کد خبر: ۱۵۹۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
رئیس دانشگاه پیام نور آباده درگفتگو با شیرازه:

زنان نقش بسیار حیاتی در قیام ۱۵ خرداد داشتند

رئیس دانشگاه پیام نور آباده، گفت:زنان بسیار نقش برجسته و ممتازی در این قیام داشتند همچنین در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش زن ها بسیار ممتاز بود و نقطه عطف و شروعشان برمی‌گردد به قیام ۱۵ خرداد و همکاری های بسیار مهمی انجام می‌دادندبه طور کلی زنان نقش بسیار حیاتی داشتند.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه،
با وجود اهتمام رژیم پهلوی بر ارائه چهره ارتجاعی از نهضت اسلامی در طی حوادث منتهی به قیام 15 خرداد و از بین بردن تمام اسناد موید نهضت و قلب واقعیت، اسناد به جای مانده حکایت از حمایت  بخشی از زنان کشور از نهضت اسلامی دارد. در یکی از این موارد زنان قم در حمایت از امام خمینی در مسجد اعظم تحصن کردند.

و یا در ماجرای اعتصابات مردم تبریز در سال 42 زنان در اعتراضات حضور داشته و از نهضت اسلامی حمایت کردند. البته حاکمیت تلاش داشت با وارونه نشان دادن اعتراضات تبریز این ذهنیت را در جامعه ایجاد کند که اصل نزاع که به کشته شدن چند تن منتهی شده است میان روحانیون و زنان آزادی‌خواه صورت گرفته است.

علاوه بر این برخی از تصاویر تاریخی گویای حضور بانوان در تظاهرات 15 خرداد 42 است.

سید جواد هاشمی اردکانی، رئیس دانشگاه پیام نور آباده در گفتگو با خبرنگار این رسانه در خصوص حوادث قیام ۱۵ خرداد، گفت:دلایل مختلفی بود که قیام پانزده خرداد را به وجود آورد که یکی از مهم‌ترین دلایل این قیام، اقدامات ضد دینی و ضد منافع ملی بود که رژیم پهلوی انجام می‌داد.

وی افزود: بعد از فوت آیت‌الله بروجردی رژیم پهلوی تلاش می‌کرد که جایگاه امام خمینی را تضعیف کند؛ به طور کلی رژیم شاهی بسیار عملکرد بدی داشت که زمینه انقلاب را به وجود آورد و قیام اتفاق افتاد.

هاشمی با بیان اینکه در رژیم شاهنشاهی برنامه‌ها واقداماتی بود که شاه با نگاه غربی انجام می‌داد، افزود: حمله به مدرسه فیضیه و خون‌هایی که ریخته شد باعث گردید این روز در تاریخ ثبت شود.

رئیس پیام نور آباده درپایان تصریح کرد: زنان نقش بسیار برجسته و ممتازی در این قیام داشتند. همچنین در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش زن‌ها بسیار ممتاز بود و نقطه عطف و شروعشان برمی‌گردد به قیام ۱۵ خرداد و همکاری‌های بسیار مهمی انجام می‌دادند به طور کلی زنان نقش بسیار حیاتی در این قیام داشتند.

انتهای پیام/224224
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان