کد خبر: ۱۵۹۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در گفتگو با شیرازه‌:

روز اسناد ملی، یادآوری گذشته‌ای ماندگار که بر روی کاغذ ثبت شده است

۱۹ اردیبهشت به پیشنهاد مرکز پژوهشی میراث مکتوب و با تصویب شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۸۹ به عنوان روز اسناد ملی و میراث مکتوب انتخاب شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، ۱۹ اردیبهشت به پیشنهاد مرکز پژوهشی میراث مکتوب و با تصویب شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۸۹ به عنوان روز اسناد ملی و میراث مکتوب انتخاب شد. این روز مصادف با زادروز شیخ کلینی(محمد بن یعقوب کلینی معروف به ثقه‌الاسلام کلینی) است.

به منظور اطلاع مخاطبان از اهمیت این روز و ضرورت توجه به اسناد ملی مکتوب کشورمان با روح الله منوچهری رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس به گفتگو پرداختیم.

وی در این خصوص با بیان اینکه یاد روز شیخ کلینی به نام روز اسناد ملی و میراث مکتوب نام‌گذاری شده است، گفت: امسال این روز با شعار "اسناد ملی، حافظه ملی و ایران قوی" برگزار می‌شود و وظیفه‌ای که در بخش اسنادی این سازمان داریم این است که اسناد مکتوب کشور را حفظ و نگهداری کنیم که هم آیندگان بتوانند استفاده کنند و نسبت به تاریخ کشور آگاه گردند و هم پژوهشگرانی که قصد تحقیق دارند به راحتی دسترسی داشته باشند.

منوچهری ادامه داد: اسناد ملی دو نوع هستند؛ یکی اسناد تاریخی که از گذشته به جا مانده و مستندات خوب و قابل استنادی هستند و در شرایط ایده‌آل در کتابخانه اسناد ملی، نگهداری می‌شوند و نوع دوم اسناد جاری ادارات مختلف که موظف هستند این اسناد را به ما تحویل دهند.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس اضافه کرد: اسناد وارده ابتدا باید ارزشیابی شوند و سپس سطوح نگهداری، زمان نگهداری و سطح دسترسی افراد به آنها مشخص می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها تمام اسناد و مکاتبات خود را که قادر به نگهداری در بایگانی اداره نیستند را به ما تحویل می‌دهند اظهار کرد: فرآیند مذکور انجام می‌شود و سپس بخشی که قابل بایگانی نیست امحاء و مابقی به مرکز بایگانی و نگهداری اسناد منتقل می‌شوند.

وی در بخش پایانی این گفتگو به برنامه‌هایی که به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب برگزار می‌شود اشاره کرد گفت: به مناسبت این روز برنامه‌هایی ازجمله برپایی نمایشگاه اسنادی در محل کتابخانه اسناد ملی و تجلیل از افراد برتر در زمینه اهدای اسناد و کارکنان نمونه در دستور کار قرار دارد.

به گفته منوچهری برنامه ذکر شده (تجلیل از اهدا گران و دستگاه‌های برتر) در روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت در سالن فرهنگ کتابخانه اسناد ملی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان