حاصل سفرهای رئیس جمهور؛
خروج فارس از بن بست ریلی با اتصال راه آهن به دریا
چشم انتظاری ۱۴ ساله اهالی فارس برای اتصال ریل به دریا به انتظار ۸۰ ساله اهالی این دیار برای شنیدن سوت قطار گره خورد تا اینکه در دولت سیزدهم یک میلیارد یورو طی سفر رئیس جمهور به این استان به این پروژه تزریق و مردم جنوب کشور را برای ایجاد این خط ریلی امیدوار کرده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، اهالی فارس هشت دهه انتظار کشیدند تا راهآهن به این استان بیاید و اکنون حدود یک دهه از ورود آن به این دیار میگذرد.
عملیات اجرایی پروژه راهآهن شیراز-بوشهر ۱۴ سال پیش آغاز شد اما چنان کند پیش رفت که امید مردم فارس برای افتتاح آن را ناامید کرد و این طرح تاکنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرده است و تا یکی دو سال گذشته این تصور حاکم شده بود که انتظار ۸۰ ساله اهالی فارس برای شنیدن صدای سوت قطار در این استان برای افتتاح خط ریلی شیراز-بوشهر نیز تکرار شود تا اینکه در سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم به این استان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح عمرانی مهم جنوب کشور مصوب و تزریق شد.
در سالیان گذشته تسریع در روند این پروژۀ زیرساختی خواسته اصلی مردم فارس و بوشهر بوده است تا رونق تولید و تجارت به این استان ها و جنوب ایران از مسیر ریل باشد.
طول این خط آهن ریلی از شیراز تا بوشهر حدود ۵۰۰ کیلومتر است که به ۱۱ قطعه اجرایی تبدیل شده است و از امتداد شهرهای شیراز ،زرقان ،مرودشت، کوار، فیروزآباد، فراشبند، عسلویه، بایگان، بوشکان ،کلمه ،اهرم و بوشهر می گذرد.
آنطور که پیشتر برای راه آهن شیراز-بوشهر هدفگذاری شده ، جابجایی سه میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۶ میلیون تن طی ۱۰ سال، جابجایی یک میلیون مسافر در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۲ میلیون نفر طی ۱۰ سال پیشبینی شده است که بیشک رونق اقتصادی و اجتماعی را برای فارس و بوشهر به ارمغان میآورد.
خروج فارس از بن بست ریلی با اتصال راه آهن به دریا
قصه تلخ محرومیت ۸۰ ساله فارس از ریل
فارس پهناور و غنی از ظرفیتهای مختلف بیش از ۸۰ سال از زمانی که قطار و راه آهن به ایران آمد، هیچ عایدی از ورود آن نداشت و با ایجاد زیرساخت این ناوگان در این استان نیز هنوز هم قطار سهم قابل ملاحظه ای از توسعه این دیار را به خود اختصاص نداده و تاکنون راه آهن در فارس به بن بست ریلی رسیده است.
توسعه نیافتن خطوط ریلی در نقاط مختلف فارس موجب رشد فزآینده استفاده از خودرو برای حمل نقل و در پی آن سکانداری این استان طی سالیان متمادی در صدر جدول تلفات حاصل از تصادفات سالانه جاده ای شده است.
سهم فارس هیچ
برای نخستین بار در سال ۱۳۰۵ فکر ساخت و ایجاد لوکوموتیو سراسری در مجلس شورای ملی ایران شکل گرفت و در ۲۷ مردادماه ۱۳۱۷ با اتصال دو خط شمال و جنوب بسیاری از شهرهای ایران به ریل متصل شدند که سهم فارس از این زیرساخت مهم هیچ بود.
بسیاری از کلانشهرهای ایران از دهه ۲۰ تا ۶۰ رفته رفته به شبکه ریلی ایران متصل شدند اما استان پهناور فارس با دارا بودن ظرفیت های اقتصادی،کشاورزی و صنعتی بسیار کماکان تا اواخر دهه ۸۰ از این زیرساخت بسیار ضروری در توسعه بهره مند نبود که پاسخ آن را باید از مدیران ملی و مدیران این استان در دوران گذشته جویا شد.
تاثیر محروم ماندن فارس از شبکه ریلی در طول سالیان گذشته به نسبت سایر استانهای کشور بر توسعه صنعتی این استان به وضوح قابل مشاهده است زیرا دارا بودن شبکه ریلی نقش بسیار مهمی در رونق صنعتی و اقتصادی هر منطقه دارد.
تا سالهای اخیر شنیدن این جمله که شیراز و فارس با دارا بودن نیمی از ظرفیت های گردشگری جهانی ایران که بی بهره از ریل است ، برای بسیاری از گردشگران خارجی و ساکنان دیگر استان های کشور عجیب و باور نکردنی بود.
حدود ۶۱ سال پیش این آرزوی اهالی فارس را به صورت مکتوب در نوشتهای از مرحوم محمد ابراهیم باستانی پاریزی تاریخنگار شوخ طبع کرمانی میتوان سراغ گرفت.
وی درمقالهای که مربوط به اول خرداد ۱۳۳۷ است و در کتاب «زیراین هفت آسمان» درج شده ، این آرزوی اهالی فارس را بازتاب داده است.
سرانجام در خرداد ۱۳۸۸ سوت قطار در ایستگاه راه آهن شیراز شنیده شد و انتظار ۸۰ ساله اهالی پایان یافت هرچند که در ابتدای ورود این ناوگان به فارس حرف و حدیث های فراوانی در زمینه استاندارد پایین خط ریلی ایجاد شده در زبان ها افتاده بود.
طی ۱۰ سال گذشته حدود ۵۰۰ کیلومتر ریل آهن در این استان به بهره برداری رسیده که ظرفیت حمل حدود ۵۰۰ هزار مسافر و ۳۵۶ هزار تن بار در سال را دارد.
در حال حاضر راه آهن فارس از مبدا شیراز به ۲ مقصد پایتخت و مشهد مقدس قطار دارد و هنوز مسیر حرکت لوکوموتیو از این استان به مقاصد جنوبی کشور که اهمیت زیادی در حمل بار صنعتی و تجاری دارند، باز نشده است و این استان بن بست خطوط ریلی است و با تداوم مسیر راه آهن تا بوشهر فارس از بن بست ریلی خارج خواهد شد و ریل از این سمت به دریا متصل میشود که این مساله نقش بارزی در توسعه و تجارت منطقه دارد.
انتهای پیام/
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان