کد خبر: ۱۵۹۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
رئیس جهاد دانشگاهی فارس در گفتگو با شیرازه خبر داد:

رونمایی از سه کتاب از حادثه تروریستی شاهچراغ(ع)

رئیس جهاد دانشگاهی فارس از رونمایی سه کتاب از حادثه تروریستی شاهچراغ(ع) خبر داد و گفت: رونمایی برنامه‌ریزی شده تا قبل از سالگرد این حادثه ۳ کتاب رونمایی شود
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،جهاد دانشگاهی به‌منظور تحقق‌بخشیدن به اهداف انقلاب‌فرهنگی به‌عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب‌فرهنگی در سال ۱۳۵۹ تأسیس شد.
 
پس از تبدیل ستاد انقلاب‌فرهنگی به شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، اساسنامه این نهاد نیز مورد تجدیدنظر قرار گرفت و تأکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی به‌منظور اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین وجه همت این نهاد تعیین شد.
 

اکنون امیرحسین استقلال رئیس جهاد دانشگاهی فارس در یک مصاحبه با خبرنگار این رسانه به تشریح بخشی از عملکرد ۹ماهه اخیر این نهاد پرداخته است.

شیرازه: درخصوص جهاد‌دانشگاهی توضیحاتی دهید؟

استقلال:

جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد و یکی از ابتکارات بی‌بدیل امام خمینی (ره) بود که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال‌های اولیه با حفظ ساختارهای رسمی بسیار کارهای شایسته‌ای را انجام می‌دادند و به همین دلیل باعث اعتبار و قدرت نظام جمهوری اسلامی است. مثلاً در کنار ارتش جمهوری اسلامی آمدند سپاه انقلاب اسلامی را ایجاد کردند که امروز دشمن در یک سردرگمی به سر می‌برد و نمی‌داند این سازمان کلاسیک می‌جنگد یا چریکی؟ یا سپاه یک نهاد فرهنگی است یا اجتماعی؟ و این سردرگمی که برای دشمنان به وجود آورده باعث نقطه قوت کشور ما است و این یک ابتکار از امام راحل بود.

 همچنین جهاد سازندگی هم در کنار وزارت‌خانه‌ها بودند و کارهای عمرانی و زیر ساختی انجام دادند و خدمات بسیار ارزنده‌ای را در زمان جنگ تحمیلی و بعد از آن حتی اکنون که مقام معظم رهبری هم هستند پرقدرت‌تر خدمت می‌کنند و جهاد دانشگاهی هم نهادی بود که در کنار دانشگاه‌ها ایجاد شد تا مکمل و محرکی برای فعالیت انقلابی، فرهنگی و پژوهشی در مراکز پژوهشی و دانشگاه‌های سراسر کشور باشد.

شیرازه: جهاد دانشگاهی فارس با کدام مجموعه‌ها فعالیت دارد؟

استقلال:

جهاد دانشگاهی در سطح کشور با مجموعه‌های بزرگی همچون رویان در حوزه پژوهش و بسیاری از مجموعه‌های دیگر که کمتر شناخته شدند و کمتر از رویان هم نیستند همچنین در حوزه فرهنگ با اولین خبرگزاری غیردولتی و تنها خبرگزاری فعال حوزه قرآن که به‌صورت بین‌المللی است و سایر خبرگزاری‌ها شناخته می‌شود و در حوزه اشتغال و کارآفرینی سابقه شروع فعالیت جهاد دانشگاهی به ۲۵ سال گذشته بر می‌گردد و بیکاری و عدم وجود ظرفیت برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را پیش‌بینی کرده و فعالیت خود را آغاز و خدمات بسیار خوبی را ارائه کرد. گرچه کار بسیار است و از تمام دستگاه‌ها باید در حوزه اشتغال دانشجویان فعالیت کنند.

شیرازه: پایه اصلی تشکیل جهاد دانشگاهی در چه حوزه‌ای بوده است؟

استقلال:

حوزه فرهنگ پایه اصلی تشکیل جهاد دانشگاهی بوده که برآمده از شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی است، در جهاد دانشگاهی تلاش‌های بسیار شده، در سال گذشته اقدامات بسیاری صورت‌گرفته که در مسیر خدمت به مردم است ارائه کرده‌ایم.

شیرازه: در سال گذشته تاکنون جهاد دانشگاهی چه اقداماتی را انجام داده است؟

استقلال:

جهاد دانشگاهی در سال گذشته در حوزه آموزش در شهرهای بزرگ استان و شیراز ۱۵ الی ۱۶ مرکز موجود است که ارائه خدمات می‌دهند همچنین ما مرکز ملی آموزش مهارت‌های پزشکی را اضافه کردیم به مجموعه که مدارک صادر شده این مرکز امضا مشترک جهاد دانشگاهی و علوم پزشکی صادر شده که کسانی که از این فرصت آموزشی استفاده می‌کنند می‌توانند بلافاصله در مراکز درمانی مشغول به کار شوند در حوزه پژوهشی ما از قبل در گروه پژوهشی ژنتیک، نانو و علوم رفتاری در حوزه سرطان، نانو سلامت اجتماعی مشغول به فعالیت بودیم؛ اما در سال گذشته در حوزه‌های هوشمندسازی در نظام سلامت، سلول‌درمانی و مطالعات شهری مشغول به فعالیت شدیم که تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه شیراز، جهاد دانشگاهی، استانداری و شهرداری شیراز مبادله شد که اتفاق خیلی جدیدی را نوید داد که در حال پیگیری است.

شیرازه:در حوزه کارآفرینی این مجموعه چه اقداماتی را انجام داده است؟

استقلال:

در حوزه کارآفرینی و اشتغال ما قبل از این شعبه صنایع نرم در جهاد دانشگاهی موجود بود یک مرکز نوآوری و شتاب‌دهی داشتیم و شعبه سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان را داریم که در حال فعالیت هستند و امید است در تابستان پیشرو مدارس آموزش ربوتیک و ژنتیک نیز راه‌اندازی شوند.

شیرازه: برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه پزشکی چه اقدامی صورت‌گرفته است؟

استقلال:

در سال گذشته در بخش تجاری‌سازی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه پزشکی را آغاز کردیم و برای حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی که شروع به اقدام محصول کردند سایتی را راه‌اندازی کردیم تا بتوانند دستاوردها را به جامعه معرفی کنند و کسانی که علاقه‌مند هستند جهاد دانشگاهی خرید از این مجموعه‌ها را تضمین می‌کند با سازوکار مالی شبیه‌ساز و کار ال سی همچنین نمایشگاهی کوچک هم برگزار شده است.

جهاد


شیرازه: تفاهم‌نامه‌هایی که جهاد دانشگاهی بسته است را نام ببرید؟

استقلال:

در حوزه‌های مختلفی همچون محیط‌زیست تفاهم‌نامه‌ای را با استانداری فارس و رئیس‌کل جهاد دانشگاهی امضا شد که محیط‌زیست را حمایت کنیم و جلسات به‌صورت ویژه تشکیل می‌شود و پژوهش‌هایی را برنامه‌ریزی شده در حوزه فرونشست و آب‌های سطحی در جهت احیا و حفظ اکولوژیک استان و ایجاد بانک اکولوژیک استان فارس در دستور کار است و مقدمات آماده شده و کار را آغاز کرده‌ایم همچنین تفاهم‌نامه‌ای در یک‌ساله گذشته در خصوص گیاهان دارویی بسته شده که این مجموعه کار را آغاز کرده تا در حوزه آموزش و پژوهش و استمهال مواد اولیه‌ای در قالب فرآورده گیاهان دارویی آغاز کرده و سندهای لازم را تولید و ایجاد کردیم که می‌تواند به علاقه‌مندان در این حوزه کمک کند.

تفاهم‌نامه دیگری با تولیت حرم شاه‌چراغ (ع) داشته‌ایم که ۱۳ نفر از هم‌وطنان در حادثه تروریستی سومین حرم اهل‌بیت به شهادت رسیدند و این مجموعه حسب سخنان مقام معظم رهبری به‌عنوان دستگاه فرهنگی و رسانه‌ای در کنار معاونت فرهنگی حرم قرار گرفت و برنامه‌ریزی شده تا قبل از سالگرد این حادثه ۳ کتاب رونمایی شود و ۳ همایش سراسری کوری برگزار شود و در خصوص طراحی علامات هم فعالیت‌هایی را داریم.

معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به طور متوسط بیش از ۲۰۰ برنامه در سال در سطح دانشگاه‌های مختلف برگزار کرده است و سطح فعالیت را بسیار افزایش داده‌ایم و در دانشگاه شیراز فعالیت بسیار مضاعفی داشتیم جهاد دانشگاهی در طرح‌های حساس استان هم همکاری می‌کند همچون طرح بشری در کنار امور بانوان استانداری حضور داشت و طرح موفقی در بهمن‌ماه انجام شد.

شیرازه: در حوزه جوانی جمعیت چه اقدامی صورت‌گرفته است؟

استقلال:

جهاد دانشگاهی در برنامه‌های مختلف جوانی جمعیت فعالیت داشته و به گفته استاندار جهاد دانشگاهی باید علاوه بر مباحثی که جهاد در درمان ناباروری داشته جهاد دانشگاهی تلاش کند تا ناباروری ذهنی را برطرف کند؛ چون بیش از اینکه احتیاج داشته باشیم درمان کنیم و باید موانع زوج‌های جوان را از بین ببریم تا فرزندآوری افزایش یابد.


انتهای پیام/224224
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان