کد خبر: ۱۵۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
رئیس پلیس فتا فارس اعلام کرد:

کلاهبرداران سایبری در کمین مسافران نوروزی

رئیس پلیس فتا فارس به مسافران نوروزی توصیه کرد: افراد به منظور جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های بانکی خود، نسبت به دانلود و نصب نسخه‌های اصلی مسیریاب اقدام کنند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، توسعه فضای مجازی باعث شده تا شاهد رواج اپلیکیشن‌ها با امکانات قابل توجه باشیم، در حالی که بسیاری از این نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های بارگذاری شده در منابع نامعتبر بدافزارهای جاسوسی هستند.

 یکی از مواردی که اخیراً بیش از گذشته مورد سوءاستفاده افراد سودجو قرار می‌گیرد، طراحی اپلیکیشن‌های اندرویدی جعلی می‌باشد که کلاهبرداران با این شگرد به دنبال کلاهبرداری از شهروندان هستند.

در این خصوص امیرحسین سلیمانی رئیس پلیس فتا استان فارس عنوان کرد: با توجه به افزایش خریدهای اینترنتی در ایام نوروز  شهروندان می‌بایست مراقبت بیشتری در حساب‌های بانکی خود داشته باشند و بدانند رمزهای بانکی آنها  همانند کلید گاوصندوق‌شان است و نباید آن را در اختیار افراد ناشناس قرار دهند.

وی افزود: افراد فرصت طلب با تبلیغات عوام فریبانه در تلاش هستند تا  کاربران را به سوی لینک‌های جعلی هدایت و در فرصت مناسب حساب آن‌ها را خالی کنند.

سلیمانی با بیان اینکه صفحات فیک(جعلی) بسیار شبیه به یک سایت اصلی هستند، اظهار کرد: کلاهبرداران با ترفندهای گوناگون اطلاعات بانکی، شماره کارت، رمز اینترنتی،cvv2  و تاریخ انقضای کارت از افراد اخذ و سپس اقدام به برداشت غیر مجاز می کنند.

این مقام انتظامی ادامه داد: توجه کنید که فروشگاهی که قصد خرید اینترنتی و پرداخت اینترنتی یا واریز وجه به آن را دارید باید معتبر و حاوی نماد اعتماد الکترونیکی باشد.

سلیمانی ضمن اینکه  هشدار داد از هر کامپیوتری برای خرید الکترونیکی استفاده نکنید، تصریح کرد: اگر به کامپیوتر خود دسترسی ندارید، از خرید توسط کامپیوترهای دیگر مانند کافی نت‌ها خودداری کنید، چرا که احتمال آلوده‌سازی توسط بد افزارها وجود دارد.

رئیس پلیس فتا استان فارس همچنین خاطر نشان کرد: کاربران درصورت مشکوک شدن به اخبارجعلی، به ویژه لینک‌های جعلی ودریافت پیامک‌های مشکوک با عناوین مختلف، موضوع را به سایت پلیس فتا به نشانی ‎www.cyberpolice.ir و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت شبانه‌روزی گزارش کنند.

کلاهبرداران سایبری در کمین مسافران نوروزی

وی توصیه‌ای هم به افرادی که قصد سفر دارند، کرد و گفت: با توجه به اینکه اغلب هموطنان عزیز هنگام مسافرت از برنامه‌های مسیریاب استفاده می‌کنند، به منظور جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های بانکی، کاربران نسبت به دانلود و نصب نسخه‌های اصلی اقدام کنند.

سلیمانی اضافه کرد: این اپلیکیشن‌ها شیوه‌ای جدید برای كلاهبرداری و سوءاستفاده از كاربران در فضای مجازی است و به هیچ عنوان نباید آن را بر روی تلفن همراه خود نصب كنند، در حالی که معمولاً استفاده و فعال‌سازی آن مستلزم پرداخت اینترنتی مبلغ اندکی از سوی مشتریان است.


وی اظهار کرد: ضروری است شهروندان اپلیکیشن‌های مورد نیاز را از مارکت‌های معتبر ایرانی دریافت کرده و از دانلود برنامه‌هایی که در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف ارائه شده و یا لینک‌هایی که فاقد اعتبار لازم می‌باشند خودداری کنند.

رئیس پلیس فتا استان فارس در پایان گذری کوتاه هم بر کشف پرونده‌های سایبری در سال گذشته زد و گفت: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۸ درصد افزایش جرائم در این حوزه داشتیم و این در حالی است که ۱۲ درصد هم افزایش کشفیات را شاهد هستیم.

انتهای پیام/ 224224
نظرات بینندگان