جمعههای مهدوی با شیرازه:
نیکی به همسایه معیار دوستی با امام زمان(عج)
یکی از نشانههای شیعیان و دوستداران حقیقی ائمه هدی (ع) ، خوش رفتاری نسبت به همسایگان است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه،حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق قائم مقام بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود عج در ادامه بحث جمعههای مهدوی با اشاره به یکی دیگر از اوصاف دوستداران حقیقی امام زمان عج تشریح کرد: بحث ما در هفتههای گذشته در این بود که چگونه می توانیم ثابت کنیم که شیعه حقیقی امام زمان عج هستیم؟
اگر میگوییم «یا صاحب الزمان عج»، واقعاً با صاحب الزمان عج باشیم؛ بگونهای که زندگی ما، اقتصاد ما، معیشتمان، رفت وآمدهایمان، حرف زدن و نشست و برخاستمان را امام زمان عج بپسندند.
اگر این گونه زندگی کردیم، میتوانیم بگوییم دوستدار واقعی امام عصر عج هستیم، و گفتیم اولین صفت از اوصاف دوستداران واقعی امام زمان رعایت تقوای الهی ،دوم تلاش و کوشش در راه خدا، سوم صداقت و راستگویی، چهارم امانتداری، پنجم سجدههای طولانی و ششمین آنها کثرت یاد خدا بیان شد. اما در ادامه به یک مورد دیگر از اوصاف منتظران راستین امام عصر عج اشاره می نماییم.
نیکی به همسایه
امام یکی از نشانههای شیعیان و دوستداران حقیقی ائمه هدی (ع) را، خوش رفتاری نسبت به همسایگان بیان کرده و به اهمیت و جایگاه ویژه آن در دین اسلام اشاره می فرماید.
شیعه امام زمان عج و دوستدار اهلبیت ع بایستی اخلاق و منش و نحوه زندگی او باعث ترویج فرهنگ تشیّع و تبلیغ اهلبیت ع باشد. وقتی دوستان و همسایگان به او نگاه می کنند، اخلاق، رفتار، ادب، احترام و همسایه داری او موجبات ایذاء و اذیت دیگران را فراهم نکرده بلکه مروّج دین اسلام باشد.
در آموزههای دین مبین اسلام، حدّ همسایگی از چهار طرف تا 40 خانه بیان شده. شخصی می گوید:"از امام صادق ع سؤال کردم، فدایت شوم! حدّ همسایگی تا کجاست؟"
امام فرمودند: «أربعین مِن کُلّ جانبٍ؛ چهل خانه از هر طرف».و این روایت به گونه ای تفسیر آیه ی شریفه ی قرآن است که خدای متعال درخصوص حقوق همسایگی می فرماید:
«وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبی وَ الْجارِ الْجُنُبِ ؛ و به همسایه ی نزدیک و همسایه ی دور احسان کن».
سفارش و نصیحتهای متعدد بزرگان دین اسلام بخصوص پیامبراکرم ص و امیرالمؤمنین علی ع درباره رعایت حقوق همسایگان و رسیدگی به امور ایشان مضاعف بر همه ی آنچه بیان شد، انسان را شگفت زده می کند.
امیرالمؤمنین علی (ع) در وصیّت خود به امام حسن مجتبی ع و امام حسین ع، در آخرین لحظات زندگانی خود می فرماید:«اللّه اللّهَ فی جِیرانِکُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِیَّةُ نَبِیِّکُمْ، مازالَ یُوصی بِهِم حَتّی ظَنَنّا اَنَّهُ سَیُورِّثُهُمْ ؛ از خدا بترسید! از خدا بترسید! درباره همسایگان که همواره مورد سفارش پیامبرتان بودهاند. (آن حضرت) بهقدری درباره آنان سفارش میکرد که گمان میبردیم برای ایشان ارثی معین خواهد کرد».
از مهم ترین سفارشات پیامبر ص همواره به اصحاب این بود که به دنبال سکونت در جایی باشید که از همسایگان شایستهتری بهرهمند شوید و این خود به اهمیت و نقش ویژهی همسایگان در تأمین سعادت، پرورش روح و آسایش انسان، اشاره میکند.
زمانی که یکی از اصحاب به پیامبر (ص) عرض کرد: تصمیم خرید منزلی دارم و به نظرتان کدام محله را انتخاب کنم، پیامبرص بدون اینکه به محلهی خاصی اشاره نمایند، فرمودند: «اَلْجَارُ ثُمَّ الدّارُ، اَلرَّفیقُ ثُمَّ الطّریق ؛ اول همسایه ات را ببین (و انتخاب کن) و سپس خانه را بخر، اول رفیق (و همراه انتخاب کن) و بعداً سفر (کن)».
در حدیث مهم و شگفت انگیز دیگری، رسول گرامی اسلام ص درخصوص احترام و رعایت حقوق همسایه میفرماید: «حُرْمَةُ الْجارِ علی الْإنسانِ کَحُرْمَةِ أُمِّهِ ؛ احترام همسایه، مثل احترام مادر بر انسان لازم است».
از تمامی آنچه از آیات و روایات در باب رعایت حقوق همسایهداری عرض کردیم، پیام های مهمی بدست می آید:
اولاً: طبق دستورات دین، تا چهل خانه از هر طرف، همسایه محسوب شده و رعایت حقوق و رسیدگی به امور آن ها لازم است.
ثانیاً: سفارش به رعایت حقوق همسایگان کِراراً و به دفعات متعدد در کلام معصومین ع و سیره ی ایشان بیانگر اهمیت و جایگاه ویژه ی این فضیلت اخلاقی در دین اسلام است.
ثالثاً: انسان تا جایی که می تواند قبل از خرید منزل، به همسایهای که قرار است عمری در جوار و همسایگی او زندگی کند توجه کرده و محل سکونت خود را با توجه به شایسته بودن همسایه، انتخاب کند.
رابعاً: همسایه ی شایسته در رشد و شکوفایی معنوی انسان بسیار مؤثر است.
خامساً: احترام به همسایگان و رعایت حقوق ایشان، مثل احترام به مادر واجب و لازم است.
و البته پیام های بسیار دیگری نیز در همین بخش می توان بیان کرد که از باب اختصار، از آن عبور می نماییم.
همه آن چه بیان کردیم، برای روشن تر شدن نقش ویژه ی همسایه داری در ایمان انسان بود. اما متأسفانه گاهی اوقات ملاحظه می شود که فردی میآید و مثلاً می گوید: ما در یک مجتمعی زندگی می کنیم و نمی دانیم همسایگان ما چه کسانی هستند!! همین رویّه ی غلط و اشتباه است که جامعه ما را روزبه روز به سمت سقوط اخلاقی پیش می برد. اگر هریک از متدیّنین در هر منطقه ای که سکونت دارند، مثل پایگاهی از پایگاه های رسول خدا(ص)، همین حدیث ایشان را در زندگی خود عملیاتی می کردند و تا 40 خانه از همسایگان خود مراقبت و به امور آن ها رسیدگی م کرد، از بسیاری از انحرافات جلوگیری می شد.
معنی حُسنُ الجَوار، فقط سلاموعلیککردن با همسایه نیست، بلکه با همسایه خوبرفتارکردن، از حال همسایه باخبر شدن و به یک نحوه، ارتباط اخلاقی و معاشرت سازنده بر انتقال باورهای دینی است و با معنای تجسّس و دخالت در امور دیگران متفاوت است.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان