کد خبر: ۱۵۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
شیرازه از روز جهانی مبارزه با کار کودکان گزارش می‌دهد:

کودکان کار و راهی بس دشوار تا آینده

امروز و در روز جهانی مبارزه با کار کودکان می‌خواهیم با جان و دل به مشکلات کودکانی بپردازیم که شبانه روز کار می‌کنند و هر روز بی‌تفاوت از کنار خودشان و آینده دشواری که پیش‌رو دارند گذر می‌کنیم.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، امروز ۲۲ خرداد ماه مصادف با روز جهانی مبارزه با کار کودکان است، کودکان کار، قشری هستند که گاه و بیگاه با مناسبت و بی‌مناسبت، در رسانه‌ها از دردها و رنج‌هایشان نوشته و گفته می‌شود، آنقدر که دیگر تبدیل به موضوعی تکراری شده که حکایتش حکایت قصه هزار و یک شب است.

هر چند پایگاه تحلیلی خبری شیرازه پیش از این در خصوص کودکان کار بارها و بارها مطالبی را عنوان کرده و از چالش‌ها و مشکلاتشان سخن گفته، اما امروز و در روزی که به نام مبارزه با کار کودکان نام نهاده شده می‌خواهیم با جان و دل به کودکانی بپردازیم که شبانه روز کار می‌کنند و هروز از کنارشان بی‌تفاوت گذر می‌کنیم....

کودک کار واژه‌ای آشنا اما دردآور است که بیشتر ما با آن آشنایی داریم و آنها را سر چهارراه‌ها مشغول فال و گُل فروختن یا تا کمر خم شده در سطل‌های زباله‌ برای پیدا کردن ضایعات و گاهی هم مانده‌های غذا می‌بینیم؛ صحنه‌هایی که قلب هر شهروند را به درد می‌آورد.

وضعیت این کودکان کار در شأن کشور جمهوری اسلامی ایران نیست.صد البته که خود این کودکان بیش از هر فرد دیگری،  از نداشتن تحصیل، اوقات فراغت،حجم بسیار بالای کار کردن رنج می‌برند و باید گفت اکثرشان در باندهای مافیایی حضور دارند.

هر روزه شاهد حضور صدها کودک کار در سطح خیابان هستیم؛ کودکانی که بدون توقع از زندگی کار می‌کنند و با التماسی که به نوعی می‌توان گفت ابزار کارشان است، از ما می‌خواهند که در حد خرید یک فال به آنها کمک کنیم.

 کودکان کار در کشور ما با وجود برخی فعالیت‌ها و اقدامات حمایتی که از سوی موسسات و خیریه‌ها انجام شده‌ با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند؛ آثار منفی کار بر روی کودکان تا بزرگسالی نیز ادامه دارد و بسیاری از این کودکان از مشکلات بهداشتی ناشی از فقر‌، آسیب‌های ذهنی و عاطفی رنج می‌برند.

البته نباید فراموش کنیم که مردم نیز به واسطه نوع رفتارشان دربرابر این کودکان مسئولند اما متاسفانه در این زمینه فرهنگ‌سازی صحیحی شکل نگرفته‌است‌.

کودکان کار و راهی بس دشوار تا آینده

بیش از نیمی از جمعیت کودکان کار بین ۶ تا ۱۱ ساله هستند

حال با توجه به اینکه امروز  ۲۲ خردادماه  است روزی  که، از سوی سازمان بین‌المللی کار روز جهانی منع کار کودکان نام‌گذاری شده‌ تا بلکه از این طریق توجه برخی از دولت‌ها و فعالان اجتماعی به این مسئله که در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی مطرح است، جلب شود خبرنگار شیرازه جهت پیگیری این موضوع و بررسی اقدامات و تمهیداتی که سازمان بهزیستی فارس برای کودکان کار در نظر گرفته است باعبدالحسین محیط، کارشناس مسئول امور اسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان فارس به گفتگو پرداخت.

وی افزود: جهت ساماندهی این کودکان کمیته‌ای راه‌اندازی شده است که شامل 16 دستگاه می‌شود که فعالیت و همکاری می‌کنند ازجمله شهرداری،صداوسیما، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان ... هستند.

محیط در ادامه تصریح کرد: هدف اصلی کمیته ساماندهی کودکان اجرای فعالیت به منظور کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از کارکودک در خیابان است.

این کارشناس با بیان اینکه افراد زیر ۱۸ سال (دختر و پسر)که به دلایل مختلف مجبور هستند در خیابان کار کنند جز کودکان کار هستند اضافه کرد: سازمان بهزیستی با برگزاری طرح اقدام و عمل در راستای جذب و شناسایی کودکان کار و پذیرش آنان در دو مرکزشبانه‌روزی و چهار مرکز روزانه نسبت به ارایه خدماتی از قبیل پیگیری تحصیلی،حرفه آموزی خانواده، ارابه خدمات روانشناسی و مددکاری و .... اقداماتی در جهت کاهش آسیب کودکان کار انجام داده است.

وی افزود: همه فعالیت‌های مراکز در زمینه تربیت مناسب کودکان و در یادگیری مهارت‌های زندگی در جنبه‌های مختلف  مثل مهارت اعتماد به نفس، نه گفتن در جهت پیشگیری از اسیب، مهارت کنترل خشم و مهارت برقراری ارتباط ضمنا فعالیت‌های هنری و حرفه‌ای هم در مراکز کودکان کار و خیابان انجام می‌شود.

محیط در ادامه با اشاره به اینکه با خرید و نصب دستگاه اسکن عنبیه جهت شناسایی کودکان کار چند بار شناسایی شده  و ارجاع به قوه قضاییه از حضور مجدد کودک کار در خیابان جلوگیری می‌شود افزود: دلایل مختلفی کودکان کار را افزایش می‌دهد همچون مشکل اقتصادی و معیشت خانواده آنان یا مشکلات اجتماعی و نابسامانی‌خانواه‌هایشان باعث می‌شود که این کودکان کار کنند.

این کارشناس بهزیستی در پایان با بیان اینکه یازده درصد کودکان در مراکز شبانه روزی و ۸۹ درصد در مراکز روزانه هستند و جنسیت آنها شامل ۷۸ درصد دختر و ۲۲ درصد پسر است اظهار کرد: ۱۷ درصد این افراد ایرانی و ۸۲ درصدغیر ایرانی هستند؛ همچنین یک درصد زیر ۶ سال ، ۵۳ درصد ۶ تا ۱۱ سال ، ۳۳ درصد ۱۲ تا ۱۴ سال و ۱۳درصد ۱۵ تا ۱۸ سال هستند.

آمار کودکان کار نهفته در آمار کودکان خیابانی

البته آنچه به عنوان آمار بهزیستی از کودکان کار ارائه می‌شود تمام آنچه که می‌بینیم نیست چون بنا به گفته کارشناسان، کودکان کار و کار کودکان انواع مختلفی دارد که شاید برخی از آنها در این امار نگنجد، اما بر اساس آماری که سال گذشته سازمان بهزیستی کل کشور در مطالعاتی مشترک با دانشگاه علوم بهزیستی انجام داد، حدوداً ۷۰ هزار کودک خیابانی در کشور داریم که آمار کودکان کار پنهان در این عدد نیامده است.

اینجاست که باید گفت یک «دولت» باید در قبال کودکان کار و خیابان مسئولیت بپذیرد و میان سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایش تقسیم کار جدی در این خصوص انجام دهد وگرنه هر سال روز ۲۲ خرداد قرار است به ارائه آمار در زمینه وجود این کودکان اضافه شود و در نهایت کمی دلسوزی و کمی آگاهی به جامعه که راه به جایی نمی‌برد. چون آن قشری که باید در این زمینه آگاه شود از فرایند آگاهی بخشی و دسترسی به آگاهی‌های عمومی در این زمینه فاصله زیادی دارد و آگاهی عموم جامعه هم نمی‌تواند دردی از کودکی که در یک کارگاه دور افتاده انواع عذاب‌های روحی و جسمی را تحمل می‌کند، دوا کند!

کودکان کار و راهی بس دشوار تا آینده

به گزارش شیرازه: بحث كار كودكان در کشورمان به طور كلي ریشه در عوامل متعددی همچون، عدم وجود كار مناسب براي بالغين، عدم وجود حمايت لازم  از کودکان کار، حداقل سن قانوني براي استخدام، مهاجرت از روستاها و شهرهاي كوچك و شكل‌گيري سكونت گاه‌های غيررسمی، هم چنين ورود اتباع خارجي به ويژه به شكل غيرمجاز دارد که می‌طلبد مسئولان کمر همت ببندند و جدی‌تر از قبل به دلایل حضور کودکان کار در خیابان‌ها و گوشه و کنار این سرزمین بنگرند و چاره‌ای بیندیشند.

انتهای پیام/224224
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان