کد خبر: ۱۵۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
جمعه های مهدوی با شیرازه:

امام زمان (عج) کامل‌ترین نمونه آمر به معروف

جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در دین و فرهنگ اسلام بسیار رفیع و بلند است تا جایی که ایات و روایات متعددی از قران کریم بیان کننده و روشن کننده اهمیت این موضوع است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تخلیلی خبری شیرازه،حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی و در ادامه شرح سبک زندگی مهدوی و حدود و ملاک معروف و منکر با اشاره به فرازی از زیارت آل یاسین، نوشت:

(وَالْمَعْرُوفُ ما اَمَرْتُمْ بِه، وَ الْمُنْکَرُ ما نَهَیْتُمْ عَنْهُ 
معروف آن است که شما به آن امر فرمودید و منکر آن است که شما از آن نهی فرمودید)  

جایگاه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در دین و فرهنگ اسلام، بسیار رفیع و بلند است؛ تا جایی که آیات متعددی از قرآن کریم بیان کننده و روشن‌کننده‌ی این اهمیت در بین سایر معارف الهی است.

اینک به چند نمونه از آیات که ضرورت این فریضه ی بزرگ را روشن می نماید، اشاره می کنیم:

1. «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ؛ و از میان شما باید گروهى باشند که (دیگران را) به خیر دعوت نمایند و امربه معروف و نهى از منکر کنند و آن‌ها همان رستگارانند».   
از امام باقر (ع) نقل شده است که درخصوص آیه ی فوق فرمودند:  
«فَهذِه الآیة لِآل مُحمّدٍ وَ مَن تَابعَهم، یَدعُونَ إلی الخَیر وَ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ یَنهُونَ عَنِ المُنکَرِ ؛ این آیه درخصوص خاندان پیامبر اسلام ص و پیروان ایشان می باشد. آنها هستند که دعوت به نیکی کرده، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می کنند».

 همچنین در حدیث دیگری از امام صادق (ع) درخصوص مصداق آیه ی شریفه چنین نقل شده که فرمودند:  
«آیه درخصوص ما ائمه است؛ لأن هذه الصفات من صفات الأئمه؛ چون این صفات از اوصاف ما ائمه است؛ لأنّهم معصومون: چون آنها هستند که معصومند و معصوم امر به طاعتی نمی کند مگر اینکه خودش آن را انجام می دهد و از منکری نهی نمی کند مگر این که خودش آن را ترک کرده است».

لذا با توجه به آنچه بیان شد، باید عرض کرد، بارزترین و کامل ترین مصداق آمر به معروف و ناهی از منکر، امام زمان (عج) هستند که به همه ی شرایط واقف بوده و خود، پیش از دیگران عامل هستند.

2. «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ ؛ فرزندم! نماز را برپا دار و امر‌به‌معروف و نهى‌ازمنکر کن و بر آن‌چه از سختى‏ها به تو مى‏رسد مقاومت کن که این (صبر) از امور واجب و مهم است».

3. «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ... ؛ شما بهترین امّتى هستید که براى مردم ظاهر (وگزیده) شده‏اید. به خوبى‏ها فرمان مى‏دهید و از بدى‏ها و زشتى‏ها، نهى مى‏کنید و به خدا ایمان دارید...».

4. «یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ... ؛ آنان به خدا و روز قیامت ایمان دارند و امر به معروف و نهى از منکر مى‏کنند ...».

5. «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ ؛ کسانى که اگر آنان را در زمین به قدرت رسانیم، نماز بر پا مى‏دارند و زکات مى‏دهند و (دیگران را) به خوبى‏ها دعوت مى‏کنند و از بدى‏ها باز مى‏دارند؛ و پایان همه‏ى امور براى خداست». 

در بعضی از روایات اسلامی، آیه ی فوق به حضرت مهدی عج و یارانش، یا آل محمد ص به طور عموم، تفسیر شده است. چنانکه ابوجارود در حدیثی از امام باقر ع که در تفسیر آیه ی «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ ...» است نقل می کند که امام فرمودند این آیه تا آخر از آنِ آل محمد و مهدی و یاران اوست: 
«هذه لآلِ مُحمَّدٍ المهدی و أصحابه یُمَلِّکُهُم اللهُ مَشارِقَ الأرضِ و مَغارِبها و یُظهِرُ الدّین و یُمیتُ اللهُ عزّو جلّ بِه و بِأصحابِهِ البِدَعَ و الباطِلَ کَما أماتَ السَّفهَهُ الحَقَّ حتّی لایُری أثرٌ مِنَ الظُّلمِ و یَأمُرونَ بِالمعروفِ و یَنهونَ عَن المُنکَر و للهِ عاقبهُ الأمُور ؛ این آیه مربوط به آل محمد یعنی مهدی (عج) و اصحابش است که خداوند آن‌ها را مالک شرق و غرب می‌کند و دین را به وسیله‌ی او بر تمام أدیان پیروز می‌نماید و باطل و دین‌های ساختگی را به همّت او و یارانش از میان برمی‌دارد، چنان‌چه پیش از ظهور او سفاهت و نادانی پرده بر روی حق و حقیقت کشیده است، به طوری عدالت گسترش می‌یابد که اثری از ظلم باقی نمی‌ماند، أمر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و عاقبت امور در اختیار خداست». 

البته در این زمینه، احادیث دیگری نیز وجود دارد اما باید گفت که این احادیث، بیان کننده مصادیق روشن و آشکار است و مانع عمومیت مفهوم آیه نیست. لذا مفهوم گسترده ی آیه، همه ی افراد باایمان مجاهد و مبارز را شامل می شود .  

البته در بین آیات قرآن، موارد دیگری نیز یافت می شود که در آن، اشاره به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر شده است که از باب اختصار، به همین مقدار بسنده می نماییم.

امام زمان (عج) کامل ترین نمونه آمر به معروف

انتهای پیام/224224

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان