کد خبر: ۱۶۰۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
درگفتگو با شیرازه مطرح شد:

حفظ جامعه از گزند دشمن با اجرای امر به معروف

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان قیروکارزین، گفت: امنیت،یكی از نیازهای اساسی افراد در اجتماع است كه از راه امر به معروف و نهی از منكر تأمین می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، محمدرسول رضایی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان قیروکارزین در گفتگو با خبرنگار این رسانه گفت: جامعه‌ای که خود را نسبت به تغییر و تحولات درونی مسئول دانسته و در مقابل ضعف‌ها و کاستی‌ها از خود عکس‌العمل نشان می‌دهد و برای آن چاره‌جویی می‌کند، جامعه‌ای پویا و زنده و پرتحرک خواهد بود و چنین جامعه‌ای برای انجام امور فرهنگی و ازبین‌بردن جهل و یا آفت‌زدایی و خشکاندن گنداب‌های فساد، مردانه به میدان آمده و با قاطعیت از ارزش‌های خود پاسداری می‌کند و بدین‌وسیله، خود را سربلند نگاه می‌دارد.

وی افزود: اجرای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیز در همین راستا بررسی می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر در جامعه‌ای که این فریضه الهی اجرا می‌شود، ضمن تقویت و نفوذناپذیر کردن بنیه دفاعی جامعه، افراد آن را نیز از گزند دشمن محفوظ و همواره سربلند می‌دارد.

رضایی در ادامه اضافه کرد: در روایتی از پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) نقل شده که فرمود: «باید امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کنید، وگرنه خداوند ستمگری را بر شما مسلط می‌کند که نه به پیران احترام می‌گذارد و نه به خردسالان رحم می‌کند، نیکان و صالحان شما دعا می‌کنند؛ ولی مستجاب نمی‌شود و از خداوند یاری می‌طلبند، اما خدا به آنها کمک نمی‌کند و حتی توبه می‌کنند و خدا از گناهانشان درنمی‌گذرد.» 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان قیروکارزین با بیان اینکه با استفاده از قرآن کریم و روایات اسلامی، پیامدهای ترک امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر عبارت است از: ترک این دو وظیفه، سبب زوال نعمت‌های الهی می‌شود، سبب حاکمیت اشرار می‌شود؛ زیرا با ترک این دو، زمینه برای حاکمیت اشرار فراهم می‌گردد. دعاها مورد اجابت قرار نمی‌گیرد. باعث نابودی و اضمحلال جامعه انسانی می‌شود. چنان که قرآن، علت نابودی جوامع گذشته را ترک این دو وظیفه دانسته است.
 
وی با بیان اینکه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه اسلامی در خصوص ایجاد امنیت نقش بسزایی دارد گفت: امنیت، یکی از نیازهای اساسی افراددر اجتماع است که از راه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تأمین می‌شود. رونق کسب‌وکار و تجارت و سامان‌یابی امور گوناگون فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در هر جامعه‌ای، به امنیت ارتباط دارد. اگر محیط خانه، مدرسه، دانشگاه و... ایمن نباشد و اموال و نوامیس مردم هر لحظه از سوی سارقان و اراذل‌واوباش تهدید شود، ترس و اضطراب بر همگان مستولی خواهد گشت و آرامش عمومی از بین خواهد رفت و جرئت هر کاری از مردم گرفته خواهد شد.

رضایی تصریح کرد: اجرای مقررات دینی و قوانین اجتماعی و نظارت دائمی دستگاه‌های مربوط، مانند نیروهای انتظامی و نیز مراقبت‌های عمومی صالحان، از زیاده‌خواهی‌ها و تجاوز فرصت‌طلبان و سوءاستفاده‌کنندگان جلوگیری خواهد کرد و امنیت و آرامش عمومی را به ارمغان خواهد آورد. امام باقر (علیه‌السلام) می‌فرماید: «... و تأمن المذاهب» ؛ اجرای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، راه‌ها را امن خواهد کرد. بر همین اساس اگر این اصل اساسی اسلام در جامعه همگانی بود قطعاً این حوادث اخیر در کشور اتفاق نمی‌افتاد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان قیروکارزین با بیان اینکه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در فرهنگ اسلامی، مانند جریان خون در رگ‌های یک پیکر است و سهل‌انگاری در این باره، بی‌رنگ شدن دین و مرگ تدریجی امت اسلامی را در پی خواهد داشت افزود: خداوند در قرآن کریم، بهترین ویژگی امت اسلامی را انجام امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دانسته است، چنان که می‌فرماید: «شما بهترین امت هستید که به سود انسان‌ها آفریده شدید (چه این که) امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنید...» و آن دو را بر فریضه‌های دیگری چون اقامه نماز و پرداختن زکات، مقدم داشته و فرموده است: «مردان و زنان مؤمن، اولیای یکدیگرند که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنند و نماز را برپا می‌دارند و زکات می‌پردازند.» در نتیجه، امت اسلامی را ملزم به انجام آن دو فریضه بزرگ نموده و می‌فرماید: «باید شما امتی باشید که به اسلام می‌خوانید و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنید.» 

وی بیان کرد: در بررسی تاریخ زندگی پیشوایان معصوم (علیهم‌السلام) این نکته را به‌درستی مشاهده می‌کند که «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» از کودکی تا پایان عمر، ارتباط ناگسستنی با تمام مقاطع زندگی آنان داشته است و آنان، در تمامی مقاطع سنی از کودکی تا پایان عمر، پیوسته برپادارنده این فریضه بزرگ بوده‌اند و در برپایی آن توصیه فراوانی نموده‌اند.

رضایی با بیان اینکه شهید مطهری (رحمه‌الله) درباره ارزش و ضرورت این دو فریضه الهی، می‌نویسد: «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در اسلام، اصلی است که به فرموده امام باقر (علیه‌السلام)، پایه و استوانه سایر فرایض اسلامی است گفت: این اصل، مسلمان را در حال یک انقلاب فکری مداوم و اصلاح جویی جاودان و مبارزه پیگیر و ناآرام با فسادها و تباهی‌ها نگه می‌دارد.» امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، یگانه اصلی است که ضامن بقای اسلام است.

وی در پایان افزود: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، اساس سایر فرایض الهی است؛ ازاین‌رو، اگر این دو فریضه بزرگ الهی ترک شود، به‌تدریج تمام احکام اسلامی تعطیل می‌شود.

انتهای پیام 224224
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان