فضای مجازی و رسانه؛
رسانه و ضرورت فراگیری سواد رسانهای
در واقع رسانه تیغ دو لبهای است که میتواند در یک چشم بر هم زدن شایعهای را در قالب واقعیت بیان کند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»،رسانه قدرت این را دارد که در کوتاهترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت، اخبار و مطالبی را منتشر کند و این هنر و تشخیص مخاطب است که بتواند واقعیت را از شایعه تشخیص دهد.
سواد رسانهای، نوعی تکنیک عملی و مهارت بسیار ویژه است که به فرد این توانایی را میدهد که تحلیل مناسبی از مطالب منتشر شده در انواع شبکههای رسانهای را داشته باشد.
به عبارتی مجموعه رویکردها و چشماندازهایی است که ما به طور فعالانه از آن استفاده میکنیم تا با رسانهها ارتباط داشته باشیم و پیامهای ارسالی آنها را معنی کنیم.
سواد رسانهای میتواند به افراد جامعه کمک کند تا:
چگونگی ایجاد پیامهای رسانهای را درک کنند.
آنچه که رسانهها میخواهند ما را به باور آن برسانند را تشخیص بدهند.
تعصبات، اطلاعات غلط و دروغهای رسانهای را تشخیص بدهند.
قسمتی از داستان که کتمان میشود را کشف کنند.
پیامهای رسانهای را براساس تجربیات خود، باورها و ارزشهایشان ارزیابی کنند.
پیامهای رسانهای خود را طراحی، ایجاد و توزیع کنند.
انواع نگاه هایی که می توانیم به رسانه داشته باشیم:
نگاه بدبینانه
اینکه به صورت مطلق به رسانه بدبین باشیم، نه تنها فرصت بودن رسانه را از دست می دهیم بلکه رسانه تبدیل به تهدیدی می شود که مدام باید از آن گریزان باشیم.
نگاه خوشبینانه
خوش بینی و ساده انگاری و بی خیالی نسبت به رسانه ها باعث می شود منفعل بوده و سر از ناکجاآباد در بیاوریم.
نگاه واقع بینانه
نه بدبین باشیم و از رسانه گریزان، نه خوش خیال و ساده انگار، بلکه با آگاهی از محاسن و معایب فضای مجازی و با فکر و برنامه ریزی، از مزایای رسانه ها استفاده و شر آن را دفع نماییم.
جمله های کلیدی درباره رسانه:
رسانه: وسیله ای که فرستنده به کمک آن پیام خود را به گیرنده منتقل می کند (با این تعریف کتاب و لباس و معماری و حتی خود آدم ها نیز رسانه اند)!
هیچ کس همه داستان را برای شما تعریف نمی کند.
در رسانه ها اگر هم حقیقت منتقل می شود، یک حقیقت گزینشی منتقل می شود و همه حقیقت منتقل نمی شود.
هر کس چیزی را میبیند که میخواهد!
افراد می توانند درک مشابه یا متفاوتی از پیام های رسانه ای داشته باشند.
رسانهها جهان را دوباره می سازند
رسانه ها تصویر واقعیت را در ذهن مخاطبان خود تغییر می دهد.
رسانهها میخواهند «جهان بینی» بسازند
پیام های رسانهای ارزش ها و باورهای اساسی معینی را به صورت مداوم، ساخته یا منتقل می کنند.
اهداف و اثرات تجاری، سیاسی و اجتماعی رسانه ها انکار شدنی نیست
الف- هر رسانه ای برای جذب مخاطب و تامین و انتشار محتوای خود نیازمند صرف هزینه است
ب- رسانه ها می توانند برای خود منبع درآمد و سود باشند
ج- اشخاص مرتبط با کانون های قدرت و ثروت راحت تر می توانند پیام های رسانه ای را در قالب های متنوع تولید و منتشر کنند
د- رسانه ها بر مسائل سیاسی و تغییرات اجتماعی تاثیر زیادی دارند.
رسانه ها کارکردهای متنوعی دارند
اطلاع رسانی، سرگرمی، آموزش و بسیج گری از مهم ترین کارکردهای رسانه ها هستند.
هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد
هر رسانه محدودیت های معینی برای انتقال پیام دارد. تولید کننده و مصرف کننده ی رسانه ای با آگاهی از این محدودیت ها می توانند انتخاب درستی در استفاده از رسانه ها داشته باشند.
رسانهها از قواعد خاصی پیروی میکنند
استفاده مناسب از قواعد زیبایی شناختی رسانه باعث می شود تا پیام رسانه ای تولید شده به شکل زیبا و دل نشینی جلوه کند.
رسانهها از زبان اقناع استفاده می کنند
نظام رده بندی به مخاطب کمک میکند تا بر اساس سن خود بازی هایی را انتخاب کند که در آن سن، بازی هیچ آسیب روانی و رفتاری نداشته و به ارتقاء و رشد بازیکن کمک می کند.
رسانهها روی «مغز و قلب» مخاطب کار میکنند
رسانه ها برای اقناع سعی میکنند از طریق عقل یا احساس و یا هر دوی این موارد تاثیر بگذارند.
انواع سواد
سواد عاطفی
توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده، همسر و دوستان به نحو احسن
سواد ارتباطی
توانایی برقراری ارتباط و تعامل با تمامی اعضای جامعه (آداب معاشرت، روابط اجتماعی خود)
سواد مالی
توانایی مدیریت اقتصادی درآمد (چگونگی پس انداز، سرمایه گذاری و مدیریت مخارج)
سواد رسانهای
شناخت انواع رسانه ها و توانایی درک، تفسیر و تحلیل پیام های رسانه ای
سواد آموزش و پرورش
توانایی تربیت فرزندان به نحو احسن
سواد رایانه
توانایی استفاده از مهارتهای هفتگانه رایانه ICDL
انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان