قطارشهری کلانشهرها روی ریل توسعه/طرحی که می تواند مترو شیراز را متحول کند
طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید در شیراز 10 درصد از جابهجاییها با قطار شهری انجام شود که در حال حاضر سهم جابجایی مسافر با قطار کمتر از 2 درصد است به گونه ای که سالانه کمتر از 4 میلیون سفر در شیراز از طریق مترو صورت می گیرد.
به گزارش شیرازه، درصد زیادی از ترافیک سنگین شیراز به دلیل استفاده از خودروهای شخصی است. با این وجود، حمل و نقل عمومی شهری در چند سال اخیر توسعه خوبی داشته اما هنوز متولیان این حوزه نتوانسته اند راه حلی برای رفع مشکل حمل و نقل درون شهری ارائه دهند و از سویی در اجرای قوانین و طرح های مصوب نیز عاجر مانده اند. راه اندازی مترو به عنوان یک شبکه حمل و نقل عمومی مناسب در شیراز متناسب با توسعه این شهر پیشرفت نداشته است.
طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید در شیراز 10 درصد از جابهجاییها با قطار شهری انجام شود که در حال حاضر سهم جابجایی مسافر با قطار کمتر از 2 درصد است به گونه ای که سالانه کمتر از 4 میلیون سفر در شیراز از طریق مترو صورت می گیرد.
عقب ماندگی در این حوزه کاملا مشهود است و از 6 خط مترو تعریف شده در این شهر تنها یک خط آن هم نه به صورت کامل فعال است و جز خط 2 سایر خطوط عملا روی کاغذ باقی مانده اند. قطعا در این بین نقش حمایتی دولت در توسعه مترو و در نتیجه توسعه حمل و نقل عمومی بسیار کارگشا و موثر است. آن طور که مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز می گوید: طی ۴ سال گذشته میزان واگذاری اعتبارات دولت به قطار شهری شیراز حدود ۴۶۰ میلیارد تومان بوده است. به گفته حاجی زمانی از سال ۹۲ تا پایان ۹۵ بطور متوسط سالانه حدود ۱۱۵ میلیارد تومان اعتبارات دولتی به متروی شیراز واگذار شده و اعتبارات سال ۹۵ قطار شهری نیز تاکنون به میزان ۶۶ درصد محقق گردیده است.
حالا اما دولت از طرحی رونمایی کرده که می تواند قطار شهری شیراز و 8 کلان شهر دیگر را متحول کند. بر اساس این طرح، دولت در جهت توسعه ی مترو از سال 1396 تا سال 1410 به ازای زیاد کردن هر استفاده كننده از مترو در كلانشهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، كرمانشاه، مشهد، كرج و قم از محل صرفه جویی سوخت، 9.8 سنت( معادل حدود 330 تومان) تا سقف 2.6 میلیارد دلار به مجری طرح پرداخت خواهد كرد.
این طرح روز گذشته 1خرداد در شورای اقتصاد تصویب شده است. آیا بخش خصوصی و سرمایه گذاران از این طرح استقبال می کنند؟ باید منتظر ماند.
طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید در شیراز 10 درصد از جابهجاییها با قطار شهری انجام شود که در حال حاضر سهم جابجایی مسافر با قطار کمتر از 2 درصد است به گونه ای که سالانه کمتر از 4 میلیون سفر در شیراز از طریق مترو صورت می گیرد.
عقب ماندگی در این حوزه کاملا مشهود است و از 6 خط مترو تعریف شده در این شهر تنها یک خط آن هم نه به صورت کامل فعال است و جز خط 2 سایر خطوط عملا روی کاغذ باقی مانده اند. قطعا در این بین نقش حمایتی دولت در توسعه مترو و در نتیجه توسعه حمل و نقل عمومی بسیار کارگشا و موثر است. آن طور که مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز می گوید: طی ۴ سال گذشته میزان واگذاری اعتبارات دولت به قطار شهری شیراز حدود ۴۶۰ میلیارد تومان بوده است. به گفته حاجی زمانی از سال ۹۲ تا پایان ۹۵ بطور متوسط سالانه حدود ۱۱۵ میلیارد تومان اعتبارات دولتی به متروی شیراز واگذار شده و اعتبارات سال ۹۵ قطار شهری نیز تاکنون به میزان ۶۶ درصد محقق گردیده است.
حالا اما دولت از طرحی رونمایی کرده که می تواند قطار شهری شیراز و 8 کلان شهر دیگر را متحول کند. بر اساس این طرح، دولت در جهت توسعه ی مترو از سال 1396 تا سال 1410 به ازای زیاد کردن هر استفاده كننده از مترو در كلانشهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، كرمانشاه، مشهد، كرج و قم از محل صرفه جویی سوخت، 9.8 سنت( معادل حدود 330 تومان) تا سقف 2.6 میلیارد دلار به مجری طرح پرداخت خواهد كرد.
این طرح روز گذشته 1خرداد در شورای اقتصاد تصویب شده است. آیا بخش خصوصی و سرمایه گذاران از این طرح استقبال می کنند؟ باید منتظر ماند.
نظرات بینندگان