کد خبر: ۱۵۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
فلسفه روزه‌داری؛

تربیت و آشنایی فرزندان با روزه گرفتن و روزه‌داری

روزه عاملی است که انسان با استفاده از آن می‌تواند بر خواهش‌های نفسانی غلبه کند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، رمضان از سال‌های دور تاكنون، در فرهنگ مردم از جایگاهی ممتاز برخوردار بوده و همواره آیین‌های ویژه‌ای در ارتباط با این ماه، در میان مردم كشورهای اسلامی‌ به اجرا درآمده است.

آداب و رسوم ماه مبارك رمضان یكی از مباحث مهم فرهنگ مردم است كه به واسطه قدمت خود، از قداست ویژه‌ای برخوردار است اما متأسفانه در زندگی شهری و ماشینی، بسیاری از این سنت‌های زیبا به بوته فراموشی سپرده شده‌ و بسیاری دیگر نیز كم رنگ‌تر شده‌اند و از آن‌جا كه این رسوم زمینه‌ساز همبستگی در جامعه به ویژه در میان آحاد ملل مسلمان است، اهمیت فراوانی نیز دارد.

استان فارس یکی از کانون‌های مهم آیین‌های فرهنگی است که با حفظ عناصر اعتقادی و مذهبی مردم، طی سالیان متمادی جلوه‌گر مراسم باشکوهی در مناسبت‌های مذهبی بوده است،از نیمه شعبان جنب و جوش خاصی برای به پیشواز رفتن ماه رمضان در میان مردم فارس  مشاهده می‌شود چرا که برای انجام فرایض دینی این ماه آماده می‌شوند.

مردم استان فارس هر ساله با شروع  ماه مبارک رمضان با شیوه اخلاقی و رفتاری متناسب در ماه خدا به استقبال این ایام می‌روند که در واقع بسیاری از خانواده‌هایی که برای به پیشواز رفتن ماه رمضان، روز آخر شعبان را روزه می‌گیرند، این مراسم را چند روز قبل از فرا رسیدن رمضان برگزار می‌کنند که این‌ها همگی ریشه در اعتقاد راسخ به مذهب دارد.

تربیت و آشنایی فرزندان با روزه گرفتن و روزه‌داری

البته لازمه هر مسلمانی اعتقاد راسخ است اما مردم استان فارس خاصه شهر شیراز نسبت به اعتقادات فرهنگی،دینی اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

در واقع با نظافت و خانه تكانی به پیشواز بهار قرآن می‌روند تا بتوانند با فراغت و آسودگی خیال به انجام تكالیف دینی خویش بپردازند که پاكیزگی تنها به محیط خانه محدود نگشته و پیر و جوان با طیب خاطر در نظافت اماكن عمومی‌ محله خود مشاركت می‌كنند و مساجد را جهت برگزاری مراسم گوناگون ماه رمضان آماده می‌سازند.

یکی از مهمترین مسائلی که والدین اهمیت ویژه‌ای به آن می‌دهند، تربیت و آشنایی فرزندان با روزه گرفتن و روزه‌داری است، به همین خاطر همزمان با ایام ولادت امام حسن مجتبی(ع) بعداظهر شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲، جشن بزرگ «روزه‌اولی‌ها» با حضور بیش از  ۴۰۰۰دانش‌آموز دختر شیرازی به همراه مادرانشان در صحن امام جواد(ع) حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شد.

شایان ذکر است؛ در این همایش برنامه‌های معنوی بسیار مفرحی برای دانش‌آموزان روزه‌دار اجرا و در پایان دختران روزه‌اولی در ضیافت افطار در حرم مطهر احمد بن موسی علیه السلام حضور یافتند.

تربیت و آشنایی فرزندان با روزه گرفتن و روزه‌داری

خبرنگار این پایگاه تحلیلی خبری به سراغ روزه اولی‌ها رفت تا از حس و حالشان نسبت به این ماه مبارک جویا شود.

فاطمه دختر نوجوان شیرازی از انگیزه خود برای روزه گرفتن می‌گوید: امسال اولین سالی است که روزه کامل گرفتم ،اولش یکم سخت بود اما بعد از چند روز برایم عادی شد و خوشبختانه توانستم اطاعت خدا را به جا بیاورم.

حنانه دیگر دختر روزه‌اولی شیرازی بود که از شوق روزه‌داری‌اش می‌گوید: به همراه مادر و پدرم سحرگاهان بلند می‌شویم سحری می‌خوریم و پس از این‌که از مدرسه آمدم به قران و زیارت عاشورا مشغول می‌شوم.

زینب دختر خوش زبان روزه‌اولی می‌گوید: بهترین لحظات عمرم را در ماه رمضان گذراندم کاش می‌توانستم زودتر به مهمانی خدا بیایم.

ریحانه دیگر دختر روزه‌اولی ساکن شیراز گفت: سال‌ها قبل از این‌که به سن تکلیف برسم همراه پدر و مادر سحر بیدار می‌شدم اما مامانم می‌گفت روزه برای تو الان زوده و به سن تکلیف که رسیدی با خودم روزه بگیر،چندین سال انتظار کشیدم تا لذت روزه را درک کنم و خدا را شکر برای اولین سال توانستم روزه بگیرم.

تربیت و آشنایی فرزندان با روزه گرفتن و روزه‌داری

مینا دیگر دختره روزه‌دار که از تشنگی‌ نای صحبت کردن نداشت، گفت: از شدت تشنگی لب‌هایم خشک شده و منتظرم وقت اذان شود یک لیوان آب میل کنم.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی بر این‌که پشیمانی روزه گرفتی، گفت: اتفاقا خدا را شاکرم که توفیق روزه نصیبم شده اما خب تشنگی اذیتم می‌کند «ولی بابام بهم می‌گه این حالتت بخاطر اینه که شرایط تشنگان و گرسنگان رو درک کنیم.»

نرگس هم از احساسش در اولین باری که روزه گرفت، می‌گوید: حس خوبی دارم که واجباتم را بجای میاورم  و حین روزه‌داری برای خانواده‌ام ، برای ظهور اقا امام زمان، سرنگونی همه دشمنان وشفای همه مریض‌ها  دعا می‌کنم.

هانیه از دلیل روزه گرفتنش برایمان سخن گفت: وقتی روزه می‌گیرم به خداوند نزدیک‌تر می‌شوم و بزرگی‌اش را بیشتر احساس می‌کنم و چون این‌که جز واجبات ماست باید آن‌ را به جا بیاوریم و نعمت‌های خداوند را شکر کنیم.

 فتانه دختر روزه‌اولی ازخواسته خداوند برای روزه‌داری می‌گوید: روزه گرفتن برای این است تا  بتوانیم احساسات امام حسین و یارانش را درک و از کارهای بد و زشت خودداری کنیم و با نیاشامیدن و نخوردن آب و غذا تحمل خود را بالا ببریم و نماز هم ما را به خدا نزدیکتر می‌کند ‌و یک نوع شکرگزاری از خداوند است به خاطر نعمتهایش و باعث خیر و برکت بیشتر در زندگی می‌شود.

تربیت و آشنایی فرزندان با روزه گرفتن و روزه‌داری

به گزارش شیرازه، روزه، کلاس کسب تقوا است، تمرینی برای متقی شدن است. کدامین نتیجه و ثمره بهتر از این که انسان با روزه‌داری، سعادت دنیا و آخرتش را تضمین کند چرا که ماه رمضان که شهر اللّه (ماه خدا) نامیده می‌شود، ویژگی‌ها و خصوصیات بی‌نظیری دارد که هیچ کدام از زمان‌ها آن خصوصیات را ندارد شب ، روز، ساعات و لحظات ماه خدا برتر از همه زمان‌ها است.

بهرحال فلسفه روزه‌داری تکامل جسم و جان است چرا که گفته‌اند: «عقل سالم در بدن سالم است» و همچنین در اثر روزه اطمینان و آسایش برای انسان به وجود می‌آید زیرا انسان درک می‌کند که با روزه گرفتن با خدای جهان و آفریننده خود رابطه پیدا کرده است.

به راستی روزه عاملی است که انسان با استفاده از آن می‌تواند بر خواهش‌های نفسانی غلبه کند و بر تمام اعضا و جوارح خویش حکومت براند و هوا و هوس‌هایش را تحت کنترل در آورد.

تربیت و آشنایی فرزندان با روزه گرفتن و روزه‌داری

انتهای پیام/224224

برچسب ها: روزه ، رمضان ، شیراز
نظرات بینندگان