در خانه‌ام نور نیست، گلی سازگار با این شرایط می‌خواهم. جوان‌ها اغلب به گل‌های پیوندی علاقه دارند که علم رغم گرانی رشد چندانی ندارد اما دارای قیافه قشنگی است. برخی خانم‌ها هم به گل‌هایی که بزرگ و سرحال باشند علاقه‌مند هستند و برخی خانواده‌ها گل‌های لوکس و خوش قیافه را که رشد سریع دارند، می‌پسندند.

معلم ای باغبان گل‌های زندگی

بازار گل و گیاه

وی با تأکید بر اینکه بازار گل و گیاه بازار خوبی است، اگر بتوان به صورت صنعتی کار کرد چرا که کار پردرآمدی است تصریح کرد: گل‌ها و گیاهان فصل خاصی دارند و بیشتر فروش ما به بازه زمانی بهمن ماه تا اردیبهشت ماه بر می‌گردد. اوج کار همین چند ماه است. در مابقی ماه‌های سال ملزومات گل مثل گلدان، مواد تقویتی و سمومی که مورد نیاز گل است، می‌فروشیم.

وی گفت: اگر مردم تکثیر گل و گیاه را به صورت پیوندی در خانه انجام دهند کار خوبی است مثلاً در شمال روی یک گل پیوند چند گل دیگر می‌زنند و قیمتی می‌شود‌.

گل‌ها و گیاهان به انسان روحیه می‌دهند

این معلم پیشکسوت اضافه کرد: گل و گیاه را خداوند آفریده و زیبایی طبیعت هم به همین گل و گیاهش است. انسان با گل‌ها حرف می‌زند و ذهن او را درگیر می‌شود. گل‌ها به ما انرژی مثبت می‌دهند و با گل‌ها انسان از غم و غصه ر‌ها می‌شود.

وی در پایان افزود: آدم‌هایی که سنشان خیلی زیاد هست، کشاورز هستند. انسانی را می‌بینی که نزدیک به ۸۰ سال سن دارد ولی سراغ گل، گیاه و درخت خود می‌رود. خداوند عمر با برکتی به کشاورزان می‌دهد و با وجود گل‌ها و درختان افسردگی نمی‌گیرند و این خود از نعمت‌های بزرگی است که گل‌ها و گیاهان برای ما به ارمغان می‌آورند.

انتهای خبر/224224

 

برچسب ها: معلم ، عشق ، گل
نظرات بینندگان