کد خبر: ۱۵۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۶ دی ۱۴۰۱
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری درگفتگو با شیرازه:

پهلوی با نا امیدی و حقیرانه از کشور فرار کرد

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، گفت: شاه با ناامیدی کامل و چشمانی گریان بصورت حقیرانه از کشور فرار کرد، جالب اینکه همان آمریکایی که این همه سال از شاه حمایت کرد، در بزنگاهی که شاه به امریکا نیاز داشت،از کوچکترین حمایت دریغ کرد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، امروز مصادف است با 26دی‌ماه سالروز فرار محمدرضا پهلوی و همسرش فرح از کشور، روزی که به زعم خود شاه، سفری کوتاه جهت رفع خستگی در دستور کار قرار گرفت و فکر می‌کرد پس از مدتی کوتاه مجدد باز خواهد گشت.

اما این سفر، سفری بی‌بازگشت و سرآغاز آوارگی شاهی بود که خود موجبات آواره و بیچاره شدن شمار زیادی از مردم کشورش را فراهم کرده بود.

در این راستا با آیت الله علی کلانتری نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری به گفتگو پرداختیم .

چه شد پهلوی مجبور به ترک ایران شد؟

رئیس جامعه اساتید و استاد درس خارج حوزه علمیه فارس در پاسخ به این سوال با تاکید بر اینکه مطالعه زندگی حاکمان جور، مستبدان تاریخ و دیکتاتورقرن برای انسان‌ها به ویژه نسل جوان بسیار درس‌آموز و قابل درنگ است، عنوان کرد: شاه ملعون در دومرحله مجبور شد از ایران فرار کند، یک بار در سال 1332در دوران نخست وزیری مصدق، یک بار هم درسال ۵۷ و در استانه پیروزی انقلاب اسلامی که سفری بی‌بازگشت بود.

به عقیده این استاد دانشگاه بین این دو پدیده تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد، چرا که در سال ۳۲ شاه امیدوارانه فرار کرد و سپس برگشت دلیلش هم این بود که زمینه بیداری و خیزش مردمی در افکار عمومی موفق نبود، چون اگرچه دولت مصدق با حمایت‌های مرحوم ایت الله کاشانی یک جایگاه مردمی داشت یعنی بی تردید حکومت مصدق به لحاظ جایگاه مردمی موقعیت بهتری نسبت به جایگاه پهلوی داشت، اما بین آیت‌الله کاشانی و مصدق اختلاف فراوانی وجود داشت که همین اختلاف برای حکومت شاهنشاهی بسیار مفید بود.

مدرس حوزه علمیه فارس بر این باور است که مصدق اگر چه برای ملی شدن صنعت نفت تلاش بسیار کرد اما همچنان در برابر روحانیت مقبولیت کافی نداشت، از طرفی نیز نقش عمده این فعالیت‌ها بر می‌گردد به فعالیت‌های خوب مرحوم آیت‌الله کاشانی و طرفداران ایشان بود و متاسفانه همین که مصدق پیروز شد بلافاصله از جبهه مردمی که همراه روحانیت بودند جدا شد. شاه هم از این اختلافات بهره‌برداری کافی کرد و در سایه کودتایی که با دخالت مستقیم آمریکا و انگلیس انجام شد.

وی با بیان اینکه اما در سال ۵۷ قضیه بسیار فرق می کرد، اظهار کرد: زیرا مردم بیدار بودند و با ایفای نقش رهبری فرزانه حضرت امام خمینی (ره) که  طی بیانیه‌های فراوان به همراه برخی احزاب سیاسی  به مردم آگاهی خوبی داده بود  که زمینه برای بازگشت شاه فراهم نشود.

آیت الله کلانتری ادامه داد: شاه با ناامیدی کامل و چشمانی گریان بصورت حقیرانه از کشور فرار کرد، جالب اینکه همان آمریکایی که این همه سال از شاه حمایت کرد، در بزنگاهی که شاه به امریکا نیاز داشت،از کوچکترین حمایت دریغ کرد و به معنای واقعی کلمه آواره شد و مدتی به مصر رفت و سپس به مراکش رفت.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در پایان اظهار: اگر چه شاه پس از مصر به مراکش و چند کشور دیگر نقل مکان کرد اما عاقبت به دلیل عدم حمایت و پذیرش آمریکا و انگلیس، مجدد به مصر بازگشت و در همان کشور از دنیا رفت.

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان